Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Lagring av bilder (Bildvagnen)

av X5000, torsdagen 22 februari 2018, 14:06:34

Jag gissar att många jvg intresserade lägger sina bilder på någon form av lagring, vilket är praktiskt. Vid delning på tex forum kan man då dela genom att infoga bildens kod.

Det framtida forumet stödjer sådan kod-hantering, och min fråga är om det är någon bildlagring som föredras framför någon annan?

Det finns tex flickr, photobucket mfl.

1482 visningar

Lagring av bilder

av Stinsx ⌂ @, Cst, torsdagen 22 februari 2018, 14:21:11 @ X5000

Det framtida forumet stödjer sådan kod-hantering, och min fråga är om det är någon bildlagring som föredras framför någon annan?

Jag vill lägga mina bilder på min egen server, precis som jag gör idag. Men om andra vill ha sina på Postvagnens så OK för min del.

Det viktigaste är dock att man ser till att de bilder man lägger upp är tillgängliga för lång tid framåt, dvs lika länge som meddelandet är tillgängligt(inkl ev webarkiv). Att lägga upp intressanta bilder och redan efter kort tid låta besökarna mötas av diverse meddelanden om att bildinnehavaren inte har betalat för sig, eller att filen inte gick att hitta, är mycket trist. Lägger man upp en bild ska man också ta ansvar för den en längre tid, åtminstone fem - tio år. Då måste man förmodligen betala för tjänsten, såväl när den finns inom Postvagnen, finns på egen server eller hos webbhotell.

898 visningar

Lagring av bilder

av X5000, torsdagen 22 februari 2018, 14:28:25 @ Stinsx

För tydlighetens skull: Det är bara detta alternativ - egen kod - som kommer att gälla inledningsvis.

Det är alltid bäst om den enskilde ansvarar för sina bilder. Man kan tänka omvänt oxå, om man vill ta bort en bild är det ju enkelt att ändra så att den inte lägre delas.

Det är trist när bilder förfaller, det är verkligen förfulande för alla forum, och besvärligt om man i efterhand skall redigera bort all dålig bildkod, något man vill undvika.

Långsiktiga lösningar finns, tex flickr, men det kostar ju en peng såklart.

757 visningar

Lagring av bilder

av Leif D ⌂, Peking, torsdagen 22 februari 2018, 14:32:33 @ X5000

För tydlighetens skull: Det är bara detta alternativ - egen kod - som kommer att gälla inledningsvis.

Det är alltid bäst om den enskilde ansvarar för sina bilder. Man kan tänka omvänt oxå, om man vill ta bort en bild är det ju enkelt att ändra så att den inte lägre delas.

Det är trist när bilder förfaller, det är verkligen förfulande för alla forum, och besvärligt om man i efterhand skall redigera bort all dålig bildkod, något man vill undvika.

Visst rätt där iofs, även om jag håller mig till mitt.
För min del är det reklamfria platser som Dropbox och JAlbum som gäller.
Båda platserna är lättjobbade, allafall i min smak.

733 visningar

Lagring av bilder

av dh8b @, Sölvesborg, torsdagen 22 februari 2018, 14:58:14 @ X5000

Flickr är vad jag vet gratis. Jag använder mig av det själv nämligen

---
/ Daniel H

646 visningar

Flickr!

av Simon B ⌂ @, Piteå, fredagen 23 februari 2018, 00:10:43 @ dh8b
redigerad av Simon B, fredagen 23 februari 2018, 00:11:06

Flickr är vad jag vet gratis. Jag använder mig av det själv nämligen

Flickr erbjuder en Pro-tjänst som man får betala för, men du kommer VÄLDIGT långt med gratistjänsten. För att visa bilder i Postvagnen behöver du definitivt inte betaltjänsten.

328 visningar

Lagring av bilder

av Leif D ⌂, Peking, torsdagen 22 februari 2018, 14:27:58 @ X5000

Jag gissar att många jvg intresserade lägger sina bilder på någon form av lagring, vilket är praktiskt. Vid delning på tex forum kan man då dela genom att infoga bildens kod.

Det finns tex flickr, photobucket mfl.

Jag skulle ju personligen aldrig lägga en direktlänkt till en bild i mitt bildlager. Aldrig i livet lixom...
Däremot kommer jag även fortsättningsvis att betala för bra webbplats som jag enkelt kan länka ut kopior av mina bilder från.

Detta handlar ju om att själv ha kontrollen över mina egna bilder. Det är svårt nog utan att inbjuda till att få sina bilder stulna.

Alltså, för min del är det inget som föreningen behöver fundera över alls.

744 visningar

Lagring av bilder

av X5000, torsdagen 22 februari 2018, 14:30:04 @ Leif D

Väldigt sund inställning. Man skall vara försiktig med sitt material, och med din metod får man bra kontroll.

697 visningar

Lagring av bilder

av Leif D ⌂, Peking, torsdagen 22 februari 2018, 14:34:10 @ X5000

Väldigt sund inställning. Man skall vara försiktig med sitt material, och med din metod får man bra kontroll.

Tack, känns skönt. Dessutom lägger jag alltid med flit små bilder. De är värdelösa för bildtjuvar, i de flesta fall.

686 visningar

Lagring av bilder

av Svante Andersson @, torsdagen 22 februari 2018, 16:05:51 @ Leif D

Tack, känns skönt. Dessutom lägger jag alltid med flit små bilder. De är värdelösa för bildtjuvar, i de flesta fall.

Ja, och små bilder är frustrerande värdelösa för dokumentation av viktiga saker i ett historiskt perspektiv.
Om din egen lagring av någon anledning avlider så finns bara en ynkligt liten och värdelös kopia därute.

SA

---
Ska man snacka... så ska man veta vad man snackar om!
Och vågar man inte fråga så får man inte veta... då vet man ju verkligen inte vad man snackar om!

587 visningar

Lagring av bilder

av X5000, torsdagen 22 februari 2018, 16:29:38 @ Svante Andersson

Jag har hjälpt till på ganska många forum, och de flesta är rätt lika. Det som skiljer ut postvagnen är kommentarer som dessa, där jag inte kan se något positivt öht, bara snarstucken cynism som inte tillför något öht.

Jag gillar inte den attityden.

---

Jag ser ingen större skillnad på stora eller små bilder ur ett stöldperspektiv. För det första tror jag inte att bildstöld är ett stort problem, för det andra är det svårt att hävda sin upphovsrätt, vissa parametrar om verkshöjd mm skall ju vara uppfyllda osv. Sedan räcker det oftast med att uppge källan, så är det inte stöld i egentlig bemärkelse.

Det är såklart upp till var och en hur man vill göra med sina bilder, men det blir lite konstigt om man vill bifoga en bild men gör den så liten att den inte visar så mycket, vad är då syftet med bilden kan man fråga sig.

548 visningar

Lagring av bilder

av Leif D ⌂, Peking, torsdagen 22 februari 2018, 17:01:27 @ X5000

Jag har hjälpt till på ganska många forum, och de flesta är rätt lika. Det som skiljer ut postvagnen är kommentarer som dessa, där jag inte kan se något positivt öht, bara snarstucken cynism som inte tillför något öht.

---

Jag ser ingen större skillnad på stora eller små bilder ur ett stöldperspektiv. För det första tror jag inte att bildstöld är ett stort problem, för det andra är det svårt att hävda sin upphovsrätt, vissa parametrar om verkshöjd mm skall ju vara uppfyllda osv. Sedan räcker det oftast med att uppge källan, så är det inte stöld i egentlig bemärkelse.

Det är såklart upp till var och en hur man vill göra med sina bilder, men det blir lite konstigt om man vill bifoga en bild men gör den så liten att den inte visar så mycket, vad är då syftet med bilden kan man fråga sig.

Du får tycka vad du vill, men jag brukar inte neka den som frågar om de vill använda mina bilder. Gör man det däremot utan att fråga, så får de ta bort bilderna. Svårare än så behöver det inte vara.
Kör alltid 800 pixlar i bredd, de är en bra kompromiss för att se bilder på skärm, något som ju många ändå gör på små skärmar (stående bilder 900 pixlar höga).

500 visningar

Lagring av bilder

av Åke K ⌂ @, Göteborg, torsdagen 22 februari 2018, 17:26:57 @ Leif D

---

Du får tycka vad du vill, men jag brukar inte neka den som frågar om de vill använda mina bilder. Gör man det däremot utan att fråga, så får de ta bort bilderna. Svårare än så behöver det inte vara.
Kör alltid 800 pixlar i bredd, de är en bra kompromiss för att se bilder på skärm, något som ju många ändå gör på små skärmar (stående bilder 900 pixlar höga).

Tycker också 800, eller 900, pixlar i bredd är lagom. Godsvagnsbilderna jag håller på med nu skannar jag mina 6x6 negativ med 1200 dpi. Det blir ungefär 2600 pixlar i fyrkant. Efter en första beskärning blir resultatet 2400x1800. Den reparerar jag så gott det går och sparar undan. Sen en komprimering till 800x600 som jag lägger ut.

483 visningar

Lagring av bilder

av BD @, torsdagen 22 februari 2018, 17:40:45 @ Åke K

Tycker också 800, eller 900, pixlar i bredd är lagom. Godsvagnsbilderna jag håller på med nu skannar jag mina 6x6 negativ med 1200 dpi. Det blir ungefär 2600 pixlar i fyrkant. Efter en första beskärning blir resultatet 2400x1800. Den reparerar jag så gott det går och sparar undan. Sen en komprimering till 800x600 som jag lägger ut.

Men då minskar bildernas detaljering i så pass hög grad att det är meningslöst att titta på dina bilder.
Jag tittade på några av dina bilder men inte numera.

483 visningar

Lagring av bilder

av Åke K ⌂ @, Göteborg, torsdagen 22 februari 2018, 17:49:07 @ BD

Men då minskar bildernas detaljering i så pass hög grad att det är meningslöst att titta på dina bilder.

Det är mest skenbart. Filmen jag använde då var inget under av kvalitet, framför allt är den kornig. Efter en krympning och förbättring av skärpan framträder mer detaljer än på originalet. Förutom då att storleken minskar från runt 1000 kb till 200 kb.

461 visningar

Lagring av bilder

av Jan L ⌂ @, Stockholm, torsdagen 22 februari 2018, 17:50:03 @ BD

Det är meningslöst att försöka definiera ordet meningslöst...

---
[image]
Jan Lindahl
Södermalm, Stockholm
http://www.janlindahl.se

476 visningar

Lagring av bilder

av Åke K ⌂ @, Göteborg, torsdagen 22 februari 2018, 18:21:21 @ Jan L

Instämmer. En sak som är bra med att krympa bilden och sen öka skärpan är att kornigheten minskar vid förminskningen. Att försöka skärpa till den korniga originalbilden gör bara att kornigheten förstärks.

427 visningar

Lagring av bilder

av Leif D ⌂, Peking, torsdagen 22 februari 2018, 18:37:59 @ Åke K

Instämmer. En sak som är bra med att krympa bilden och sen öka skärpan är att kornigheten minskar vid förminskningen. Att försöka skärpa till den korniga originalbilden gör bara att kornigheten förstärks.

Du verkar jobba ungefär som jag Åke...
Vad kör du för bildbehandlingsprogram. Själv använder jag ACDSee dock av en äldre version.

426 visningar

Lagring av bilder

av Åke K ⌂ @, Göteborg, torsdagen 22 februari 2018, 20:10:01 @ Leif D

Vad kör du för bildbehandlingsprogram. Själv använder jag ACDSee dock av en äldre version.

Jag har just tittat på Antikrundan och det passar bra i sammanhanget. Jag använder Adobe Photo Deluxe Home Edition 3.0 från 1996. Dessutom på en gammal maskin med Win XP. :)

391 visningar

Lagring av bilder

av Leif D ⌂, Peking, fredagen 23 februari 2018, 19:42:45 @ Åke K

Jag har just tittat på Antikrundan och det passar bra i sammanhanget. Jag använder Adobe Photo Deluxe Home Edition 3.0 från 1996. Dessutom på en gammal maskin med Win XP. :)

Aha, förvisso inte de sämsta.

226 visningar

Lagring av bilder

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, lrdagen 24 februari 2018, 17:38:03 @ Åke K

Ja den där saken. Datorer med sina program är sådana att de gör jobbet lika bra (eller dåligt) som när de var nya.

189 visningar

Lagring av bilder

av Ulf Broman @, Kista, torsdagen 22 februari 2018, 17:53:57 @ Åke K

Jag tänker som du, dvs 800 pixlar i bredd är bra, och jag hittade att Leif D också har lagt ut en färsk bild med 800 i bredd.
Detta är ändå mycket mindre än t.ex. mina egna mobiltelefonbilder i original som är 3840px × 2160px.

Det är möjligt att någon med "liten bild" tänkt på hur det ser ut i norska Postvogna för de som inte är påloggade, där hittar jag en liten bild på 250px × 167px, 13 kByte, och då håller jag med om att man inte ser mycket.

Angående kommentaren att man inte ser detaljer, så tror jag att om någon vill se detaljer på t.ex. en godsvagn för att kolla små detaljer hur det är byggt, eller för att göra en modell, då kan ju 800-bilden ge en uppfattning om detta är en bra bild, och skulle någon vilja få den i full storlek så skulle jag med glädje skicka över den.

497 visningar

Lagring av bilder

av Leif D ⌂, Peking, torsdagen 22 februari 2018, 18:09:36 @ Ulf Broman

Jag tänker som du, dvs 800 pixlar i bredd är bra, och jag hittade att Leif D också har lagt ut en färsk bild med 800 i bredd.
Detta är ändå mycket mindre än t.ex. mina egna mobiltelefonbilder i original som är 3840px × 2160px.

Det är möjligt att någon med "liten bild" tänkt på hur det ser ut i norska Postvogna för de som inte är påloggade, där hittar jag en liten bild på 250px × 167px, 13 kByte, och då håller jag med om att man inte ser mycket.

Angående kommentaren att man inte ser detaljer, så tror jag att om någon vill se detaljer på t.ex. en godsvagn för att kolla små detaljer hur det är byggt, eller för att göra en modell, då kan ju 800-bilden ge en uppfattning om detta är en bra bild, och skulle någon vilja få den i full storlek så skulle jag med glädje skicka över den.

Tänk så bra att det finns fler som faktiskt tänker lite.
Vill någon ha en tif-kopia på någon av mina gamla diabilder, så är de ju bara att höra av sig.
Men jag vet att många som fotograferar med svindyra proffskameror tycker jag är fel ute. Men de får man tycka, men jag tar mina bilder som jag vill och förvaltar dem sen därefter...

452 visningar

Lagring av bilder

av -ch- @, Östersund, torsdagen 22 februari 2018, 20:35:20 @ Leif D

Ett tryck på "Gilla-knappen" för både dej och Ulf Broman :-tu

---
[image]

396 visningar

Lagring av bilder

av Ronny M, Trollhättan, fredagen 23 februari 2018, 06:34:12 @ Ulf Broman

Hadde egentlig tenkt å holde meg borte fra denne tråden, men når du nevner små bilder i Postvogna må jeg stille et spörsmål: Eksakt hva er dine bekymringer med å logge inn å se bilder i stort format?
Hva eksakt er ditt problem, siden du veldig ofte henviser til dette ?
Vi stengte muligheten for hot link på grunn av missbruk fra i förste hånd, svenske fotografer !
Er det det som plager deg ?

---
"Den siste jag skulle rådfråga om vad jag ska äta är en läkare. Det är mycket säkrare att konsultera en kypare och inte ett dugg dyrare."

322 visningar

Lagring av bilder

av Ulf Broman @, Kista, fredagen 23 februari 2018, 08:45:50 @ Ronny M

Hadde egentlig tenkt å holde meg borte fra denne tråden, men når du nevner små bilder i Postvogna må jeg stille et spörsmål: Eksakt hva er dine bekymringer med å logge inn å se bilder i stort format?
Hva eksakt er ditt problem, siden du veldig ofte henviser til dette ?
Vi stengte muligheten for hot link på grunn av missbruk fra i förste hånd, svenske fotografer !
Er det det som plager deg ?

Det var ingen kritik, det var bara ett exempel på när det förekommer små bilder.
Jag minns inte att jag kommenterat det förut, och det är inget problem för mig. Jag läser nästan aldrig Postvogna, och därför har jag inte besvärat mig med att skaffa en påloggning.
Mina egna bilder som jag visar har jag ju haft på ett eget lagringsutrymme, men nyligen har jag börjat använda det lagringsutrymme som min bror använder (och betalar för).

286 visningar

Lagring av bilder

av Ronny M, Trollhättan, fredagen 23 februari 2018, 09:44:13 @ Ulf Broman

Mitt spörsmål var: Hva eksakt er problemet ditt ?
Alle andre bort-forklaringer har ingen relevans i spörsmålet.

---
"Den siste jag skulle rådfråga om vad jag ska äta är en läkare. Det är mycket säkrare att konsultera en kypare och inte ett dugg dyrare."

277 visningar

Lagring av bilder

av Åke K ⌂ @, Göteborg, fredagen 23 februari 2018, 10:33:23 @ Ronny M

Varför så aggressiv? Ulf nämnde inget om något problem, bara ett konstaterande av små bilder i Postvogna. Jag har inte heller något konto där, besöker nästan aldrig det forumet.

258 visningar

Lagring av bilder

av Ronny M, Trollhättan, fredagen 23 februari 2018, 11:11:39 @ Åke K

Aggresiv ?
Har stillt et enkelt spörsmål.
Det behövs ingen omstendige bort-forklaringer, kun et enkelt svar.
Er helt uinteressert i hvor ofte du går på besök til noen.

---

249 visningar

Lagring av bilder

av Hans Broman @, Enhörna, fredagen 23 februari 2018, 11:22:01 @ Ronny M

Aggresiv ?
Har stillt et enkelt spörsmål.
Det behövs ingen omstendige bort-forklaringer, kun et enkelt svar.
Er helt uinteressert i hvor ofte du går på besök til noen.

Du frågade min bror varför han ser problem med små bilder och varför han ofta återkommer med sådana klagomål i Postvagnen. Han svarade att han inte upplever sådana problem, och att han inte tror att han någonsin har skrivit i PV förut om det. Hur kan du kalla det för bortförklaring?

255 visningar

Lagring av bilder - Edit

av Ulf Broman @, Kista, fredagen 23 februari 2018, 13:32:27 @ Ronny M
redigerad av Ulf Broman, fredagen 23 februari 2018, 13:40:58

Det hade du sett om du hade citerat mitt inlägg du svarade på:

"det är inget problem för mig".

Och det står jag fast vid.

Mitt första inlägg var en spekulation vad Svante kunde ha tänkt på när han långt tidigare skrev "små bilder är frustrerande värdelösa för dokumentation av viktiga saker i ett historiskt perspektiv".

Edit:
Jag är ledsen och ber om ursäkt om jag gett dig problem, det har inte varit meningen med mina inlägg.

256 visningar

Lagring av bilder - Edit

av Ronny M, Trollhättan, fredagen 23 februari 2018, 21:40:25 @ Ulf Broman

For å si det rett ut Herr Broman så har det ingen stor verdi for meg, hverken å vinne eller tape en diskusjon med deg.

Du framfører en kritikk som jeg oppfatter som på grensen til usaklig, sett gjennom mine briller.
Jeg velger å besvare din kritikk samtidig som jeg ber deg konkretisere hva som er ditt problem.
Igjen, sett gjennom mine briller, ser jeg intet svar på spørsmålet, tvert om.

Det er vel dette som kalles retorikk ?
Som sagt, jeg har intet behov for å vinne en retorikk match med hverken deg eller din bror.

Ha en lykkelig aften og en utmerket weekend.

---

215 visningar

Lagring av bilder

av Leif D ⌂, Peking, torsdagen 22 februari 2018, 17:03:08 @ Svante Andersson

Ja, och små bilder är frustrerande värdelösa för dokumentation av viktiga saker i ett historiskt perspektiv.
Om din egen lagring av någon anledning avlider så finns bara en ynkligt liten och värdelös kopia därute.

SA

Varför skulle min egen lagring avlida ? Tror du jag är så dum att jag bara lagra i ett exemplar kanske.

527 visningar

Lagring av bilder

av cgn1954 ⌂ @, Tyresö, torsdagen 22 februari 2018, 21:52:53 @ Leif D

Innehavaren avlider.

---
Bästa hälsningar /CGN

362 visningar

Lagring av bilder

av Mattias C @, L-a, torsdagen 22 februari 2018, 22:12:33 @ cgn1954

Innehavaren avlider.

Ja, men då har Leif D knappast något besvär att att bilderna är nere.

342 visningar

Lagring av bilder

av cgn1954 ⌂ @, Tyresö, torsdagen 22 februari 2018, 22:00:30 @ X5000

Egen server så klart. Där finns en mapp "Forumbilder" så det är enkelt lägga ut bilder som sen blir CopyFree. Var så goda.

Mycket ängsligheter här om stöld av fotografier, ja - så länge de inte är en fin inkomstkälla eller når s.k. verkshöjd så tycker jag att själva idén med att ta en bild blir idiotisk om den ska gömmas i ett arkiv och inte visas - och med det menar jag - så mycket det går.

Vill man inte visa sina bilder eller? Skriv CopyFree och eget namn på dem och låt världen njuta av dem - du blir ändå inte rik och bilden kommer inte att förvanskas eller missbrukas för det finns miljarder andra bilder "därute" och att din bild skulle vara extra intressant för en marodör - sannolikt inte. Och råkar den bli det - stäm fanskapet.

---
Bästa hälsningar /CGN

366 visningar

Lagring av bilder

av X5000, torsdagen 22 februari 2018, 22:38:49 @ cgn1954

Det är ett alternativ med egen server, helt klart, och jag gissar att du menar att sjk skulle ha sådan?

Min erfarenhet är att det på lite sikt blir väldigt många bilder, och om man bortser från lagringsutrymme och ev kostnader för det mm, och bara ser till bilderna så blir blir det en slags arkiv som användarna mer eller mindre litar på ska finnas för alltid. Det är oklokt att ta på sig ett sådant ansvar, då är det bättre att bjuda på utrymme och låta användarna stå för innehållet.

348 visningar

Lagring av bilder

av herrolsson @, Malmö, lrdagen 24 februari 2018, 19:16:25 @ X5000

[image]

Jag kan tipsa om att ha sina bilder i molnet och jag använder mig av en tjänst som heter Onedrive(Microsoft). Fantastiskt smidig som lagrar alla mina bilder, filmer och filer både lokalt på två datorer och i molnet så jag kommer åt dom vart jag vill. Det går även att bädda in bilderna därifrån, som denna bilden från någon vecka sedan över bygget av en tillfällig bro i Åkarp.

---
Kolla gärna på mina järnvägsfilmer från ovan
https://www.youtube.com/watch?v=b7QHaeKh9ko&list=PLBB7zHqEOGFQry0eJ_kHUtipoGw9iAyct

179 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta