Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

SAGA-Rail premiär (Bildvagnen)

av Jonas E, Linköping, fredagen 23 februari 2018, 15:05:43

[image]
Första ankomst för Saga-rail annonserades i Linköping idag, tåget skulle komma kl 15.20. Tågnumret var 20209


[image]
Så kom tåget in på spår 1, i tid dessutom. Fick även en liten pratstund med mannen till höger, det fanns gott om tågfotografer på perrongen.:-)

---
Sagarails premiärtåg ankommer till Linköping:
https://www.youtube.com/watch?v=Jz1qDzp4w-c

  2526 visningar

SAGA-Rail premiär

av Ted S, E och F län, fredagen 23 februari 2018, 15:28:25 @ Jonas E

Trevligt, men var det många avstigande?

  1655 visningar

SAGA-Rail premiär

av Jonas E, Linköping, fredagen 23 februari 2018, 15:40:52 @ Ted S

Trevligt, men var det många avstigande?

Jovars, men det verkade som de flesta passagerare ombord var tågentusiaster.

---
Sagarails premiärtåg ankommer till Linköping:
https://www.youtube.com/watch?v=Jz1qDzp4w-c

  1565 visningar

SAGA-Rail premiär

av Bussmicke ⌂ @, Västerås, fredagen 23 februari 2018, 23:15:42 @ Jonas E

Trevligt, men var det många avstigande?


Jovars, men det verkade som de flesta passagerare ombord var tågentusiaster.

Knappast förvånande, de närmast sörjande.. ;)

---
//BM.

Besök gärna min hemsida.

  812 visningar

SAGA-Rail premiär

av Pxt, fredagen 23 februari 2018, 23:58:30 @ Bussmicke

Trevligt, men var det många avstigande?


Jovars, men det verkade som de flesta passagerare ombord var tågentusiaster.


Knappast förvånande, de närmast sörjande.. ;)

Varför är dom sörjande, detta var ju en invigning och inte en nedläggning ?
Tåget var nog uppbokat av tågnördar så andra alternativ till resande kom nog inte in på tåget ;)

  811 visningar

SAGA-Rail premiär

av Jan L ⌂ @, Stockholm, lrdagen 24 februari 2018, 06:44:42 @ Pxt

Trevligt, men var det många avstigande?


Jovars, men det verkade som de flesta passagerare ombord var tågentusiaster.


Knappast förvånande, de närmast sörjande.. ;)


Varför är dom sörjande, detta var ju en invigning och inte en nedläggning ?
Tåget var nog uppbokat av tågnördar så andra alternativ till resande kom nog inte in på tåget ;)

Det fanns gott om lediga platser...

---
[image]
Jan Lindahl
Södermalm, Stockholm
http://www.janlindahl.se

  831 visningar

SAGA-Rail premiär

av Leif D ⌂, Peking, sndagen 25 februari 2018, 13:10:36 @ Jan L

Trevligt, men var det många avstigande?


Jovars, men det verkade som de flesta passagerare ombord var tågentusiaster.


Knappast förvånande, de närmast sörjande.. ;)


Varför är dom sörjande, detta var ju en invigning och inte en nedläggning ?
Tåget var nog uppbokat av tågnördar så andra alternativ till resande kom nog inte in på tåget ;)


Det fanns gott om lediga platser...

Oja, knappt 30 resande från Linköping är väl min bedömning, från utsidan.
Närmast sörjande, brukar man säga om just såna som ser det som ett måste att åka på allt som är nytt o speciellt enligt vissas sätt att se på saker o ting.

  519 visningar

SAGA-Rail antal resande

av Jonas E, Linköping, mndagen 26 februari 2018, 13:39:06 @ Leif D

Oja, knappt 30 resande från Linköping är väl min bedömning, från utsidan.
Närmast sörjande, brukar man säga om just såna som ser det som ett måste att åka på allt som är nytt o speciellt enligt vissas sätt att se på saker o ting.

Det betyder väl inte att det kommer bli färre passagerare när nyhetens behag har lagt sig?

Antagligen har informationen om Sagarails låga biljettpriser inte nått studenterna och fattigpensionärerna än.

---
Sagarails premiärtåg ankommer till Linköping:
https://www.youtube.com/watch?v=Jz1qDzp4w-c

  457 visningar

SAGA-Rail premiär

av Lars Fredriksson @, fredagen 23 februari 2018, 15:47:03 @ Jonas E

Hur gick det med avståndet i höjd mellan vagn och plattform?

  1550 visningar

SAGA-Rail premiär

av Jan Bengtsson @, fredagen 23 februari 2018, 15:51:36 @ Lars Fredriksson

Hur gick det med avståndet i höjd mellan vagn och plattform?

Av bilden att döma inget annat problem här än annars för den som inte har rörelsehinder.

  1538 visningar

SAGA-Rail premiär

av Lars Fredriksson @, fredagen 23 februari 2018, 15:53:31 @ Jan Bengtsson
redigerad av Lars Fredriksson, fredagen 23 februari 2018, 15:54:11

Jag tänkte mest att folk blir överraskade över det stora avståndet. SL hade ju specialhöjd på sina plattformar. Om man inte ser sig för (med mobilen i handen) är det ju risk att falla omkull.

  1497 visningar

SAGA-Rail premiär

av Jan Bengtsson @, fredagen 23 februari 2018, 15:55:37 @ Lars Fredriksson

Jag tänkte mest att folk blir överraskade över det stora avståndet. SL hade ju specialhöjd på sina plattformar. Om man inte ser sig för (med mobilen i handen) är det ju risk att falla omkull.

Kanske överraskas "folk" mer över att det är "ett gammalt dj-a pendeltåg"!

  1485 visningar

SAGA-Rail premiär

av ford56 @, fredagen 23 februari 2018, 16:39:24 @ Jan Bengtsson
redigerad av ford56, fredagen 23 februari 2018, 16:46:45

https://youtu.be/-J3xjYf8L-8 :-v
klicka på länken.

  1362 visningar

SAGA-Rail premiär

av tidtabellen, fredagen 23 februari 2018, 16:49:40 @ ford56

https://youtu.be/-J3xjYf8L-8 :-v
klicka på länken.

Ballt! Vid 1:33 dyker Rex-butiken i Älvsjö upp där jag köpte min första cykel i vuxenstorlek. :-D

  1305 visningar

SAGA-Rail premiär

av jlgkjaslkjg, fredagen 23 februari 2018, 17:19:11 @ Jan Bengtsson

Kanske överraskas "folk" mer över att det är "ett gammalt dj-a pendeltåg"!

För inte alls länge sedan kallade man dessa för de nya pendeltågen...

  1220 visningar

SAGA-Rail premiär

av Bönan @, Fagersta, fredagen 23 februari 2018, 18:44:39 @ jlgkjaslkjg

Nåja, nya och nya, sista levererades 3 år innan jag föddes...

---
Mvh Björn
Tågklarerare, Fagersta C, Nora, Smedjebacken och Mora

  1056 visningar

SAGA-Rail premiär

av Leif D ⌂, Peking, fredagen 23 februari 2018, 18:49:52 @ Bönan

Nåja, nya och nya, sista levererades 3 år innan jag föddes...

Dock är 3181, som används av Saga levererad 1990.
SL fick X10 från 1983 till 1993, så frågan är om du är född 1986, 1993 eller 1996..?

  1073 visningar

SAGA-Rail premiär

av Bönan @, Fagersta, fredagen 23 februari 2018, 19:02:51 @ Leif D
redigerad av Bönan, fredagen 23 februari 2018, 19:03:14

-96. "Sista".

---
Mvh Björn
Tågklarerare, Fagersta C, Nora, Smedjebacken och Mora

  1050 visningar

SAGA-Rail premiär

av Leif D ⌂, Peking, fredagen 23 februari 2018, 19:36:32 @ Bönan

-96. "Sista".

Å fan, då är du lika gammal nu som jag var när jag började på järnvägen, för 40 år sedan.
Fast du riskerar väl bli sista utposten som Ltkl...

  1010 visningar

SAGA-Rail premiär

av Bönan @, Fagersta, fredagen 23 februari 2018, 19:38:52 @ Leif D

Finns viss risk för det...

---
Mvh Björn
Tågklarerare, Fagersta C, Nora, Smedjebacken och Mora

  1002 visningar

SAGA-Rail premiär

av Tågfreak, lrdagen 24 februari 2018, 10:09:29 @ Bönan

Samma år som Y2:orna levererades till Kustpilstrafiken Linköping - Kalmar alltså.

  678 visningar

SAGA-Rail premiär

av Sääf, lrdagen 24 februari 2018, 11:07:17 @ Tågfreak
redigerad av Sääf, lrdagen 24 februari 2018, 11:09:07

Ja. Och de har fått en Leif Johansson renovering och nyss en renovering till.

  678 visningar

SAGA-Rail - Varför inget stopp i Södertälje ?

av Jonas E, Linköping, mndagen 26 februari 2018, 12:34:07 @ Jan Bengtsson

Kanske överraskas "folk" mer över att det är "ett gammalt dj-a pendeltåg"!

Spelar ingen roll, det viktigaste är det låga priset.

Undrar bara varför man inte stannar i Södertälje, det borde väl finnas på- och avstigande där, speciellt de som bor i södra Storstockholm vill kanske inte åka in till Cst, för att sen ta pendeln tillbaka till Huddinge tex.

Hur är det med Vagnhärad ? Tyckte jag såg en youtubevideo som visade att tåget stannade där på premiärturen, men det kanske bara var en engångsföreteelse.

---
Sagarails premiärtåg ankommer till Linköping:
https://www.youtube.com/watch?v=Jz1qDzp4w-c

  495 visningar

SAGA-Rail - Varför inget stopp i Södertälje ?

av jlgkjaslkjg, mndagen 26 februari 2018, 12:53:39 @ Jonas E

Kanske överraskas "folk" mer över att det är "ett gammalt dj-a pendeltåg"!

Spelar ingen roll, det viktigaste är det låga priset.

Det viktigaste vid bokningen är det låga priset. Det viktigaste vid påstigningen är att det inte är "ett gammalt dj-a pendeltåg" men då har man redan betalat, så det är för sent att ändra sig.

  494 visningar

SAGA-Rail - Priset har betydelse

av Jonas E, Linköping, mndagen 26 februari 2018, 13:46:05 @ jlgkjaslkjg
redigerad av Jonas E, mndagen 26 februari 2018, 13:47:27

Det viktigaste vid bokningen är det låga priset. Det viktigaste vid påstigningen är att det inte är "ett gammalt dj-a pendeltåg" men då har man redan betalat, så det är för sent att ändra sig.

Nja. Kan man åka tåg Linköping-Nyköping för 49kr, så får man vara glad att det finns stoppade säten att sitta på.

Vet att man kan åka sj-tåg Norrköping-Nyköping vissa billiga turer för 55kr, att åka Linköping-Nyköping 6kr billigare måste vara ett rekordlågt pris.

---
Sagarails premiärtåg ankommer till Linköping:
https://www.youtube.com/watch?v=Jz1qDzp4w-c

  451 visningar

SAGA-Rail - Priset har betydelse

av jlgkjaslkjg, mndagen 26 februari 2018, 14:41:20 @ Jonas E

Det viktigaste vid bokningen är det låga priset. Det viktigaste vid påstigningen är att det inte är "ett gammalt dj-a pendeltåg" men då har man redan betalat, så det är för sent att ändra sig.

Nja. Kan man åka tåg Linköping-Nyköping för 49kr, så får man vara glad att det finns stoppade säten att sitta på.

Vet att man kan åka sj-tåg Norrköping-Nyköping vissa billiga turer för 55kr, att åka Linköping-Nyköping 6kr billigare måste vara ett rekordlågt pris.

Det är vid ombordstigningen man klagar på sätena. Vid ombordstigningen kommer man inte ihåg vad biljetten kostade eller vad det kostar med bättre säte.

  490 visningar

SAGA-Rail - Priset har betydelse

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, mndagen 26 februari 2018, 19:39:49 @ jlgkjaslkjg

Det viktigaste vid bokningen är det låga priset. Det viktigaste vid påstigningen är att det inte är "ett gammalt dj-a pendeltåg" men då har man redan betalat, så det är för sent att ändra sig.

Nja. Kan man åka tåg Linköping-Nyköping för 49kr, så får man vara glad att det finns stoppade säten att sitta på.

Vet att man kan åka sj-tåg Norrköping-Nyköping vissa billiga turer för 55kr, att åka Linköping-Nyköping 6kr billigare måste vara ett rekordlågt pris.

Det är vid ombordstigningen man klagar på sätena. Vid ombordstigningen kommer man inte ihåg vad biljetten kostade eller vad det kostar med bättre säte.

Engångståg? :-)

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  419 visningar

SAGA-Rail - Priset har betydelse

av Pxt, mndagen 26 februari 2018, 19:55:11 @ Göran Kannerby

Det viktigaste vid bokningen är det låga priset. Det viktigaste vid påstigningen är att det inte är "ett gammalt dj-a pendeltåg" men då har man redan betalat, så det är för sent att ändra sig.

Nja. Kan man åka tåg Linköping-Nyköping för 49kr, så får man vara glad att det finns stoppade säten att sitta på.

Vet att man kan åka sj-tåg Norrköping-Nyköping vissa billiga turer för 55kr, att åka Linköping-Nyköping 6kr billigare måste vara ett rekordlågt pris.

Det är vid ombordstigningen man klagar på sätena. Vid ombordstigningen kommer man inte ihåg vad biljetten kostade eller vad det kostar med bättre säte.


Engångståg? :-)

Där har du redan fel, eftersom det har gått två tåg så kan det aldrig kallas engångståg ;)
Och eftersom premiärturen gick åt fel håll för de som kommer att resa med tåget så blev resandeantalet inte det som nördar räknar med :D
Kom igen om en månad , innan dess finns ingen anledning att såga uppstarten ;)

  428 visningar

SAGA-Rail - Priset har betydelse

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, mndagen 26 februari 2018, 19:57:24 @ Pxt

Det viktigaste vid bokningen är det låga priset. Det viktigaste vid påstigningen är att det inte är "ett gammalt dj-a pendeltåg" men då har man redan betalat, så det är för sent att ändra sig.

Nja. Kan man åka tåg Linköping-Nyköping för 49kr, så får man vara glad att det finns stoppade säten att sitta på.

Vet att man kan åka sj-tåg Norrköping-Nyköping vissa billiga turer för 55kr, att åka Linköping-Nyköping 6kr billigare måste vara ett rekordlågt pris.

Det är vid ombordstigningen man klagar på sätena. Vid ombordstigningen kommer man inte ihåg vad biljetten kostade eller vad det kostar med bättre säte.


Engångståg? :-)


Där har du redan fel, eftersom det har gått två tåg så kan det aldrig kallas engångståg ;)
Och eftersom premiärturen gick åt fel håll för de som kommer att resa med tåget så blev resandeantalet inte det som nördar räknar med :D
Kom igen om en månad , innan dess finns ingen anledning att såga uppstarten ;)

"En gång och aldrig mer!" är också en replik som kan föranleda termen engångståg.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  419 visningar

SAGA-Rail - Priset har betydelse

av Pxt, mndagen 26 februari 2018, 20:04:05 @ Göran Kannerby

Det viktigaste vid bokningen är det låga priset. Det viktigaste vid påstigningen är att det inte är "ett gammalt dj-a pendeltåg" men då har man redan betalat, så det är för sent att ändra sig.

Nja. Kan man åka tåg Linköping-Nyköping för 49kr, så får man vara glad att det finns stoppade säten att sitta på.

Vet att man kan åka sj-tåg Norrköping-Nyköping vissa billiga turer för 55kr, att åka Linköping-Nyköping 6kr billigare måste vara ett rekordlågt pris.

Det är vid ombordstigningen man klagar på sätena. Vid ombordstigningen kommer man inte ihåg vad biljetten kostade eller vad det kostar med bättre säte.


Engångståg? :-)


Där har du redan fel, eftersom det har gått två tåg så kan det aldrig kallas engångståg ;)
Och eftersom premiärturen gick åt fel håll för de som kommer att resa med tåget så blev resandeantalet inte det som nördar räknar med :D
Kom igen om en månad , innan dess finns ingen anledning att såga uppstarten ;)


"En gång och aldrig mer!" är också en replik som kan föranleda termen engångståg.

Så du tror att de inte håller igång i ett kvartal?

  389 visningar

SAGA-Rail - Priset har betydelse

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, mndagen 26 februari 2018, 20:32:57 @ Pxt

Det viktigaste vid bokningen är det låga priset. Det viktigaste vid påstigningen är att det inte är "ett gammalt dj-a pendeltåg" men då har man redan betalat, så det är för sent att ändra sig.

Nja. Kan man åka tåg Linköping-Nyköping för 49kr, så får man vara glad att det finns stoppade säten att sitta på.

Vet att man kan åka sj-tåg Norrköping-Nyköping vissa billiga turer för 55kr, att åka Linköping-Nyköping 6kr billigare måste vara ett rekordlågt pris.

Det är vid ombordstigningen man klagar på sätena. Vid ombordstigningen kommer man inte ihåg vad biljetten kostade eller vad det kostar med bättre säte.


Engångståg? :-)


Där har du redan fel, eftersom det har gått två tåg så kan det aldrig kallas engångståg ;)
Och eftersom premiärturen gick åt fel håll för de som kommer att resa med tåget så blev resandeantalet inte det som nördar räknar med :D
Kom igen om en månad , innan dess finns ingen anledning att såga uppstarten ;)


"En gång och aldrig mer!" är också en replik som kan föranleda termen engångståg.


Så du tror att de inte håller igång i ett kvartal?

Jodå, de kan säkert hålla på länge och det kan säkert finnas återvändande resenärer, men det kommer att förekomma engångsresenärer.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  375 visningar

SAGA-Rail - Priset har betydelse

av Pxt, mndagen 26 februari 2018, 20:37:55 @ Göran Kannerby

Det viktigaste vid bokningen är det låga priset. Det viktigaste vid påstigningen är att det inte är "ett gammalt dj-a pendeltåg" men då har man redan betalat, så det är för sent att ändra sig.

Nja. Kan man åka tåg Linköping-Nyköping för 49kr, så får man vara glad att det finns stoppade säten att sitta på.

Vet att man kan åka sj-tåg Norrköping-Nyköping vissa billiga turer för 55kr, att åka Linköping-Nyköping 6kr billigare måste vara ett rekordlågt pris.

Det är vid ombordstigningen man klagar på sätena. Vid ombordstigningen kommer man inte ihåg vad biljetten kostade eller vad det kostar med bättre säte.


Engångståg? :-)


Där har du redan fel, eftersom det har gått två tåg så kan det aldrig kallas engångståg ;)
Och eftersom premiärturen gick åt fel håll för de som kommer att resa med tåget så blev resandeantalet inte det som nördar räknar med :D
Kom igen om en månad , innan dess finns ingen anledning att såga uppstarten ;)


"En gång och aldrig mer!" är också en replik som kan föranleda termen engångståg.


Så du tror att de inte håller igång i ett kvartal?


Jodå, de kan säkert hålla på länge och det kan säkert finnas återvändande resenärer, men det kommer att förekomma engångsresenärer.

Självklart att det finns engångsresenärer, jag kommer också att vara en sådan på BLÅ TÅGET eller MTR om dom inte lever upp till MINA krav ;):D

  386 visningar

SAGA-Rail - Priset har betydelse

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, mndagen 26 februari 2018, 20:56:12 @ Pxt

Det viktigaste vid bokningen är det låga priset. Det viktigaste vid påstigningen är att det inte är "ett gammalt dj-a pendeltåg" men då har man redan betalat, så det är för sent att ändra sig.

Nja. Kan man åka tåg Linköping-Nyköping för 49kr, så får man vara glad att det finns stoppade säten att sitta på.

Vet att man kan åka sj-tåg Norrköping-Nyköping vissa billiga turer för 55kr, att åka Linköping-Nyköping 6kr billigare måste vara ett rekordlågt pris.

Det är vid ombordstigningen man klagar på sätena. Vid ombordstigningen kommer man inte ihåg vad biljetten kostade eller vad det kostar med bättre säte.


Engångståg? :-)


Där har du redan fel, eftersom det har gått två tåg så kan det aldrig kallas engångståg ;)
Och eftersom premiärturen gick åt fel håll för de som kommer att resa med tåget så blev resandeantalet inte det som nördar räknar med :D
Kom igen om en månad , innan dess finns ingen anledning att såga uppstarten ;)


"En gång och aldrig mer!" är också en replik som kan föranleda termen engångståg.


Så du tror att de inte håller igång i ett kvartal?


Jodå, de kan säkert hålla på länge och det kan säkert finnas återvändande resenärer, men det kommer att förekomma engångsresenärer.


Självklart att det finns engångsresenärer, jag kommer också att vara en sådan på BLÅ TÅGET eller MTR om dom inte lever upp till MINA krav ;):D

Om jag överhuvudtaget åker med dem så blir det högst sannolikt som engångsresenär, men det beror främst på vilka sträckor de kör. :-)

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  372 visningar

SAGA-Rail - Varför inget stopp i Södertälje ?

av Göran B @, mndagen 26 februari 2018, 12:59:15 @ Jonas E

Kanske överraskas "folk" mer över att det är "ett gammalt dj-a pendeltåg"!


Spelar ingen roll, det viktigaste är det låga priset.

Undrar bara varför man inte stannar i Södertälje, det borde väl finnas på- och avstigande där, speciellt de som bor i södra Storstockholm vill kanske inte åka in till Cst, för att sen ta pendeln tillbaka till Huddinge tex.

Hur är det med Vagnhärad ? Tyckte jag såg en youtubevideo som visade att tåget stannade där på premiärturen, men det kanske bara var en engångsföreteelse.

Vagnhärad var ett tekniskt stopp för möte med tåg i andra riktningen.

Varje uppehåll kostar tid och en stationsavgift. Måste vägas mot tågets totala restid och intäkten för uppehållet.

---
Mitt fotoalbum från mina tågresor i Japan: Kitayama Rail Photos

  498 visningar

SAGA-Rail - Tekniskt stopp

av Jonas E, Linköping, mndagen 26 februari 2018, 13:34:24 @ Göran B


Vagnhärad var ett tekniskt stopp för möte med tåg i andra riktningen.

Varje uppehåll kostar tid och en stationsavgift. Måste vägas mot tågets totala restid och intäkten för uppehållet.

OK, men det var bara pga premiärturen som man lät tågentusiasterna gå av så att de kunde fotografera ?

---
Sagarails premiärtåg ankommer till Linköping:
https://www.youtube.com/watch?v=Jz1qDzp4w-c

  473 visningar

SAGA-Rail - Varför inget stopp i Södertälje ?

av Jan Bengtsson @, mndagen 26 februari 2018, 16:46:18 @ Jonas E


Undrar bara varför man inte stannar i Södertälje, det borde väl finnas på- och avstigande där, speciellt de som bor i södra Storstockholm vill kanske inte åka in till Cst, för att sen ta pendeln tillbaka till Huddinge tex.

Förbindelserna mellan Södertälje Syd och t ex Huddinge är för glesa för att locka till tågbyte där.

  438 visningar

SAGA-Rail - Varför inget stopp i Södertälje ?

av Txp, mndagen 26 februari 2018, 16:57:25 @ Jan Bengtsson


Undrar bara varför man inte stannar i Södertälje, det borde väl finnas på- och avstigande där, speciellt de som bor i södra Storstockholm vill kanske inte åka in till Cst, för att sen ta pendeln tillbaka till Huddinge tex.


Förbindelserna mellan Södertälje Syd och t ex Huddinge är för glesa för att locka till tågbyte där.

Likaså medger inte det tågläge man valt att köra i något uppehåll på Södertälje Syd övre. Då måste man nog hitta en annan kanal och då blir mötesbilden rätt dålig på Nyköpingsbanan, i alla fall för fredagsläget.

  445 visningar

SAGA-Rail - Varför inget stopp i Södertälje ?

av Jan L ⌂ @, Stockholm, mndagen 26 februari 2018, 17:13:29 @ Txp


Undrar bara varför man inte stannar i Södertälje, det borde väl finnas på- och avstigande där, speciellt de som bor i södra Storstockholm vill kanske inte åka in till Cst, för att sen ta pendeln tillbaka till Huddinge tex.


Förbindelserna mellan Södertälje Syd och t ex Huddinge är för glesa för att locka till tågbyte där.


Likaså medger inte det tågläge man valt att köra i något uppehåll på Södertälje Syd övre. Då måste man nog hitta en annan kanal och då blir mötesbilden rätt dålig på Nyköpingsbanan, i alla fall för fredagsläget.

Tja, men nu får man åka 40 km/h vare sig man vill eller inte... Men nej, jag tror inte heller på stopp i Södertälje.

---
[image]
Jan Lindahl
Södermalm, Stockholm
http://www.janlindahl.se

  447 visningar

SAGA-Rail - Varför inget stopp i Södertälje ?

av Txp, mndagen 26 februari 2018, 20:13:09 @ Jan L


Undrar bara varför man inte stannar i Södertälje, det borde väl finnas på- och avstigande där, speciellt de som bor i södra Storstockholm vill kanske inte åka in till Cst, för att sen ta pendeln tillbaka till Huddinge tex.


Förbindelserna mellan Södertälje Syd och t ex Huddinge är för glesa för att locka till tågbyte där.


Likaså medger inte det tågläge man valt att köra i något uppehåll på Södertälje Syd övre. Då måste man nog hitta en annan kanal och då blir mötesbilden rätt dålig på Nyköpingsbanan, i alla fall för fredagsläget.


Tja, men nu får man åka 40 km/h vare sig man vill eller inte... Men nej, jag tror inte heller på stopp i Södertälje.

Ja, det påverkar ju såklart, men headwaytiden är precis på minsta möjliga marginal. I fredags blev man någon minut sen till Södertälje just pga 40-nedsättingen, men något tåg framför var något försenat.

  405 visningar

SAGA-Rail premiär

av jlgkjaslkjg, fredagen 23 februari 2018, 17:17:35 @ Lars Fredriksson

Hur gick det med avståndet i höjd mellan vagn och plattform?

Kan man inte bara spela upp det inspelade meddelandet "tänk på avståndet mellan vagn och plattform"? Är väl egentligen avsett för ett avstånd i sidled, men funkar nog lika bra för avstånd i höjdled.

Även internationella tåg har väl problem med olika plattformshöjd? Danmark har väl högre än Sverige, till exempel? För att inte tala om X60 till Uppsala.

  1230 visningar

SAGA-Rail premiär

av Anders We, fredagen 23 februari 2018, 18:24:21 @ jlgkjaslkjg

Högsta beläggningen var 61 personer ,det var norrut Norrköping-Nyköping , tydligen många veckoslutspendlare Linköping - Nyköping och en del Linköping/Norrköping -cst iövrigt mestentusiaster

  1091 visningar

SAGA-Rail premiär

av Marcus L, Uppsala, fredagen 23 februari 2018, 21:20:19 @ jlgkjaslkjg

Även internationella tåg har väl problem med olika plattformshöjd? Danmark har väl högre än Sverige, till exempel? För att inte tala om X60 till Uppsala.

Fast spår 3 funkar väl bra, förutom närmast stoppbocken? Har för mig det fanns en stopptavla för X60 där ett tag, men den verkar inte finnas kvar, eller är det bara nåt jag trott mig sett?

  849 visningar

SAGA-Rail premiär

av Bengt Larsson @, Göteborg, fredagen 23 februari 2018, 20:02:07 @ Jonas E
redigerad av Bengt Larsson, fredagen 23 februari 2018, 20:04:27

Jag noterar att SJ inte har med Saga Rail de turer Stockholm–Linköping / Nyköping–Linköping etc som visas på sagarail.se

I http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1181918 står det att SJ har förbindelserna som "ej valbara", men nu finns de inte alls.

I denna blogg https://lokforaren.wordpress.com/2018/02/13/tagab-kor-at-saga-rail/
anges att SJ inte tänker sälja Saga Rail.

Saga Rail har ett menyval till tågbokningen.se där man kan köpa "alla" tågbiljetter i Sverige, för Sagas del ett par tior dyrare. På så sätt kan de undvika kritiken mot MTR som inte säljer eller marknadsför andras tågbiljetter.

SJ har väl en egen påbyggnad på linkon sökning så de kan leda köp av SJ:s biljetter från sökningen direkt till egen försäljning och slippa pålägg.

  962 visningar

SAGA-Rail premiär

av tidtabellen, fredagen 23 februari 2018, 20:05:35 @ Bengt Larsson

Jag noterar att SJ inte har med Saga Rail de turer Stockholm–Linköping / Nyköping–Linköping etc som visas på sagarail.se

I http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1181918 står det att SJ har förbindelserna som "ej valbara", men nu finns de inte alls.

Det var nog ett misstag från SJs sida, vilket nu har rättats till.

I denna blogg https://lokforaren.wordpress.com/2018/02/13/tagab-kor-at-saga-rail/
anges att SJ inte tänker sälja Saga Rail.

Saga Rail har ett menyval till tågbokningen.se där man kan köpa "alla" tågbiljetter i Sverige, för Sagas del ett par tior dyrare.

SJ har väl en egen påbyggnad på linkon sökning så de kan leda köp av SJ:s biljetter från sökningen direkt till egen försäljning och slippa pålägg.

SJ, liksom övriga som säljer via Linkon, gör sina egna pålägg i form av bokningsavgifter.

  955 visningar

SAGA-Rail premiär

av Bengt Larsson @, Göteborg, fredagen 23 februari 2018, 20:24:01 @ tidtabellen

Jag noterar att SJ inte har med Saga Rail de turer Stockholm–Linköping / Nyköping–Linköping etc som visas på sagarail.se

I http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1181918 står det att SJ har förbindelserna som "ej valbara", men nu finns de inte alls.


Det var nog ett misstag från SJs sida, vilket nu har rättats till.

I denna blogg https://lokforaren.wordpress.com/2018/02/13/tagab-kor-at-saga-rail/
anges att SJ inte tänker sälja Saga Rail.

Saga Rail har ett menyval till tågbokningen.se där man kan köpa "alla" tågbiljetter i Sverige, för Sagas del ett par tior dyrare. På så sätt kan de undvika kritiken mot MTR som inte säljer eller marknadsför andras tågbiljetter.

Rättats till i betydelsen helt uteslutits? Mer rätt så?

  882 visningar

SAGA-Rail premiär

av Mattias C @, L-a, fredagen 23 februari 2018, 20:39:40 @ Bengt Larsson

Jag noterar att SJ inte har med Saga Rail de turer Stockholm–Linköping / Nyköping–Linköping etc som visas på sagarail.se

I http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1181918 står det att SJ har förbindelserna som "ej valbara", men nu finns de inte alls.


Det var nog ett misstag från SJs sida, vilket nu har rättats till.

I denna blogg https://lokforaren.wordpress.com/2018/02/13/tagab-kor-at-saga-rail/
anges att SJ inte tänker sälja Saga Rail.

Saga Rail har ett menyval till tågbokningen.se där man kan köpa "alla" tågbiljetter i Sverige, för Sagas del ett par tior dyrare. På så sätt kan de undvika kritiken mot MTR som inte säljer eller marknadsför andras tågbiljetter.


Rättats till i betydelsen helt uteslutits? Mer rätt så?

Ja, det var ju inte meningen att de skulle visa resor som de inte säljer biljetter till?

  876 visningar

SAGA-Rail premiär

av Ulf Broman @, Kista, fredagen 23 februari 2018, 22:19:44 @ tidtabellen

Jag noterar att SJ inte har med Saga Rail de turer Stockholm–Linköping / Nyköping–Linköping etc som visas på sagarail.se

I http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1181918 står det att SJ har förbindelserna som "ej valbara", men nu finns de inte alls.


Det var nog ett misstag från SJs sida, vilket nu har rättats till.

Ja, det var ett misstag att tågen visades i tidtabellen på just www.sj.se. Det var alltså rätt att de redan från början inte var säljbara.
Däremot visas Saga Rail nog i alla andra säljkanaler som finns och som går via Linkon/Silverrails Petra-system.

I denna blogg https://lokforaren.wordpress.com/2018/02/13/tagab-kor-at-saga-rail/
anges att SJ inte tänker sälja Saga Rail.

Saga Rail har ett menyval till tågbokningen.se där man kan köpa "alla" tågbiljetter i Sverige, för Sagas del ett par tior dyrare.

SJ har väl en egen påbyggnad på linkon sökning så de kan leda köp av SJ:s biljetter från sökningen direkt till egen försäljning och slippa pålägg.


SJ, liksom övriga som säljer via Linkon, gör sina egna pålägg i form av bokningsavgifter.

Eller annorlunda formulerat: Linkon (under namnändring till Silverrail) lägger på de egna pålägg i form av bokningsavgifter som varje försäljare (t.ex. SJ, Resrobot, Tågbokningen etc.) bestämt att de vill ta ut, så att kunden får ett totalt pris, men att detta består dels av själva resan och dels av bokningsavgiften.

Jag undrar vad Bengt menade att SJ skulle ha sluppit för pålägg. Dessutom vill ju SJ självklart ta ut en bokningsavgift även när de säljer någon annans resa (t.ex. Snälltåget eller länstrafik).

  807 visningar

SAGA-Rail premiär

av Bengt Larsson @, Göteborg, lrdagen 24 februari 2018, 08:59:30 @ Ulf Broman
redigerad av Bengt Larsson, lrdagen 24 februari 2018, 09:02:48

Jag noterar att SJ inte har med Saga Rail de turer Stockholm–Linköping / Nyköping–Linköping etc som visas på sagarail.se

I http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1181918 står det att SJ har förbindelserna som "ej valbara", men nu finns de inte alls.


Det var nog ett misstag från SJs sida, vilket nu har rättats till.


Ja, det var ett misstag att tågen visades i tidtabellen på just www.sj.se. Det var alltså rätt att de redan från början inte var säljbara.
Däremot visas Saga Rail nog i alla andra säljkanaler som finns och som går via Linkon/Silverrails Petra-system.

I denna blogg https://lokforaren.wordpress.com/2018/02/13/tagab-kor-at-saga-rail/
anges att SJ inte tänker sälja Saga Rail.

Saga Rail har ett menyval till tågbokningen.se där man kan köpa "alla" tågbiljetter i Sverige, för Sagas del ett par tior dyrare.

SJ har väl en egen påbyggnad på linkon sökning så de kan leda köp av SJ:s biljetter från sökningen direkt till egen försäljning och slippa pålägg.


SJ, liksom övriga som säljer via Linkon, gör sina egna pålägg i form av bokningsavgifter.


Eller annorlunda formulerat: Linkon (under namnändring till Silverrail) lägger på de egna pålägg i form av bokningsavgifter som varje försäljare (t.ex. SJ, Resrobot, Tågbokningen etc.) bestämt att de vill ta ut, så att kunden får ett totalt pris, men att detta består dels av själva resan och dels av bokningsavgiften.

Jag undrar vad Bengt menade att SJ skulle ha sluppit för pålägg. Dessutom vill ju SJ självklart ta ut en bokningsavgift även när de säljer någon annans resa (t.ex. Snälltåget eller länstrafik).

Jag menade att Saga har två försäljningssystem, sitt eget med bara biljetter till egna tåg; och länk till tågbokningen.se där dock saga rail biljetter har tillägg som går till resebyrån.

SJ har ett enda system med alla tåg (utom de SJ inte gillar) och egen resebyrå och behöver inte lägga till avgift som någon tar vid försäljning av biljetter till SJ:s egna tåg.

Förresten om inte resrobot.se vill marknadsföra sig, kanske tågbokningen.se vill det och få ett alternativ till SJ som faktiskt används.

  700 visningar

SAGA-Rail premiär

av Ulf Broman @, Kista, lrdagen 24 februari 2018, 12:28:45 @ Bengt Larsson

I denna blogg https://lokforaren.wordpress.com/2018/02/13/tagab-kor-at-saga-rail/
anges att SJ inte tänker sälja Saga Rail.

Saga Rail har ett menyval till tågbokningen.se där man kan köpa "alla" tågbiljetter i Sverige, för Sagas del ett par tior dyrare.

SJ har väl en egen påbyggnad på linkon sökning så de kan leda köp av SJ:s biljetter från sökningen direkt till egen försäljning och slippa pålägg.


SJ, liksom övriga som säljer via Linkon, gör sina egna pålägg i form av bokningsavgifter.


Eller annorlunda formulerat: Linkon (under namnändring till Silverrail) lägger på de egna pålägg i form av bokningsavgifter som varje försäljare (t.ex. SJ, Resrobot, Tågbokningen etc.) bestämt att de vill ta ut, så att kunden får ett totalt pris, men att detta består dels av själva resan och dels av bokningsavgiften.

Jag undrar vad Bengt menade att SJ skulle ha sluppit för pålägg. Dessutom vill ju SJ självklart ta ut en bokningsavgift även när de säljer någon annans resa (t.ex. Snälltåget eller länstrafik).


Jag menade att Saga har två försäljningssystem, sitt eget med bara biljetter till egna tåg; och länk till tågbokningen.se där dock saga rail biljetter har tillägg som går till resebyrån.

Ja, Saga har två system. Hur de sätter priset för andra distributörer vet jag inte, och det ser konstigt ut när man jämför priserna, kan dock vara introduktionspriser hos Saga själva. Men, jag hoppas att de inte bortser från bokningsavgift, för Saga Rail har ju en kostnad för t.ex. kontokortsbetalningars avgifter om de själva säljer på sin egen sajt, vilket de slipper om t.ex. Tågbokningen säljer (och tar kontokortskostnaden).


SJ har ett enda system med alla tåg (utom de SJ inte gillar) och egen resebyrå och behöver inte lägga till avgift som någon tar vid försäljning av biljetter till SJ:s egna tåg.

Varför skriver du saker som inte stämmer?
Vi är flera som påpekat att i de priser SJ visar på t.ex. sin webb så har systemet alltid lagt på SJ:s egen bokningsavgift, oavsett om det är ett SJ-tåg eller någon annans. Sen kan avgiftens storlek variera beroende på vem som kör tåget, men det är en annan sak. Det är få som inte tar ut avgiften för varje biljett.

Kan jag bevisa detta?
Jo, kolla en resa Stockholm-Uppsala på tisdag 27 febr, med tåget 5.40, i 2 klass, återbetalningsbar.
Jämför priset på www.sj.se (135 kr totalt) och priset på www.tagbokningen.se (133 kr). Då ser du att SJ har lagt på en något högre bokningsavgift på just denna resan.
Det vore ju dessutom osund konkurrens mot resebyråer ifall SJ inte hade tagit ut sina bokningsavgifter, eftersom man slutat med provisioner till återförsäljare (resebyråer och andra webb-sajter) på järnvägen i Sverige.

Det är också så att SJ har inte ett eget komplett system (som MTR och Saga Rail), utan de har byggt ett användargränssnitt mot Petra-systemet, på samma sätt som Tågbokningen byggt sitt användargränssnitt mot Petra-systemet.


Förresten om inte resrobot.se vill marknadsföra sig, kanske tågbokningen.se vill det och få ett alternativ till SJ som faktiskt används.

Där har du däremot rätt, det står ju vem som helst fritt att bygga ett användargränssnitt mot Petra-systemet och teckna distributionsavtal med alla operatörer, och sen göra reklam för sin sajt.

  655 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum