Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Idag för 13 år sedan – premiär för dubbeldäckare (Bildvagnen)

av Jan L ⌂ @, Stockholm, torsdagen 22 februari 2018, 06:45:29

Den 22 februari 2005 rullade X40 3301 för första gången i ordinarie trafik. Tåg 923 Stockholm-Eskilstuna blev premiärturen enligt mina noteringar.

[image]

---
[image]
Jan Lindahl
Södermalm, Stockholm
http://www.janlindahl.se

  2196 visningar

Idag för 13 år sedan – 6 månader senare.

av Micael Lindgren ⌂ @, Örnsköldsvik, torsdagen 22 februari 2018, 07:41:20 @ Jan L

Den 22 februari 2005 rullade X40 3301 för första gången i ordinarie trafik. Tåg 923 Stockholm-Eskilstuna blev premiärturen enligt mina noteringar.

[image]

[image]
X40 passerar Tanto 2006-08-19.

---
Micael Lindgren

  1297 visningar

Idag för 13 år sedan – 6 månader senare.

av Jan L ⌂ @, Stockholm, torsdagen 22 februari 2018, 07:51:33 @ Micael Lindgren

Den 22 februari 2005 rullade X40 3301 för första gången i ordinarie trafik. Tåg 923 Stockholm-Eskilstuna blev premiärturen enligt mina noteringar.

[image]


[image]
X40 passerar Tanto 2006-08-19.

Nu vet jag inte hur du räknar men din bild är väl snarare tagen ett år och sex månader senare...

---
[image]
Jan Lindahl
Södermalm, Stockholm
http://www.janlindahl.se

  1185 visningar

Idag för 13 år sedan – 6 månader senare.

av Dan Ingvar, torsdagen 22 februari 2018, 08:02:57 @ Jan L

Mängdlära på mellanstadiet?

  1070 visningar

Idag för 13 år sedan – 6 månader senare.

av Micael Lindgren ⌂ @, Örnsköldsvik, torsdagen 22 februari 2018, 09:00:42 @ Jan L

Nu vet jag inte hur du räknar men din bild är väl snarare tagen ett år och sex månader senare...

Skrev litet fel Janne. :-D

---
Micael Lindgren

  984 visningar

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp...

av Lars Fredriksson @, torsdagen 22 februari 2018, 13:10:39 @ Jan L
redigerad av Lars Fredriksson, torsdagen 22 februari 2018, 13:13:02

Fina bilder!

Däremot kan man väl inte påstå att det var SJ:s mest lyckade köp av tåg. Personalen var i början också oroliga för magnetfälten i dem.

Jag minns själv hur konduktören i Söö bad mig gå runt med min elektromagnetfältsmätare och mätare runt om i tåget; han skulle kvarhålla tåget vid plattform så länge.

Frågan är om inte något slags tre-vagnars Regina men med bekvämare stolar hade varit att föredra. Personal jag talade med vid SJ upplevde också X40 som svåra att arbeta i med alla trappor, fram och tillbaka, upp och ned. Biljettviseringen i Regina är ju enklare med bara en gångväg genom tåget.

Enligt min mening hade också Öresundståg varit att föredra framför X40. Förlusten i tid borde ha varit försumbar, ty Ö-tågen verkar onekligen vara piggare vid start, så förlusten Cst-Et borde endast ha varit 1-2 minuter. X31 hade också möjliggjort genomgång i hela tågsättet och därmed kunnat minska bemanningen i lågtrafik, och höjt säkerheten t.ex. på kvällen.

X31 hade också passat bättre på Här-och-där. Skillnaden i hastighet söder om Örebro närmast obefintlig (helt obefintlig tills för några år sedan). Med långa genomgångsmöjligheter skulle ambulerande servering också ha fungerat. X40 var ju däremot allt annat än populärt när det ersatte IC-tågen 2006.

  890 visningar

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp...

av BSB101, Sollentuna, torsdagen 22 februari 2018, 14:03:18 @ Lars Fredriksson

X40 var ju däremot allt annat än populärt när det ersatte IC-tågen 2006.

På Svealandsbanan var inte precis loktågen populära bland alla när dessa ersatte X40 (byggd på eget tjuvlyssnande från ett antal resor). Luftkonditionering och wifi är efterfrågat.

  761 visningar

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp...

av Lars Fredriksson @, torsdagen 22 februari 2018, 14:27:08 @ BSB101

Ja det är trist att 80-talsvagnarna saknar AC. Viktsmässigt borde det gå att få ihop det om ena toaletten plockas bort.

  704 visningar

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp...

av Leif D ⌂, Peking, torsdagen 22 februari 2018, 14:36:52 @ Lars Fredriksson

Ja det är trist att 80-talsvagnarna saknar AC. Viktsmässigt borde det gå att få ihop det om ena toaletten plockas bort.

Men inte ens B10, som ju ena toaletten är bortplockat på, vid ombyggnaden, kan ju ha AC.

  723 visningar

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp...

av Jonas1968 @, Örebro, torsdagen 22 februari 2018, 15:58:49 @ BSB101

X40 var ju däremot allt annat än populärt när det ersatte IC-tågen 2006.


På Svealandsbanan var inte precis loktågen populära bland alla när dessa ersatte X40 (byggd på eget tjuvlyssnande från ett antal resor). Luftkonditionering och wifi är efterfrågat.

Hade man köpt Regina så hade man ju fått luftkonditionering och man borde ju kunnat installera Wi-fi lika enkelt som i X40. Öresundståg hade väl blivit samma sak.
När man fick sätta in loktåg då X40 inte fungerade så blev ju varenda tåg dessutom försenat eftersom man körde i en tidtabell lagd för X40.

  607 visningar

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp...

av Lars Fredriksson @, torsdagen 22 februari 2018, 16:11:33 @ Jonas1968

Jag minns att det stod i TÅG att man lyckades hålla förseningarna ganska små genom att köra med dubbla Rc.

Dessutom var vissa X40 ersatta av X2000.

  566 visningar

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp...

av Leif D ⌂, Peking, torsdagen 22 februari 2018, 16:54:54 @ Lars Fredriksson

Jag minns att det stod i TÅG att man lyckades hålla förseningarna ganska små genom att köra med dubbla Rc.

Dessutom var vissa X40 ersatta av X2000.

De där var på stressbältet, där var man ju tvungen att trolla för att tillfredsställa alla stresstomtar.

På Linköping - Gävle låg tidtabellen för 160-tåg långt efter att X40 infördes. Allt för god regularitet och verklighetsanpassning.

  545 visningar

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp...

av SFt @, torsdagen 22 februari 2018, 15:33:02 @ Lars Fredriksson

Jag minns själv hur konduktören i Söö bad mig gå runt med min elektromagnetfältsmätare och mätare runt om i tåget; han skulle kvarhålla tåget vid plattform så länge.

Det låter ju intelligent. Magnetfälten måste ju vara marginella när tåget står vid plattform jämfört med vid fullt pådrag.

  632 visningar

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp...

av Lars Fredriksson @, torsdagen 22 februari 2018, 16:13:14 @ SFt
redigerad av Lars Fredriksson, torsdagen 22 februari 2018, 16:14:24

Minns en annan mätare från Clas-Ohlsson. Denna var avsedd för privatpersoner. Den tjöt rejält och blinkade rött varje gång ett Rc drog på (mätt inuti ett "riktigt" InterCity-tåg) medan den visade mycket låga värden (och var tyst) under hög hastighet utan acceleration.

  571 visningar

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp... Låggolv och trillevogn

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, torsdagen 22 februari 2018, 17:12:31 @ Lars Fredriksson

X31 hade också passat bättre på Här-och-där. Skillnaden i hastighet söder om Örebro närmast obefintlig (helt obefintlig tills för några år sedan). Med långa genomgångsmöjligheter skulle ambulerande servering också ha fungerat. X40 var ju däremot allt annat än populärt när det ersatte IC-tågen 2006.

X31 är visserligen bättre än X40 för ambulerande servering, men inte optimal, det är ju två trappsteg ned till låggolvsdelen vilka gör att ramp måste medföras och därtill hörande hantering av denna.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

  569 visningar

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp... Låggolv och trillevogn

av Mattias C @, L-a, torsdagen 22 februari 2018, 17:24:57 @ Göran Kannerby

X31 hade också passat bättre på Här-och-där. Skillnaden i hastighet söder om Örebro närmast obefintlig (helt obefintlig tills för några år sedan). Med långa genomgångsmöjligheter skulle ambulerande servering också ha fungerat. X40 var ju däremot allt annat än populärt när det ersatte IC-tågen 2006.


X31 är visserligen bättre än X40 för ambulerande servering, men inte optimal, det är ju två trappsteg ned till låggolvsdelen vilka gör att ramp måste medföras och därtill hörande hantering av denna.

Ja, men det är ju uppenbart fullt görbart då så sker idag.

  513 visningar

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp... Låggolv och trillevogn

av Henke, torsdagen 22 februari 2018, 19:32:54 @ Mattias C

Det värsta är väl att dessa otroligt fula missfoster har missat alla fördelar med dubbeldäckare bortsett då från finare utsikt på andravåningen! Om jag inte missminner mig har ju trevagnars Regina lika många sittplatser/tågmeter som X40 och då finns det ju ingen alls vits att krångla till det! Särskilt som Regina nästan upplevs som rymligare trots 3-2 sittning.
Ska det vara dubbeldäckare ska det vara enligt europeisk modell med loktåg, påstigning mellan boggierna och gärna specialbyggda lok men även använbara till annat. Finns massor av bra exempel i exempelvis Tyskland, Schweiz ,Italien m.fl

  452 visningar

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp...

av MM ⌂ @, fredagen 23 februari 2018, 21:04:14 @ Lars Fredriksson

X31 hade också passat bättre på Här-och-där. Skillnaden i hastighet söder om Örebro närmast obefintlig (helt obefintlig tills för några år sedan). Med långa genomgångsmöjligheter skulle ambulerande servering också ha fungerat. X40 var ju däremot allt annat än populärt när det ersatte IC-tågen 2006.

Nej, usch, X31 har ju bara plats för ett ben per person vid fönsterplatserna. SJ kanske hade kunnat köpa inredning som inte är lika obekväm, men det är inte säkert att det gått att göra så mycket mer. Det är dessutom skönt att slippa en serveringsvagn som ska dras fram och ta mer plats än vad vanliga människor behöver. Alltid är det något bagage eller någon fot som sticker ut och blir påkörd. Skitdumt.

  231 visningar

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp...

av Mattias C @, L-a, fredagen 23 februari 2018, 21:08:30 @ MM

X31 hade också passat bättre på Här-och-där. Skillnaden i hastighet söder om Örebro närmast obefintlig (helt obefintlig tills för några år sedan). Med långa genomgångsmöjligheter skulle ambulerande servering också ha fungerat. X40 var ju däremot allt annat än populärt när det ersatte IC-tågen 2006.


Nej, usch, X31 har ju bara plats för ett ben per person vid fönsterplatserna. SJ kanske hade kunnat köpa inredning som inte är lika obekväm, men det är inte säkert att det gått att göra så mycket mer. Det är dessutom skönt att slippa en serveringsvagn som ska dras fram och ta mer plats än vad vanliga människor behöver. Alltid är det något bagage eller någon fot som sticker ut och blir påkörd. Skitdumt.

Hur stora ben har du?
Eller brukar du ägna sig åt manspreading?

  223 visningar

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp...

av MM ⌂ @, fredagen 23 februari 2018, 21:20:09 @ Mattias C

X31 hade också passat bättre på Här-och-där. Skillnaden i hastighet söder om Örebro närmast obefintlig (helt obefintlig tills för några år sedan). Med långa genomgångsmöjligheter skulle ambulerande servering också ha fungerat. X40 var ju däremot allt annat än populärt när det ersatte IC-tågen 2006.


Nej, usch, X31 har ju bara plats för ett ben per person vid fönsterplatserna. SJ kanske hade kunnat köpa inredning som inte är lika obekväm, men det är inte säkert att det gått att göra så mycket mer. Det är dessutom skönt att slippa en serveringsvagn som ska dras fram och ta mer plats än vad vanliga människor behöver. Alltid är det något bagage eller någon fot som sticker ut och blir påkörd. Skitdumt.


Hur stora ben har du?
Eller brukar du ägna sig åt manspreading?

Rätt korta ben, inte alls. Det räcker med en del bagage för att den där serveringsvagnen ska utgöra ett problem.

  243 visningar

Inte SJ:s mest lyckade tåginköp...

av Pxt, fredagen 23 februari 2018, 21:45:27 @ Mattias C

X31 hade också passat bättre på Här-och-där. Skillnaden i hastighet söder om Örebro närmast obefintlig (helt obefintlig tills för några år sedan). Med långa genomgångsmöjligheter skulle ambulerande servering också ha fungerat. X40 var ju däremot allt annat än populärt när det ersatte IC-tågen 2006.


Nej, usch, X31 har ju bara plats för ett ben per person vid fönsterplatserna. SJ kanske hade kunnat köpa inredning som inte är lika obekväm, men det är inte säkert att det gått att göra så mycket mer. Det är dessutom skönt att slippa en serveringsvagn som ska dras fram och ta mer plats än vad vanliga människor behöver. Alltid är det något bagage eller någon fot som sticker ut och blir påkörd. Skitdumt.


Hur stora ben har du?
Eller brukar du ägna sig åt manspreading?

Manspreading , har du några kulor kvar ? Bara en undran :D

  225 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum