Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Fjärde tisdagsbilden (Bildvagnen)

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 27 februari 2018, 19:39:59

Dags för dagens sista tisdagsbild, tillika den sista som jag lägger ut i denna skepnad av Postvagnen. Vi ses nästa tisdag i nya Postvagnen!

Men först gäller det att klara ut vad den här stationen heter:
[image]

(Jag har suddat bort namnet från bilden.)

1907 visningar

Fjärde tisdagsbilden

av Peter i Klippan, tisdagen 27 februari 2018, 19:40:13 @ Hans Broman

Prag

893 visningar

Fjärde tisdagsbilden - rätt svar

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 27 februari 2018, 19:51:40 @ Peter i Klippan

Prag

Jag får nog godkänna det svaret ändå, även om jag hade tänkt mig svaret Praha hl n. Hack i häl på dig var Rikard Å. Bilden är tagen den 8 december 2017. Tunneln på bilden går i ungefär sydvästlig riktning från stationen.

Någon minns kanske att jag i höstas i Postvagnen efterlyste ett äldre inlägg (troligen från ett resereportage) med bild från en ölstuga med ingång från en av perrongerna på Praha hl n. (Jag trodde då att perrongen gick i riktning nordost.) Ingen av läsarna kände igen det, så jag drog slutsatsen att det där var något jag hade drömt.

Men innan jag i december reste till Tjeckien kom jag på att jag faktiskt hade sett en bild av en uteservering vid Praha hl n (i riktning sydväst), dock inte i Postvagnen utan i Facebook. När jag sedan kom till Prag gick jag förstås till rätt spår och kunde då konstatera att inte bara uteserveringen var avblåst (i och för sig rätt naturligt) utan att också serveringsbyggnaden var riven. Enligt det foto jag hade sett på Facebook hade byggnaden stått till höger i bilden, mellan den ljusa byggnaden och trafikledens stödmur.

1039 visningar

av Ville, tisdagen 27 februari 2018, 20:04:24 @ Hans Broman

Prag

Jag får nog godkänna det svaret ändå, även om jag hade tänkt mig svaret Praha hl n. Hack i häl på dig var Rikard Å. Bilden är tagen den 8 december 2017. Tunneln på bilden går i ungefär sydvästlig riktning från stationen.

Någon minns kanske att jag i höstas i Postvagnen efterlyste ett äldre inlägg (troligen från ett resereportage) med bild från en ölstuga med ingång från en av perrongerna på Praha hl n. (Jag trodde då att perrongen gick i riktning nordost.) Ingen av läsarna kände igen det, så jag drog slutsatsen att det där var något jag hade drömt.

Ja, vi letade på andra sidan om stationsbyggnaden och fann bara någon polislokal. :-)

Men innan jag i december reste till Tjeckien kom jag på att jag faktiskt hade sett en bild av en uteservering vid Praha hl n (i riktning sydväst), dock inte i Postvagnen utan i Facebook. När jag sedan kom till Prag gick jag förstås till rätt spår och kunde då konstatera att inte bara uteserveringen var avblåst (i och för sig rätt naturligt) utan att också serveringsbyggnaden var riven. Enligt det foto jag hade sett på Facebook hade byggnaden stått till höger i bilden, mellan den ljusa byggnaden och trafikledens stödmur.

573 visningar

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 27 februari 2018, 21:05:51 @ Hans Broman

Här kommer frågebilden i osuddat skick:
[image]

477 visningar

Fjärde tisdagsbilden

av Rikard Å ⌂ @, Göteborg / Borås, tisdagen 27 februari 2018, 19:40:19 @ Hans Broman

Praha hl.n.

---
/Rikard Å

587 visningar

Fjärde tisdagsbilden

av Janne Nilsson @, Västerås, tisdagen 27 februari 2018, 19:40:21 @ Hans Broman

Bratislava?

562 visningar

Fjärde tisdagsbilden

av Lennart Carlsson @, Malmö, tisdagen 27 februari 2018, 19:40:25 @ Hans Broman

Praha hl n

550 visningar

Fjärde tisdagsbilden

av Anders.o93 ⌂ @, Skåne, tisdagen 27 februari 2018, 19:40:37 @ Hans Broman

Prag

545 visningar

Fjärde tisdagsbilden

av linlars, Lund, tisdagen 27 februari 2018, 19:40:55 @ Hans Broman

Dags för dagens sista tisdagsbild, tillika den sista som jag lägger ut i denna skepnad av Postvagnen. Vi ses nästa tisdag i nya Postvagnen!

Men först gäller det att klara ut vad den här stationen heter:
[image]

(Jag har suddat bort namnet från bilden.)

Prags centralstation

543 visningar

Fjärde tisdagsbilden

av Ulf Broman @, Kista, tisdagen 27 februari 2018, 19:43:23 @ Hans Broman

Jag vet men får inte säga!

546 visningar

Fjärde tisdagsbilden

av Fomalhaut ⌂ @, tisdagen 27 februari 2018, 20:31:32 @ Ulf Broman

Av nyfikenhet: varför fick du inte säga? Finns det någon särskild släktskapsregel som jag inte känner till? (För Kista ligger ju inte i Prags kommun. :-) )

---
http://svenskabanor.blogg.se

468 visningar

Fjärde tisdagsbilden

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 27 februari 2018, 21:04:40 @ Fomalhaut

Av nyfikenhet: varför fick du inte säga? Finns det någon särskild släktskapsregel som jag inte känner till? (För Kista ligger ju inte i Prags kommun. :-) )

Nej, någon släktskapsregel finns det inte. Men brorsan och jag är överens om att när vi är ute och reser, och han är med när jag tar en bild som senare blir tisdagsbild, då avstår han från att svara, av hänsyn till er andra som inte var med.

437 visningar

Fjärde tisdagsbilden

av Fomalhaut ⌂ @, tisdagen 27 februari 2018, 21:18:06 @ Hans Broman

Nej, någon släktskapsregel finns det inte. Men brorsan och jag är överens om att när vi är ute och reser, och han är med när jag tar en bild som senare blir tisdagsbild, då avstår han från att svara, av hänsyn till er andra som inte var med.

Tack för svar. Låter klokt!

---
http://svenskabanor.blogg.se

424 visningar

Fjärde tisdagsbilden -- mastskylten

av Ulf Pålsson @, Stockholm, tisdagen 27 februari 2018, 20:21:32 @ Hans Broman

[image]

För den signalintresserade: Rött sken från den här tjeckiska huvudsignalen (och även från den vars mast vi ser till höger) betyder "stopp" både för tåg och växling. Det ser man på att mastskyltens vita fält är kortare än de röda. Om en huvudsignal gäller för tåg men inte för växling, har dess mastskylt lika långa vita som röda fält.

583 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta