Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Havsmolnpasset (bild) (Bildvagnen)

av Martin O @, Västerås, lrdagen 24 februari 2018, 11:36:09

[image]

Tåg SE1 från Hanoi till Saigon tittar ut ur en tunnel på väg nedför Hai Van-passet norr om Da Nang i Vietnam på förmiddagen den 26 januari i år. Tunnelvakten (eller vad det heter) står utanför sin stuga och visar klart till tåget som sakta skumpar förbi på skarvspåret. Tåget har färdats 15,5 timmar och har 17,5 timmar kvar till slutstationen. Vädret visar tydligt hur passet fått sitt namn!

1947 visningar

Havsmolnpasset (bild)

av Mattias Månsson @, Skåne, numera i exil i Nässjö, lrdagen 24 februari 2018, 11:43:26 @ Martin O

:-tu :-tu :-tu

---
MVH Mattias

888 visningar

Havsmolnpasset (bild)

av Bönan @, Fagersta, lrdagen 24 februari 2018, 12:06:21 @ Martin O

Härligt bild! Aningen otillgänglig arbetsplats...

---
Mvh Björn
Tågklarerare, Fagersta C, Nora, Smedjebacken och Mora

829 visningar

Havsmolnpasset (bild)

av Mattias C @, L-a, lrdagen 24 februari 2018, 12:30:21 @ Bönan

Det är ju nära till tåget?

765 visningar

Havsmolnpasset (bild)

av Ulf Broman @, Kista, lrdagen 24 februari 2018, 12:30:23 @ Bönan

Instämmer i bägge.
Fast jag undrar om fotoplatsen var lika otillgänglig (eller värre).

776 visningar

Havsmolnpasset (bild)

av Martin O @, Västerås, lrdagen 24 februari 2018, 18:21:12 @ Ulf Broman

Tackar båda! Inte bästa pendlingsläget om man vill ta mopeden men med tåget funkar det nog bättre :-)

Fast jag undrar om fotoplatsen var lika otillgänglig (eller värre).

Nej då, jag stod bredvid gamla vägen över passet så det var lugnt och jag behövde inte ens köra själv så det var smidigt värre! Lite svårt att få någon som förstår tio ord på engelska att stanna där jag ville men till slut så.

466 visningar

Havsmolnpasset (bild)

av Lars Fredriksson @, lrdagen 24 februari 2018, 13:57:51 @ Martin O

Fin bild!

Passar ju extra på lördagar eftersom The Vietnam War går i SVTK på kvällen kl. 21.50.

673 visningar

Havsmolnpasset (bild)

av Martin O @, Västerås, lrdagen 24 februari 2018, 18:24:01 @ Lars Fredriksson

Fin bild!

Tack!

448 visningar

Havsmolnpasset (bild)

av Magnus Backman @, Malmö, lrdagen 24 februari 2018, 14:20:14 @ Martin O
redigerad av Magnus Backman, lrdagen 24 februari 2018, 14:20:27

Helt underbar bild, bra fångat:-tu :-tu

/Magnus

650 visningar

Havsmolnpasset (bild)

av Martin O @, Västerås, lrdagen 24 februari 2018, 18:23:51 @ Magnus Backman

Tackar! :-)

450 visningar

Havsmolnpasset (bild) – suverän tågbild men var stod tunnelvakten?

av Arne, Kungsholmen 王の島, lrdagen 24 februari 2018, 22:45:58 @ Martin O

[image]

Tåg SE1 från Hanoi till Saigon tittar ut ur en tunnel på väg nedför Hai Van-passet norr om Da Nang i Vietnam på förmiddagen den 26 januari i år. Tunnelvakten (eller vad det heter) står utanför sin stuga och visar klart till tåget som sakta skumpar förbi på skarvspåret. Tåget har färdats 15,5 timmar och har 17,5 timmar kvar till slutstationen. Vädret visar tydligt hur passet fått sitt namn!

Härlig tågbild från ett för oss nordbor exotiskt land. 😊👍

Kunde du se 'tunnelvakten' med blotta ögonen eller använde du en kikare? Jag har försökt förstora din bild på min 24 tums led-plattskärm men kan inte se personen i fråga. Var stod han mer exakt i bilden?

---
/Arne 😊☮
en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

393 visningar

av jhje, lrdagen 24 februari 2018, 23:00:08 @ Arne

Rätt framför det vita(huset)

---
Att resa tåg,är ett äventyr!

370 visningar

av Arne, Kungsholmen 王の島, lrdagen 24 februari 2018, 23:18:34 @ jhje

Om du med 'rätt framför' menar hitsidan på det vita huset vilket syns i bilden så har du i så fall betydligt skarpare örnblick än jag. ;-)

Jag kan inte ens med 'förstoringsglaset' i Windows 10 urskilja någon mänsklig varelse framför det vita huset. Dvs. jag kan se något som möjligen är ett träd eller buskage men att säkert säga att det egentligen är en vietnamesisk järnvägsanställd som står där förefaller helt omöjligt att fastställa! Det var därför jag frågade TS om han använt en kikare när han tog bilden av tåget.

---
/Arne 😊☮
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)

363 visningar

av Martin O @, Västerås, sndagen 25 februari 2018, 08:45:31 @ Arne

Om du med 'rätt framför' menar hitsidan på det vita huset vilket syns i bilden så har du i så fall betydligt skarpare örnblick än jag. ;-)

Jag kan inte ens med 'förstoringsglaset' i Windows 10 urskilja någon mänsklig varelse framför det vita huset. Dvs. jag kan se något som möjligen är ett träd eller buskage men att säkert säga att det egentligen är en vietnamesisk järnvägsanställd som står där förefaller helt omöjligt att fastställa! Det var därför jag frågade TS om han använt en kikare när han tog bilden av tåget.

[image]

Inte för att vara sån men de flesta verkar ha skarpare blick än dig. ;-) Bjussar därför på en grynig extremförstoring där vakten syns tydligt. Du kanske inte ser personen ändå men då får du leva med det då jag inte kan fixa någon bättre förstoring än så här! Järnvägen i Vietnam är välbemannad med folk vid varje tunnel och vägövergång. Automatiska bommar existerar inte och det är skarvspår och tåganmälan som gäller.

303 visningar

av tidtabellen, sndagen 25 februari 2018, 09:09:18 @ Martin O

[image]

Inte för att vara sån men de flesta verkar ha skarpare blick än dig. ;-) Bjussar därför på en grynig extremförstoring där vakten syns tydligt. Du kanske inte ser personen ändå men då får du leva med det då jag inte kan fixa någon bättre förstoring än så här! Järnvägen i Vietnam är välbemannad med folk vid varje tunnel och vägövergång. Automatiska bommar existerar inte och det är skarvspår och tåganmälan som gäller.

Är detta symptomatiskt för landet i sin helhet och befinner sig även landsvägsnätet på motsvarande utvecklingsnivå? Eller har man gjort som balkanländerna och satsat på snoffsiga motorvägar medan järnvägarna har lämnats på efterkälken?

275 visningar

av Martin O @, Västerås, sndagen 25 februari 2018, 10:43:48 @ tidtabellen

Är detta symptomatiskt för landet i sin helhet och befinner sig även landsvägsnätet på motsvarande utvecklingsnivå? Eller har man gjort som balkanländerna och satsat på snoffsiga motorvägar medan järnvägarna har lämnats på efterkälken?

Det kändes som samma nivå på det mesta men jag har inte sett allt. Taxiföraren som körde oss från flygplatsen till Hanoi var noga med att påpeka att det var en sprillans ny motorväg så spontant känns det som det inte finns mycket annat nytt.

I HCMC håller man på att bygga en metro så nåt händer iaf.

249 visningar

av tidtabellen, sndagen 25 februari 2018, 10:49:02 @ Martin O

Det kändes som samma nivå på det mesta men jag har inte sett allt. Taxiföraren som körde oss från flygplatsen till Hanoi var noga med att påpeka att det var en sprillans ny motorväg så spontant känns det som det inte finns mycket annat nytt.

I HCMC håller man på att bygga en metro så nåt händer iaf.

Det verkar vara på tiden i en stad nästan lika stor som Paris! Vem levererar? Vem betalar?

251 visningar

Havsmolnpasset (bild) – suverän tågbild och nu syns tunnelvakten!

av Arne, Kungsholmen 王の島, sndagen 25 februari 2018, 09:29:01 @ Martin O

[image]

Tack, Martin O! Nu ser jag i din nya bild en människa mellan tåget och det vita huset. I den förra bilden kunde man inte med bästa vilja se den här vakten! Så hade du visat den nya bilden först hade jag aldrig undrat var den vietnamesiske järnvägsmannen stod bredvid spåret. 😁👍🚂

PS. Kan det ha varit en kvinnlig 'tunnelvakt'? Jag vill minnas att jag i några videofilmer på YouTube sett även kvinnliga vietnamesiska järnvägsvakter vid plankorsningar inne i städerna. Så huru härmed?

---
/Arne 😊☮
•アルネ
王の島人から見たモダンな鉄道の素顔
---
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)

273 visningar

Havsmolnpasset (bild) – suverän tågbild och nu syns tunnelvakten!

av Martin O @, Västerås, sndagen 25 februari 2018, 10:46:21 @ Arne

PS. Kan det ha varit en kvinnlig 'tunnelvakt'? Jag vill minnas att jag i några videofilmer på YouTube sett även kvinnliga vietnamesiska järnvägsvakter vid plankorsningar inne i städerna. Så huru härmed?

Det arbetade många kvinnor inom järnvägen så det är fullt möjligt. De flesta verkade dock vara bomvakter, jobba på stationerna eller som ombordpersonal på tågen.

258 visningar

av PatrikW @, Uppsala, sndagen 25 februari 2018, 01:20:29 @ Arne

[image]

Härlig tågbild från ett för oss nordbor exotiskt land. 😊👍

Kunde du se 'tunnelvakten' med blotta ögonen eller använde du en kikare? Jag har försökt förstora din bild på min 24 tums led-plattskärm men kan inte se personen i fråga. Var stod han mer exakt i bilden?

Står det inte en person i höjd med skarven mellan 5 och 6 vagn? Eller ser jag helt galet?

349 visningar

av Martin O @, Västerås, sndagen 25 februari 2018, 08:39:43 @ PatrikW

Står det inte en person i höjd med skarven mellan 5 och 6 vagn? Eller ser jag helt galet?

Du ser helt rätt.

294 visningar

Havsmolnpasset

av jorgen3, Sundsvall, lrdagen 24 februari 2018, 23:18:52 @ Martin O
redigerad av jorgen3, lrdagen 24 februari 2018, 23:27:17

Vilken bild
Järnvägen från Hanoi station till Ho Chi Minh (Saigon) station är 173 mil

Youtube tåget Länk 1
Länk 2
Länk 3

356 visningar

Havsmolnpasset

av Lennart Petersen @, sndagen 25 februari 2018, 00:27:49 @ jorgen3

Vilken bild
Järnvägen från Hanoi station till Ho Chi Minh (Saigon) station är 173 mil

Du behöver nog inte sätta Saigon inom parentes för stationen heter Saigon och ligger i staden Saigon. Ho Chi Minh city är ett lite större begrepp som omfattar flera grannstäder och en stor bit landsbygd.

330 visningar

Havsmolnpasset (bild)

av Jonas Lind, mndagen 26 februari 2018, 08:14:35 @ Martin O

Den bilden tittade jag länge på.. Ett underbart djup i bilden som ger en hisnande känsla.

Stort tack!

---
Stercus accidit

188 visningar

Havsmolnpasset (bild)

av Martin O @, Västerås, mndagen 26 februari 2018, 11:19:50 @ Jonas Lind

Tack så mycket! :-)

180 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta