Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Dagens Saga på Stockholm C. (Bildvagnen)

av Martin Johansson ⌂, Stockholm, sndagen 25 februari 2018, 18:54:22
redigerad av Martin Johansson, sndagen 25 februari 2018, 19:11:22

Hejsan!
Här kommer två bilder på Saga rails tåg tidigare idag, deras andra trafikdag. Hoppas dom uppskattas. Jag var inte enda fotografen på plats så det kanske dyker upp någon mer bild senare eller så. Tåget var skyltat Saga rail när det rullade in till plattformen men detta ändrades strax därefter till tågets destination, Linköping C.

[image]
[image]

Ha det bra.

---
Hälsningar från Martin J.
Min blogg: http://mjtag55.wordpress.com/
Min hemsida: http://mjtag.dinstudio.se

2345 visningar

Dagens Saga på Stockholm C.

av resenären, Stockholm, sndagen 25 februari 2018, 18:59:16 @ Martin Johansson

Är väl på allvar dags att staten som ansvarig för spelplanen för tågtrafiken ser till att sj.se öppnas för alla aktörer?

Också dags att staten blir lite tydlig med sin roll - och enligt min övertygelse är det att se till att skapa bästa förutsättningar för medborgarna att i det här fallet resa med tåg.

Fast med en avkastning på 16 % är ju SJ en god investering - snudd på övervinst kan jag tänka.

1347 visningar

av Mattias C @, L-a, sndagen 25 februari 2018, 19:04:55 @ resenären

Är väl på allvar dags att staten som ansvarig för spelplanen för tågtrafiken ser till att sj.se öppnas för alla aktörer?

Nej, det är inte alla rätt sätt..Det blir otydligt för kunden vem man egentligen reser med. Bara att titta på aftonbladetartikeln i veckan som refererade till "SJs satsning Blå Tåget.

Också dags att staten blir lite tydlig med sin roll - och enligt min övertygelse är det att se till att skapa bästa förutsättningar för medborgarna att i det här fallet resa med tåg.

Problemet är att folk går in på SJ.se av slentrian, inte att de inte säljer allt.

Fast med en avkastning på 16 % är ju SJ en god investering - snudd på övervinst kan jag tänka.

Vad är övervinst?

1269 visningar

av Lars Fredriksson @, sndagen 25 februari 2018, 20:49:35 @ Mattias C

Endera kvällstidningen skrev för ca. 10 år sedan i ett sommarkryss att Västra stambanan börjar här. Man avsåg Örebro. :-P

905 visningar

av resenären, Stockholm, mndagen 26 februari 2018, 04:29:26 @ Mattias C
redigerad av resenären, mndagen 26 februari 2018, 04:32:02

Nej, det är inte alla rätt sätt..Det blir otydligt för kunden vem man egentligen reser med. Bara att titta på aftonbladetartikeln i veckan som refererade till "SJs satsning Blå Tåget.

Det är det redan! Skulle inte bli mindre av att SJ.se öppnades för två till....

Problemet är att folk går in på SJ.se av slentrian, inte att de inte säljer allt.

¨FOLK¨ väljer det som är enkelt!

Vad är övervinst?

Övervinst - jag tänker att der är en vinst som är större än vad den rimligtvis borde vara. SJ ligger här i paritet med storbankerna i vinstnivå och det kan man då se som att staten vill vinstmaximera och att det är för lite konkurrens eftersom man kan ha intäkter som genererar en vinst som är högre än vad som är rimligt.

Vinstmaximering är ju i populistiska termer ibland inte OK i offentlig verksamhet men det verkar som om det är ok i denna..... Fast det kan ju å andra sidan betyda att man vill locka köpare av bolaget - vem vet?. Vännen Ola brukar ju säga att MTR kommer köpa SJ.....

678 visningar

av Bengt Larsson @, Göteborg, tisdagen 27 februari 2018, 08:01:52 @ Mattias C

Vad är övervinst?

Problemet är att man vet inte vara man ska söka om man ska söka på en sajt och hitta så mycket som möjligt.
De går in på sj.se för att söka efter tåg.

De som ska Stockholm-Göteborg går nog ofta in på mtr.se numera men det är ett extrajobb.

Själv går jag om det inte gäller lokaltåg in på resrobot.se eller mobilappen. Där finns alla tåg och bussar även lokalt.
Det finns fler sajter såsom tågbokningen.se och för att söka även Google Maps.
Fast folk känner inte till andra sajter.

258 visningar

av tidtabellen, sndagen 25 februari 2018, 19:00:12 @ Martin Johansson

Hejsan!
Här kommer två bilder på Saga rails tåg tidigare idag, deras andra trafikdag. Hoppas dom uppskattas. Jag var inte enda fotografen på plats så det kanske dyker upp någon mer bild senare eller så.

[image]
[image]

Ha det bra.

Såg du några resenärer?

1191 visningar

av Martin Johansson ⌂, Stockholm, sndagen 25 februari 2018, 19:07:33 @ tidtabellen

Såg du några resenärer?

Ja, det fanns resenärer ombord. Inte så jättemånga tror jag, men kollade inte så noga.

Ha det bra.

---
Hälsningar från Martin J.
Min blogg: http://mjtag55.wordpress.com/
Min hemsida: http://mjtag.dinstudio.se

1168 visningar

av Henrik L, Helsingborg, Skåne, sndagen 25 februari 2018, 19:35:29 @ Martin Johansson
redigerad av Henrik L, sndagen 25 februari 2018, 19:35:44

Är det tänkt att inredningen ska göras mer bekväm för en så pass lång resa?
Nu är der ju fortfarande ”pendeltågsstolar”.

---
Mvh Henrik

1102 visningar

av Daniel M, sndagen 25 februari 2018, 19:44:02 @ Henrik L

Det är det som är grejen, ingen upprustning men istället billigare resa. Ska du rusta kostar det och dessutom lär det bli färre säten och då genast mycket dyrare.

1087 visningar

av Dr Fåle @, Uppsala, sndagen 25 februari 2018, 19:48:41 @ Henrik L

fortfarande ”pendeltågsstolar”.

Det är väl rimligt i ett pendeltåg.

Man uppgraderar nog inte komforten två dagar efter trafikstart.

---
5500 resor med SJ/TiM Uppsala - Stockholm 2004-2017

1072 visningar

av BL, sndagen 25 februari 2018, 22:35:36 @ Dr Fåle

Tycker komforten var helt OK efter att ha rest Lp-Cst i fredags.

779 visningar

av resenären, Stockholm, mndagen 26 februari 2018, 04:34:46 @ BL

Instämmer! Även om jag bara åkte till Nyköping.

Det här konceptet har ett klart berättigande. Det är väl jättebra att någon skapar en lösning för att kapa toppar där de övriga inte kan eller vill?

Hur ofta hör man inte att SJ inte kan ha kapacitet för den största efterfrågan stående. Om nu inte SJ kan så kan kanske någon annan - och Saga verkar ju både vilja och kunna och ha erfarenhet i kombination med passion för det man gör. Det här kan bli bra!

704 visningar

av Forskaren, mndagen 26 februari 2018, 08:08:29 @ resenären

Det här konceptet har ett klart berättigande. Det är väl jättebra att någon skapar en lösning för att kapa toppar där de övriga inte kan eller vill?

Hur ofta hör man inte att SJ inte kan ha kapacitet för den största efterfrågan stående.

Det handlar inte om att inte kunna utan det handlar om att ha råd. Att dimensionera vagnparken för en trafiktopp kostar pengar. Det är därför SJ försöker att jämna ut trafiktopparna med rörlig prissättning.

Om nu inte SJ kan så kan kanske någon annan - och Saga verkar ju både vilja och kunna och ha erfarenhet i kombination med passion för det man gör. Det här kan bli bra!

Men SagaRail kommer väl inte enbart att skaffa sig kunder som inte får plats på SJ? SagaRail kommer ju att försöka skaffa sig kunder oavsett om SJ har en topp eller inte. SagaRail kommer ju också att köra med rörliga priser. I och med att SagaRail tänker sig skaffa kunder rakt över så borde SJ förlora resenärer även under lågtrafik och då minskar lönsamheten vilket kräver kostnadsbesparingar som rimligtvis bör leda till att SJ måste dra ner och har ännu mindre råd att hålla vagnar för toppar i resandet. Man får skära ännu längre ner på fjället och därmed skära bort en större del av toppen.
Så det resonemang du för köper jag inte som något positivt.
SagaRail bör istället inrikta sig på expressbussresenärerna. Det är där de kan göra den stora nyttan genom att få över dem till järnvägen. Istället för att kräva att komma in på sj.se skulle de kräva att komma in på Swebus, Bus4you och liknande försäljningssidor. Det är där som SagaRails kundsegment finns.
Att släppa in dem på SJ:s hemsida leder bara till att blivande resenärer efter första resan känner sig lurade på komforten och aldrig mera provar tåget utan kör bil istället. Folk har stora krav på SJ och om de bokar där och sedan hamnar i ett gammalt pendeltåg så blir effekten aldrig mera SJ/tåget.

613 visningar

av Railmaster, mndagen 26 februari 2018, 14:17:36 @ Forskaren

Hur ofta hör man inte att SJ inte kan ha kapacitet för den största efterfrågan stående.

Det handlar inte om att inte kunna utan det handlar om att ha råd. Att dimensionera vagnparken för en trafiktopp kostar pengar. Det är därför SJ försöker att jämna ut trafiktopparna med rörlig prissättning.

Om nu inte SJ kan så kan kanske någon annan - och Saga verkar ju både vilja och kunna och ha erfarenhet i kombination med passion för det man gör. Det här kan bli bra!

Men SagaRail kommer väl inte enbart att skaffa sig kunder som inte får plats på SJ? SagaRail kommer ju att försöka skaffa sig kunder oavsett om SJ har en topp eller inte. SagaRail kommer ju också att köra med rörliga priser. I och med att SagaRail tänker sig skaffa kunder rakt över så borde SJ förlora resenärer även under lågtrafik och då minskar lönsamheten vilket kräver kostnadsbesparingar som rimligtvis bör leda till att SJ måste dra ner och har ännu mindre råd att hålla vagnar för toppar i resandet. Man får skära ännu längre ner på fjället och därmed skära bort en större del av toppen.
Så det resonemang du för köper jag inte som något positivt.
SagaRail bör istället inrikta sig på expressbussresenärerna. Det är där de kan göra den stora nyttan genom att få över dem till järnvägen. Istället för att kräva att komma in på sj.se skulle de kräva att komma in på Swebus, Bus4you och liknande försäljningssidor. Det är där som SagaRails kundsegment finns.
Att släppa in dem på SJ:s hemsida leder bara till att blivande resenärer efter första resan känner sig lurade på komforten och aldrig mera provar tåget utan kör bil istället. Folk har stora krav på SJ och om de bokar där och sedan hamnar i ett gammalt pendeltåg så blir effekten aldrig mera SJ/tåget.

Saga rail håller på tills ägarna tröttnar på att inte tjäna några pengar. Det hela är en marginell företeelse av övergående natur varför ovanstående resonemang inte är värt att analysera.

467 visningar

av resenären, Stockholm, tisdagen 27 februari 2018, 08:31:33 @ Railmaster
redigerad av resenären, tisdagen 27 februari 2018, 08:33:05

Oj det var en sågning. Du kanske vet annat men jag upplever inte att en av ägarnas tidigare insatser i Järnvägssektorn varit av övergående eller kortsiktig natur.

Fö påminner ditt resonemang om det som brukar råda hos gamla företag som har problem med visionen och att hänga med i tiden.... Det är många som sitter i det idag!

268 visningar

av resenären, Stockholm, tisdagen 27 februari 2018, 08:30:13 @ Forskaren

Att SJ har ett sådant kostnadsfokus med en vinstnivå på 16% - borde vara statens lönsammaste bolag - det kan jag som "ägare" tycka är tveksamt

265 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta