Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Ellok utan tråd (Bildvagnen)

av Sören W, lrdagen 24 februari 2018, 15:50:53

Igår skötte det här ekipaget växlingen på spåret till Loudden. Är sådant här vanligt?
[image]

  2085 visningar

Ellok utan tråd

av Alex, lrdagen 24 februari 2018, 21:05:09 @ Sören W

Jag tror inte att det är helt ovanligt att man drar med sig elloket när man behöver växla eller köra en kortare eller längre sträcka med diesellok. Jag tror t.ex. att Hector Rail tar med sig elloket upp till Lomsmyren från Mora även om man kör med diesel den korta biten. Sedan tror jag även att Hector drar med sig diselloket ända från Värtan när man lastar bränsleflis i Karlskoga. Huruvida man även tar men sig elloket från Degerfors upp till Karlskoga är oklart men jag tror inte det. Finns säkert fler exempel. Värnamo-Båramo t.ex.? Mvh/Alex

  1125 visningar

Ellok utan tråd - ej i Båramo

av Bjarnulf @, Nässjö, lrdagen 24 februari 2018, 21:19:00 @ Alex
redigerad av Bjarnulf, lrdagen 24 februari 2018, 21:20:57

Så sker INTE till Båramo; Elloket från
"Göteborg" byts mot diesellok i Värnamo och får avvakta där tills återkomsten från Båramo

  1055 visningar

Ellok utan tråd

av Simon B ⌂ @, Piteå, lrdagen 24 februari 2018, 23:26:38 @ Alex

Jag tror inte att det är helt ovanligt att man drar med sig elloket när man behöver växla eller köra en kortare eller längre sträcka med diesellok. Jag tror t.ex. att Hector Rail tar med sig elloket upp till Lomsmyren från Mora även om man kör med diesel den korta biten. Sedan tror jag även att Hector drar med sig diselloket ända från Värtan när man lastar bränsleflis i Karlskoga. Huruvida man även tar men sig elloket från Degerfors upp till Karlskoga är oklart men jag tror inte det. Finns säkert fler exempel. Värnamo-Båramo t.ex.? Mvh/Alex

Det kan ju vara rätt praktiskt att slippa koppla loss och växla undan elloket om det inte finns behov av att göra det. Jag tror att den här lösningen är rätt vanlig ad hoc.

  898 visningar

Ellok utan tråd - Rc-lokets ventilatorer?

av MM ⌂ @, sndagen 25 februari 2018, 00:34:39 @ Simon B

Jag tror inte att det är helt ovanligt att man drar med sig elloket när man behöver växla eller köra en kortare eller längre sträcka med diesellok. Jag tror t.ex. att Hector Rail tar med sig elloket upp till Lomsmyren från Mora även om man kör med diesel den korta biten. Sedan tror jag även att Hector drar med sig diselloket ända från Värtan när man lastar bränsleflis i Karlskoga. Huruvida man även tar men sig elloket från Degerfors upp till Karlskoga är oklart men jag tror inte det. Finns säkert fler exempel. Värnamo-Båramo t.ex.? Mvh/Alex


Det kan ju vara rätt praktiskt att slippa koppla loss och växla undan elloket om det inte finns behov av att göra det. Jag tror att den här lösningen är rätt vanlig ad hoc.

Hur bra/dåligt är detta för loket?

Hur långt är det okej att köra ett Rc i transport utan ventilatorerna igång? Om jag fattat rätt så ska man väl egentligen demontera kolen i motorerna om loket transporteras längre sträckor utan ventilatorerna igång.

Jag antar att man inte har nån lösning där dieselloket driver ventilatorerna i Rc-loket...

  922 visningar

Ellok utan tråd - Rc-lokets ventilatorer?

av Bengt Espling @, sndagen 25 februari 2018, 07:04:55 @ MM

Hur långt är det okej att köra ett Rc i transport utan ventilatorerna igång? Om jag fattat rätt så ska man väl egentligen demontera kolen i motorerna om loket transporteras längre sträckor utan ventilatorerna igång.

Jag antar att man inte har nån lösning där dieselloket driver ventilatorerna i Rc-loket...

Det är två saker som kan hända om man drar ett Rc utan att ventilatorerna körs. De ena är att kolen slits och koldamm lägger sig på kollektorn och kan förorsaka att det blir överslag. Det andra är att ventilationsöppningarna är under loket och det kan komma in skräp eller snö t.ex. den vägen. Detta kan då förorsaka antingen ökad förslitning av kollektorn eller att fukt minskar motorernas isolation.

Kortare sträckor i låg fart är dock ingen fara för loket.

  828 visningar

Ellok utan tråd - Rc-lokets ventilatorer?

av Pelle Björkman, Långsele, sndagen 25 februari 2018, 09:18:30 @ Bengt Espling

Hur långt är det okej att köra ett Rc i transport utan ventilatorerna igång? Om jag fattat rätt så ska man väl egentligen demontera kolen i motorerna om loket transporteras längre sträckor utan ventilatorerna igång.

Jag antar att man inte har nån lösning där dieselloket driver ventilatorerna i Rc-loket...


Det är två saker som kan hända om man drar ett Rc utan att ventilatorerna körs. De ena är att kolen slits och koldamm lägger sig på kollektorn och kan förorsaka att det blir överslag. Det andra är att ventilationsöppningarna är under loket och det kan komma in skräp eller snö t.ex. den vägen. Detta kan då förorsaka antingen ökad förslitning av kollektorn eller att fukt minskar motorernas isolation.

Kortare sträckor i låg fart är dock ingen fara för loket.

En gång i tiden hade väl gamla SJ regeln om max. 200km utan urkolning och "plåtning" dvs spärra inflödet av luft bakvägen genom motorerna. I takt med decimeringen av antalet lokverkstäder togs denna regel bort.
Har varit med om en T44 som kom från Malmö oplåtad och ej urkolad. Den gick att köra i ett par hundra meter innan jordfelet kom.

Pelle Björkman

  679 visningar

Ellok utan tråd - Rc-lokets ventilatorer?

av Bengt Espling @, sndagen 25 februari 2018, 21:29:36 @ Pelle Björkman


En gång i tiden hade väl gamla SJ regeln om max. 200km utan urkolning och "plåtning" dvs spärra inflödet av luft bakvägen genom motorerna. I takt med decimeringen av antalet lokverkstäder togs denna regel bort.
Har varit med om en T44 som kom från Malmö oplåtad och ej urkolad. Den gick att köra i ett par hundra meter innan jordfelet kom.

Pelle Björkman

Över 200 km så skulle loket kolas ur, men det fanns ingen km-gräns för att dras utan täckplåtar, utan det skulle göras direkt loket skulle släpas. Jag har tagit bort täckplåtar på Rc-lok som har släpats till lokförarskolan i Mjölby, men det var inte urkolat då sträckan det släpats var under 200 km.

Da-lok skulle kolas ur då det skulle släpas, men det fanns inga täckplåtar och behövdes inte heller då utblåsningsöppningarna inte var under loket.

  428 visningar

Ellok utan tråd - Rc-lokets ventilatorer?

av Simon B ⌂ @, Piteå, sndagen 25 februari 2018, 21:48:08 @ Pelle Björkman
redigerad av Simon B, sndagen 25 februari 2018, 21:48:21

Hur långt är det okej att köra ett Rc i transport utan ventilatorerna igång? Om jag fattat rätt så ska man väl egentligen demontera kolen i motorerna om loket transporteras längre sträckor utan ventilatorerna igång.

Jag antar att man inte har nån lösning där dieselloket driver ventilatorerna i Rc-loket...


Det är två saker som kan hända om man drar ett Rc utan att ventilatorerna körs. De ena är att kolen slits och koldamm lägger sig på kollektorn och kan förorsaka att det blir överslag. Det andra är att ventilationsöppningarna är under loket och det kan komma in skräp eller snö t.ex. den vägen. Detta kan då förorsaka antingen ökad förslitning av kollektorn eller att fukt minskar motorernas isolation.

Kortare sträckor i låg fart är dock ingen fara för loket.


En gång i tiden hade väl gamla SJ regeln om max. 200km utan urkolning och "plåtning" dvs spärra inflödet av luft bakvägen genom motorerna. I takt med decimeringen av antalet lokverkstäder togs denna regel bort.
Har varit med om en T44 som kom från Malmö oplåtad och ej urkolad. Den gick att köra i ett par hundra meter innan jordfelet kom.

Pelle Björkman

Jag har varit med om att dra Rc-lok i transport betydligt längre än 200 km, helt utan vare sig täckplåtar eller utan kol. Jag reagerade på detta, men beslutet var fattat.

  418 visningar

Ellok utan tråd - Rc-lokets ventilatorer?

av MM ⌂ @, mndagen 26 februari 2018, 00:58:10 @ Simon B

Hur långt är det okej att köra ett Rc i transport utan ventilatorerna igång? Om jag fattat rätt så ska man väl egentligen demontera kolen i motorerna om loket transporteras längre sträckor utan ventilatorerna igång.

Jag antar att man inte har nån lösning där dieselloket driver ventilatorerna i Rc-loket...


Det är två saker som kan hända om man drar ett Rc utan att ventilatorerna körs. De ena är att kolen slits och koldamm lägger sig på kollektorn och kan förorsaka att det blir överslag. Det andra är att ventilationsöppningarna är under loket och det kan komma in skräp eller snö t.ex. den vägen. Detta kan då förorsaka antingen ökad förslitning av kollektorn eller att fukt minskar motorernas isolation.

Kortare sträckor i låg fart är dock ingen fara för loket.


En gång i tiden hade väl gamla SJ regeln om max. 200km utan urkolning och "plåtning" dvs spärra inflödet av luft bakvägen genom motorerna. I takt med decimeringen av antalet lokverkstäder togs denna regel bort.
Har varit med om en T44 som kom från Malmö oplåtad och ej urkolad. Den gick att köra i ett par hundra meter innan jordfelet kom.

Pelle Björkman


Jag har varit med om att dra Rc-lok i transport betydligt längre än 200 km, helt utan vare sig täckplåtar eller utan kol. Jag reagerade på detta, men beslutet var fattat.

Den praktiskt smidigaste lösningen borde väl vara att göra så att ventilatorerna kan köras på spänning från tillkopplat diesellok...

  392 visningar

Ellok utan tråd - Rc-lokets ventilatorer?

av Jan Kardell @, Fellingsbro, mndagen 26 februari 2018, 09:37:30 @ MM

Hur långt är det okej att köra ett Rc i transport utan ventilatorerna igång? Om jag fattat rätt så ska man väl egentligen demontera kolen i motorerna om loket transporteras längre sträckor utan ventilatorerna igång.

Jag antar att man inte har nån lösning där dieselloket driver ventilatorerna i Rc-loket...


Det är två saker som kan hända om man drar ett Rc utan att ventilatorerna körs. De ena är att kolen slits och koldamm lägger sig på kollektorn och kan förorsaka att det blir överslag. Det andra är att ventilationsöppningarna är under loket och det kan komma in skräp eller snö t.ex. den vägen. Detta kan då förorsaka antingen ökad förslitning av kollektorn eller att fukt minskar motorernas isolation.

Kortare sträckor i låg fart är dock ingen fara för loket.


En gång i tiden hade väl gamla SJ regeln om max. 200km utan urkolning och "plåtning" dvs spärra inflödet av luft bakvägen genom motorerna. I takt med decimeringen av antalet lokverkstäder togs denna regel bort.
Har varit med om en T44 som kom från Malmö oplåtad och ej urkolad. Den gick att köra i ett par hundra meter innan jordfelet kom.

Pelle Björkman


Jag har varit med om att dra Rc-lok i transport betydligt längre än 200 km, helt utan vare sig täckplåtar eller utan kol. Jag reagerade på detta, men beslutet var fattat.


Den praktiskt smidigaste lösningen borde väl vara att göra så att ventilatorerna kan köras på spänning från tillkopplat diesellok...

Har fått för mig att det är så på Rc6. Och att det möjligen införts på Rd2? Men antalet dieslar som levererar tågvärme är väl synnerligen begränsat i Sverige. Så det får gälla när man släpar efter ellok.

  389 visningar

Ellok utan tråd - Rc-lokets ventilatorer?

av MM ⌂ @, tisdagen 27 februari 2018, 12:03:18 @ Jan Kardell

Hur långt är det okej att köra ett Rc i transport utan ventilatorerna igång? Om jag fattat rätt så ska man väl egentligen demontera kolen i motorerna om loket transporteras längre sträckor utan ventilatorerna igång.

Jag antar att man inte har nån lösning där dieselloket driver ventilatorerna i Rc-loket...


Det är två saker som kan hända om man drar ett Rc utan att ventilatorerna körs. De ena är att kolen slits och koldamm lägger sig på kollektorn och kan förorsaka att det blir överslag. Det andra är att ventilationsöppningarna är under loket och det kan komma in skräp eller snö t.ex. den vägen. Detta kan då förorsaka antingen ökad förslitning av kollektorn eller att fukt minskar motorernas isolation.

Kortare sträckor i låg fart är dock ingen fara för loket.


En gång i tiden hade väl gamla SJ regeln om max. 200km utan urkolning och "plåtning" dvs spärra inflödet av luft bakvägen genom motorerna. I takt med decimeringen av antalet lokverkstäder togs denna regel bort.
Har varit med om en T44 som kom från Malmö oplåtad och ej urkolad. Den gick att köra i ett par hundra meter innan jordfelet kom.

Pelle Björkman


Jag har varit med om att dra Rc-lok i transport betydligt längre än 200 km, helt utan vare sig täckplåtar eller utan kol. Jag reagerade på detta, men beslutet var fattat.


Den praktiskt smidigaste lösningen borde väl vara att göra så att ventilatorerna kan köras på spänning från tillkopplat diesellok...


Har fått för mig att det är så på Rc6. Och att det möjligen införts på Rd2? Men antalet dieslar som levererar tågvärme är väl synnerligen begränsat i Sverige. Så det får gälla när man släpar efter ellok.

"Enklast" är säkert tågvärmespänning, men vad drivs ventilatioernas motorer med direkt? Jag har svårt att tro att det är 1kV in på dem, men jag har kanske fel.

  278 visningar

Ellok utan tråd - Rc-lokets ventilatorer?

av BD @, tisdagen 27 februari 2018, 12:42:07 @ MM

"Enklast" är säkert tågvärmespänning, men vad drivs ventilatioernas motorer med direkt? Jag har svårt att tro att det är 1kV in på dem, men jag har kanske fel.

Troligt:
Tågvärmespänning in i transformatorn och omsätts där till spänning för omriktare som matar fläktmotor med ~3 400 V.

  250 visningar

Ellok utan tråd - Rc-lokets ventilatorer?

av MM ⌂ @, tisdagen 27 februari 2018, 12:48:30 @ BD

"Enklast" är säkert tågvärmespänning, men vad drivs ventilatioernas motorer med direkt? Jag har svårt att tro att det är 1kV in på dem, men jag har kanske fel.


Troligt:
Tågvärmespänning in i transformatorn och omsätts där till spänning för omriktare som matar fläktmotor med ~3 400 V.

Kanske enda rimliga metoden på befintliga lok, men exempelvis vid ombyggnaden till Rd2 så kanske det varit bra att överväga ventilatorer som går att köra direkt på batterispänningen i Td.

  254 visningar

Ellok utan tråd - Rc-lokets ventilatorer?

av Peter Flink, mndagen 26 februari 2018, 11:42:35 @ MM

Hur långt är det okej att köra ett Rc i transport utan ventilatorerna igång? Om jag fattat rätt så ska man väl egentligen demontera kolen i motorerna om loket transporteras längre sträckor utan ventilatorerna igång.

Jag antar att man inte har nån lösning där dieselloket driver ventilatorerna i Rc-loket...


Det är två saker som kan hända om man drar ett Rc utan att ventilatorerna körs. De ena är att kolen slits och koldamm lägger sig på kollektorn och kan förorsaka att det blir överslag. Det andra är att ventilationsöppningarna är under loket och det kan komma in skräp eller snö t.ex. den vägen. Detta kan då förorsaka antingen ökad förslitning av kollektorn eller att fukt minskar motorernas isolation.

Kortare sträckor i låg fart är dock ingen fara för loket.


En gång i tiden hade väl gamla SJ regeln om max. 200km utan urkolning och "plåtning" dvs spärra inflödet av luft bakvägen genom motorerna. I takt med decimeringen av antalet lokverkstäder togs denna regel bort.
Har varit med om en T44 som kom från Malmö oplåtad och ej urkolad. Den gick att köra i ett par hundra meter innan jordfelet kom.

Pelle Björkman


Jag har varit med om att dra Rc-lok i transport betydligt längre än 200 km, helt utan vare sig täckplåtar eller utan kol. Jag reagerade på detta, men beslutet var fattat.


Den praktiskt smidigaste lösningen borde väl vara att göra så att ventilatorerna kan köras på spänning från tillkopplat diesellok...

Och allra mest praktiskt är det att traktionsmotorerna är självventilerade som på Rc6 och moderna lok (som i regel heller inte har några kol)

---
Mvh Peter

  363 visningar

Ellok utan tråd - Rc-lokets ventilatorer?

av Gavlestefan, mndagen 26 februari 2018, 20:59:50 @ MM

gällande Rc6: Inget behov av ventilatorer men traktionsmotorer skall kolas ur vid längre transport.
Rc1 - Rc4: Täckplåtar skall sättas på om inte loket kan gå i tågvärme-transport (senare delserie Rc4 samt ombyggda Rc2/3), vid längre transport skall motorerna kolas ur.
Längre transport >250km (så vitt jag kommer ihåg)

  276 visningar

Ellok utan tråd

av Bönan @, Fagersta, sndagen 25 februari 2018, 09:24:14 @ Alex

Inga ellok följer med till Lomsmyren, de ställs upp i Mora, oftast på spår 4.

---
Mvh Björn
Tågklarerare, Fagersta C, Nora, Smedjebacken och Mora

  662 visningar

Ellok utan tråd

av Peter Flink, mndagen 26 februari 2018, 11:51:29 @ Bönan

Inga ellok följer med till Lomsmyren, de ställs upp i Mora, oftast på spår 4.

Jasså..... ;-)

[image]

---
Mvh Peter

  354 visningar

Ellok utan tråd

av Alex, mndagen 26 februari 2018, 12:39:35 @ Peter Flink
redigerad av Alex, mndagen 26 februari 2018, 12:39:55

Det var just Dina bilder jag tänkte på när jag tog upp Lomsmyren som exempel. Visst har vi sett fler bilder på ellok som letat sig upp till terminalen? Är detta en nytagen bild? Hanterar Hector detta annorlunda än vad Rush Rail gjorde? Mvh/Alex

  329 visningar

Ellok utan tråd

av Peter Flink, mndagen 26 februari 2018, 12:44:36 @ Alex

Det var just Dina bilder jag tänkte på när jag tog upp Lomsmyren som exempel. Visst har vi sett fler bilder på ellok som letat sig upp till terminalen? Är detta en nytagen bild? Hanterar Hector detta annorlunda än vad Rush Rail gjorde? Mvh/Alex

Nej den är tagen 2015 tror jag, hur andra gör vet jag inte. Att Traxxen blev med några gånger berodde oftast på platsbrist nere i Mora så det var snabbare att bara släpa med allt än att tråckla på en massa spår. Av snön att dömma så var det säkert någon snöberoende orsak till den den dagens växling.

---
Mvh Peter

  332 visningar

Ellok utan tråd

av Peter Flink, mndagen 26 februari 2018, 12:50:41 @ Alex

En plats under Rush Rail-eran var Skutskär där man relativt ofta släpade med Traxxen ner till lossningen.

---
Mvh Peter

  324 visningar

Ellok utan tråd

av Alex, mndagen 26 februari 2018, 13:16:26 @ Peter Flink

Ja, nu minns jag det också. Jag har t.o.m. en skakig bild som jag tog med mobilen på långt håll i skymningen inne på Skutskär som bevisar detta. Hade kunnat bli en fin bild med den upplysta fabriken i bakgrunden under rätt förutsättningar och med rätt fotograf och kamera. Mvh/Alex

  316 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum