528 imorgon (Allmänt)
Vilket tåg blir morgondagens 528
Riskerar dagens förseningar Cst - M sprida sig till imorgon?
528 imorgon
Vilket tåg blir morgondagens 528
Riskerar dagens förseningar Cst - M sprida sig till imorgon?
Det tågsätt som just nu planeras att gå i 528 i morgon går just nu som 541, som just avgått Lund.
---
Mitt fotoalbum från mina tågresor i Japan: Kitayama Rail Photos
528 imorgon
Strax över en timme försenat alltså. Blir det en timmes försenad avgång på grund av nattvila eller är det inte samma besättning?
528 imorgon
Strax över en timme försenat alltså. Blir det en timmes försenad avgång på grund av nattvila eller är det inte samma besättning?
Inte samma besättning. Det är sällan personalen följer tågsättet vid vändning på ort med åkstation.
Malmö är åkstation så då är det sällan problem med spruckna nattvilor. Dels är det inte så många som jobbar tidig morgon efter sen kvällstjänstgöring, dels finns möjlighet att planera om utifall att det ändå blir en sprucken nattvila. Men föraren som just nu är planerad för morgonens 528 är en Linköpingsförare som just nu kör 505 som passerade Vislanda 120 minuter sent. Vi får se vad som händer...
---
Mitt fotoalbum från mina tågresor i Japan: Kitayama Rail Photos
528 imorgon
Tack för informationen!
Har ett kort byte i K under morgondagen. Hoppas att det löser sig.
528 imorgon
Tack för informationen!
Har ett kort byte i K under morgondagen. Hoppas att det löser sig.
Nåja, jag klarade gränsen för min nattvilan med ungefär en minut i Malmö. Så jag tänker allafall köra 528 i rätt tid. Hur det blir med övriga, eller om något annat gör oss sena, har jag inte någon koll på nu.
Gonatt från hotellsängen..!
528 imorgon
Tack för informationen!
Har ett kort byte i K under morgondagen. Hoppas att det löser sig.
Nåja, jag klarade gränsen för min nattvilan med ungefär en minut i Malmö. Så jag tänker allafall köra 528 i rätt tid. Hur det blir med övriga, eller om något annat gör oss sena, har jag inte någon koll på nu.Gonatt från hotellsängen..!
God morgon.
Enda kända fel jag fått fram är ett växelfel i Aleholm (Sävsjö). Det har man hållit på att laga i ungefär en timme och det är dessutom ungefär en timme till innan 528 ska passera klockan 09.54.
Felet är inte värre än att tågen kan passera mot stoppsignal och manuell kontroll av växlar i låg hastighet. Tåg 524 blev exempelvis 12 minuter försenade.
528 imorgon
Tack för informationen!
Har ett kort byte i K under morgondagen. Hoppas att det löser sig.
Nåja, jag klarade gränsen för min nattvilan med ungefär en minut i Malmö. Så jag tänker allafall köra 528 i rätt tid. Hur det blir med övriga, eller om något annat gör oss sena, har jag inte någon koll på nu.Gonatt från hotellsängen..!
God morgon.
Enda kända fel jag fått fram är ett växelfel i Aleholm (Sävsjö). Det har man hållit på att laga i ungefär en timme och det är dessutom ungefär en timme till innan 528 ska passera klockan 09.54.
Felet är inte värre än att tågen kan passera mot stoppsignal och manuell kontroll av växlar i låg hastighet. Tåg 524 blev exempelvis 12 minuter försenade.
Då får vi passa på att skicka rosor till Leif som så snabbt fixade dörrfelet i Hässleholm.
Nu har det även blivit ett fel som medför enkelspårsdrift Moheda-Lidnäs (lite norr om Alvesta) så kanske får ni vänta på tågmöte där eller också märker ni inget alls.
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Det ser ut att bli tight i Katrineholm om tåget redan före problemet på sträckan Alvesta - Nässjö. Lite spänning i vardagen men det skulle vara skönt att hinna med bytet. I annat fall blir total försening närmare tre timmar. Kämpa Leif!
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Det ser ut att bli tight i Katrineholm om tåget redan före problemet på sträckan Alvesta - Nässjö. Lite spänning i vardagen men det skulle vara skönt att hinna med bytet. I annat fall blir total försening närmare tre timmar. Kämpa Leif!
Du lär tyvärr missa 631 i Katrineholm.
Du skulle tjäna på att åka 530 från Nässjö till Mjölby, TiB till Hallsberg och sedan Tågkompaniet till Karlstad. Kruxet är att du måste du ha en trafikstörningsbiljett på Tågkompaniet.
---
Mitt fotoalbum från mina tågresor i Japan: Kitayama Rail Photos
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Det ser ut att bli tight i Katrineholm om tåget redan före problemet på sträckan Alvesta - Nässjö. Lite spänning i vardagen men det skulle vara skönt att hinna med bytet. I annat fall blir total försening närmare tre timmar. Kämpa Leif!
Du lär tyvärr missa 631 i Katrineholm.
Vi får väl se hur det går för 631.
Edit: 10429 klarar sig väl så du har sannolikt rätt i dina antaganden.
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Finns det någon chans att 631 inväntar om jag tar 2132 upp till Katrineholm?
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Finns det någon chans att 631 inväntar om jag tar 2132 upp till Katrineholm?
Du har inte en chans att hinna med 2132 så det blev en icke-fråga.
2132 har avgått från Linköping i tid.
---
Mitt fotoalbum från mina tågresor i Japan: Kitayama Rail Photos
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Resan börjar i Linköping och jag är ombord
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Resan börjar i Linköping och jag är ombord
Aha! Jag trodde du åkte från Malmö.
---
Mitt fotoalbum från mina tågresor i Japan: Kitayama Rail Photos
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Nej inte denna gång. Åter till frågan: Finns det någon chans att 631 inväntar någon minut eller kommer jag få se bakljusen i Katrineholm? Så vitt jag kan se har tågen samma ankomst- och avgångstid.
528 imorgon - byte till 631 (14 min) -35 Cst.
Nej inte denna gång. Åter till frågan: Finns det någon chans att 631 inväntar någon minut eller kommer jag få se bakljusen i Katrineholm? Så vitt jag kan se har tågen samma ankomst- och avgångstid.
Hur blev utfallet? 528 blev 35 minuter sena till Cst.
528 imorgon - byte till 631 (14 min) -35 Cst.
Jag tog regionaltåg från Linköping till Katrineholm och hann med tack vare att regionaltåget kom två minuter tidigt till K.631 gick på tid.
528 imorgon - byte till 631 (14 min) -35 Cst.
Jag tog regionaltåg från Linköping till Katrineholm och hann med tack vare att regionaltåget kom två minuter tidigt till K.631 gick på tid.
Tackar!
528 imorgon - byte till 631 (14 min) -35 Cst.
Jag tog regionaltåg från Linköping till Katrineholm och hann med tack vare att regionaltåget kom två minuter tidigt till K.631 gick på tid.
Tackar!
Var i taxebestämmelserna finns stöd för ett sådant resenärstilltag att försöka åka ett regionaltåg utan anslutning istället för ett X2000?
528 imorgon - byte till 631 (14 min) -35 Cst.
Jag tog regionaltåg från Linköping till Katrineholm och hann med tack vare att regionaltåget kom två minuter tidigt till K.631 gick på tid.
Tackar!
Var i taxebestämmelserna finns stöd för ett sådant resenärstilltag att försöka åka ett regionaltåg utan anslutning istället för ett X2000?
Det står inte i taxebestämmelserna utan i de allmänna villkoren:
"23.2 Kom-Fram-Garantin innebär att SJ ska ta hand om resenären under resan och garantera att resenären, om han eller hon vill, så snart som möjligt når slutstationen för sin resa med SJ."
528 imorgon - byte till 631 (14 min) -35 Cst.
Jag tog regionaltåg från Linköping till Katrineholm och hann med tack vare att regionaltåget kom två minuter tidigt till K.631 gick på tid.
Tackar!
Var i taxebestämmelserna finns stöd för ett sådant resenärstilltag att försöka åka ett regionaltåg utan anslutning istället för ett X2000?
Det står inte i taxebestämmelserna utan i de allmänna villkoren:"23.2 Kom-Fram-Garantin innebär att SJ ska ta hand om resenären under resan och garantera att resenären, om han eller hon vill, så snart som möjligt når slutstationen för sin resa med SJ."
Vilket inte ger något utrymme för egna initiativ. Läser man resten av villkoren är detta ännu tydligare. I detta fall gick det förmodligen att lösa genom att be ombordaren på regionaltåg "ta hand om" resenären så att denne fick ökade chanser att nå sitt anslutande tåg, men så lätt är det inte alltid.
---
: - )
Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.
Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.
528 imorgon - byte till 631 (14 min) -35 Cst.
Jag tog regionaltåg från Linköping till Katrineholm och hann med tack vare att regionaltåget kom två minuter tidigt till K.631 gick på tid.
Tackar!
Var i taxebestämmelserna finns stöd för ett sådant resenärstilltag att försöka åka ett regionaltåg utan anslutning istället för ett X2000?
Det står inte i taxebestämmelserna utan i de allmänna villkoren:"23.2 Kom-Fram-Garantin innebär att SJ ska ta hand om resenären under resan och garantera att resenären, om han eller hon vill, så snart som möjligt når slutstationen för sin resa med SJ."
Vilket inte ger något utrymme för egna initiativ. Läser man resten av villkoren är detta ännu tydligare. I detta fall gick det förmodligen att lösa genom att be ombordaren på regionaltåg "ta hand om" resenären så att denne fick ökade chanser att nå sitt anslutande tåg, men så lätt är det inte alltid.
Inte...
Med rätt attityd från början, brukar sånt inte vara så svårt.
528 imorgon - byte till 631 (14 min) -35 Cst.
Jag tog regionaltåg från Linköping till Katrineholm och hann med tack vare att regionaltåget kom två minuter tidigt till K.631 gick på tid.
Tackar!
Var i taxebestämmelserna finns stöd för ett sådant resenärstilltag att försöka åka ett regionaltåg utan anslutning istället för ett X2000?
Det står inte i taxebestämmelserna utan i de allmänna villkoren:"23.2 Kom-Fram-Garantin innebär att SJ ska ta hand om resenären under resan och garantera att resenären, om han eller hon vill, så snart som möjligt når slutstationen för sin resa med SJ."
Vilket inte ger något utrymme för egna initiativ. Läser man resten av villkoren är detta ännu tydligare. I detta fall gick det förmodligen att lösa genom att be ombordaren på regionaltåg "ta hand om" resenären så att denne fick ökade chanser att nå sitt anslutande tåg, men så lätt är det inte alltid.
Inte...
Med rätt attityd från början, brukar sånt inte vara så svårt.
Det handlar inte om attityden, det handlar om att villkoren utgår från att resenären inte får ta några egna initiativ. Eller kan du visa på att resenären tillåts ta egna initiativ?
---
: - )
Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.
Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Finns det någon chans att 631 inväntar om jag tar 2132 upp till Katrineholm?
Väntade inte..
http://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=631&tpl=K
Med snabba fötter kanske det hanns med ändå.
http://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=2132&tpl=K
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Finns det någon chans att 631 inväntar om jag tar 2132 upp till Katrineholm?
Väntade inte..
http://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=631&tpl=KMed snabba fötter kanske det hanns med ändå.
![]()
http://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=2132&tpl=K
2132 ankom Katrineholm 11.58 två minuter tidig och 631 avgick Katrineholm 12.04 rätt tid.
Så på sex minuter borde bytet ha fungerat.
---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Finns det någon chans att 631 inväntar om jag tar 2132 upp till Katrineholm?
Väntade inte..
http://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=631&tpl=KMed snabba fötter kanske det hanns med ändå.
![]()
http://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=2132&tpl=K
2132 ankom Katrineholm 11.58 två minuter tidig och 631 avgick Katrineholm 12.04 rätt tid.Så på sex minuter borde bytet ha fungerat.
631 avgick 12.00 rätt tid. Så det var två minuter. Men det är ju tvärs över plattform så då bör det ha fungerat.
12.04 är Baggetorp.
---
Mitt fotoalbum från mina tågresor i Japan: Kitayama Rail Photos
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Finns det någon chans att 631 inväntar om jag tar 2132 upp till Katrineholm?
Väntade inte..
http://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=631&tpl=KMed snabba fötter kanske det hanns med ändå.
![]()
http://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=2132&tpl=K
2132 ankom Katrineholm 11.58 två minuter tidig och 631 avgick Katrineholm 12.04 rätt tid.Så på sex minuter borde bytet ha fungerat.
631 avgick 12.00 rätt tid. Så det var två minuter. Men det är ju tvärs över plattform så då bör det ha fungerat.12.04 är Baggetorp.
Två minuter över plattform är ju oceaner med tid. En minut från "norra säcken" på Cst till spår 12 kallar jag stressigt.
---
: - )
Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.
Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Det gick. De som inte var lika kreativa och tog ordinarie tåg istället för regionalen från Linköping/Norrköping lär ha blivit rejält försenade i och med att de missade 631. Arrangeras ersättningstrafik fortfarande (gjordes för ett gäng år sedan när jag sålde på 75 75 75) vid bruten anslutning som innebär över två timmar försening
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Det gick. De som inte var lika kreativa och tog ordinarie tåg istället för regionalen från Linköping/Norrköping lär ha blivit rejält försenade i och med att de missade 631. Arrangeras ersättningstrafik fortfarande (gjordes för ett gäng år sedan när jag sålde på 75 75 75) vid bruten anslutning som innebär över två timmar försening
Kreativt lönar sig ofta. Att göra på eget sätt är ju inget som hindrar lixom.
När jag lämnade 528 i Norrköping, så hade det talats om 2136 till Katrineholm och därifrån ersättande buss.
För egen del vart de hem till sängen... sjuk.
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Det gick. De som inte var lika kreativa och tog ordinarie tåg istället för regionalen från Linköping/Norrköping lär ha blivit rejält försenade i och med att de missade 631. Arrangeras ersättningstrafik fortfarande (gjordes för ett gäng år sedan när jag sålde på 75 75 75) vid bruten anslutning som innebär över två timmar försening
Kreativt lönar sig ofta. Att göra på eget sätt är ju inget som hindrar lixom.
När jag lämnade 528 i Norrköping, så hade det talats om 2136 till Katrineholm och därifrån ersättande buss.För egen del vart de hem till sängen... sjuk.
Hallå, vad händer i gamla Postvagnens dödsryckningar? Järnvägens män som lovordar kunders kreativitet! Sådant brukar alltid motas med taxebestämmelser, tidtabeller och säkerhetsregler.
Hur skulle det se ut om en kund med regionaltågsbiljett steg på X2000 eller ett länståg för att rädda en anslutning?
Hoppas på snart tillfrisknade!
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Det gick. De som inte var lika kreativa och tog ordinarie tåg istället för regionalen från Linköping/Norrköping lär ha blivit rejält försenade i och med att de missade 631. Arrangeras ersättningstrafik fortfarande (gjordes för ett gäng år sedan när jag sålde på 75 75 75) vid bruten anslutning som innebär över två timmar försening
Kreativt lönar sig ofta. Att göra på eget sätt är ju inget som hindrar lixom.
När jag lämnade 528 i Norrköping, så hade det talats om 2136 till Katrineholm och därifrån ersättande buss.För egen del vart de hem till sängen... sjuk.
Hallå, vad händer i gamla Postvagnens dödsryckningar? Järnvägens män som lovordar kunders kreativitet! Sådant brukar alltid motas med taxebestämmelser, tidtabeller och säkerhetsregler.
Hur skulle det se ut om en kund med regionaltågsbiljett steg på X2000 eller ett länståg för att rädda en anslutning?
Det är inte särskilt ovanligt. Har själv använt bägge varianterna på just sträckan Linköping-Norrköping i samband med olika trafikstörningar då man fått glesa ut trafiken och UVEN-tågen därför varit inställda på delsträckan Linköping-Norrköping. Ena gången åkte jag med X2000 Norrköping-Linköping för att hinna UVEN-tåget från Norrköping till Västerås. Andra gången åkte jag med en Östgötapendel för att hinna. Bägge gångerna på eget initiativ vilket varken tågmästaren på X2000 eller kundvärden på Östgötapendeln hade något att invända emot. Man kan ju inte bara stå och vänta tills någon kommer och talar om hur man ska göra. Det finns ju knappast ingen stationspersonal längre så då får man ju stå där till död-dagar.
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Det gick. De som inte var lika kreativa och tog ordinarie tåg istället för regionalen från Linköping/Norrköping lär ha blivit rejält försenade i och med att de missade 631. Arrangeras ersättningstrafik fortfarande (gjordes för ett gäng år sedan när jag sålde på 75 75 75) vid bruten anslutning som innebär över två timmar försening
Kreativt lönar sig ofta. Att göra på eget sätt är ju inget som hindrar lixom.
När jag lämnade 528 i Norrköping, så hade det talats om 2136 till Katrineholm och därifrån ersättande buss.För egen del vart de hem till sängen... sjuk.
Hallå, vad händer i gamla Postvagnens dödsryckningar? Järnvägens män som lovordar kunders kreativitet! Sådant brukar alltid motas med taxebestämmelser, tidtabeller och säkerhetsregler.
Hur skulle det se ut om en kund med regionaltågsbiljett steg på X2000 eller ett länståg för att rädda en anslutning?
Det är inte särskilt ovanligt. Har själv använt bägge varianterna på just sträckan Linköping-Norrköping i samband med olika trafikstörningar då man fått glesa ut trafiken och UVEN-tågen därför varit inställda på delsträckan Linköping-Norrköping. Ena gången åkte jag med X2000 Norrköping-Linköping för att hinna UVEN-tåget från Norrköping till Västerås. Andra gången åkte jag med en Östgötapendel för att hinna. Bägge gångerna på eget initiativ vilket varken tågmästaren på X2000 eller kundvärden på Östgötapendeln hade något att invända emot. Man kan ju inte bara stå och vänta tills någon kommer och talar om hur man ska göra. Det finns ju knappast ingen stationspersonal längre så då får man ju stå där till död-dagar.
Mycket bra !
Tänk om folk kunde lära sig att ta egna initiativ på det viset oftare.
Att före påstigningen snacka med personalen och ha en rimlig och kontrollerbar orsak, öppnar ofta de flesta dörrar.
Dock, att gör sånt bara för sitt höga nöjes skulle, eller för att komma hem fortare med sin icke ombokningsbara biljett, de går ju naturligtvis inte.
528 imorgon - byte till 631 (14 min)
Det gick. De som inte var lika kreativa och tog ordinarie tåg istället för regionalen från Linköping/Norrköping lär ha blivit rejält försenade i och med att de missade 631. Arrangeras ersättningstrafik fortfarande (gjordes för ett gäng år sedan när jag sålde på 75 75 75) vid bruten anslutning som innebär över två timmar försening
Kreativt lönar sig ofta. Att göra på eget sätt är ju inget som hindrar lixom.
När jag lämnade 528 i Norrköping, så hade det talats om 2136 till Katrineholm och därifrån ersättande buss.För egen del vart de hem till sängen... sjuk.
Hallå, vad händer i gamla Postvagnens dödsryckningar? Järnvägens män som lovordar kunders kreativitet! Sådant brukar alltid motas med taxebestämmelser, tidtabeller och säkerhetsregler.
Hur skulle det se ut om en kund med regionaltågsbiljett steg på X2000 eller ett länståg för att rädda en anslutning?
Det är inte särskilt ovanligt. Har själv använt bägge varianterna på just sträckan Linköping-Norrköping i samband med olika trafikstörningar då man fått glesa ut trafiken och UVEN-tågen därför varit inställda på delsträckan Linköping-Norrköping. Ena gången åkte jag med X2000 Norrköping-Linköping för att hinna UVEN-tåget från Norrköping till Västerås. Andra gången åkte jag med en Östgötapendel för att hinna. Bägge gångerna på eget initiativ vilket varken tågmästaren på X2000 eller kundvärden på Östgötapendeln hade något att invända emot. Man kan ju inte bara stå och vänta tills någon kommer och talar om hur man ska göra. Det finns ju knappast ingen stationspersonal längre så då får man ju stå där till död-dagar.
Mycket bra !
Tänk om folk kunde lära sig att ta egna initiativ på det viset oftare.
Att före påstigningen snacka med personalen och ha en rimlig och kontrollerbar orsak, öppnar ofta de flesta dörrar.
Dock, att gör sånt bara för sitt höga nöjes skulle, eller för att komma hem fortare med sin icke ombokningsbara biljett, de går ju naturligtvis inte.
Och var går då gränsen mellan att undvika en försening och att "komma hem fortare med sin icke ombokningsbara biljett"? I mina ögon är det precis samma sak, möjligen med den skillnaden den senare situationen kan innehålla fler fall än att undvika försening, men nu skrev du inte om att enbart komma hem fortare med sin icke ombokningsbara biljett.
Och om det skulle vara så att förseningen är skillnaden. Då borde man väl få kunna ta ett annat tåg enbart med hänvisning till att det tåg man har biljett till är försenat? Trots att det det tar en till resans slutdestination?
---
: - )
Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.
Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.