En halvgammal tisdagsbild (Bildvagnen)
Var tog jag den här bilden av ett extratåg? (Stationsnamnet har jag suddat bort, ja till och med hela skylten.)
En halvgammal tisdagsbild
Säter
En halvgammal tisdagsbild - rätt svar
Säter
Första svaret var också korrekt. Vi befinner oss alltså i södra Dalarna, inte långt från Hedemora för övrigt. Bilden av SJ-målade TGOJ X23 201 i Säter tog jag den 12 april 1997, då Svenska Motorvagnsklubben var på genomresa.
Säter
Första svaret var också korrekt. Vi befinner oss alltså i södra Dalarna, inte långt från Hedemora för övrigt. Bilden av SJ-målade TGOJ X23 201 i Säter tog jag den 12 april 1997, då Svenska Motorvagnsklubben var på genomresa.
Och här kommer frågebilden i osuddat skick:
På Google-Maps finns en bild på ett lok i skrotfärdigt skick. Någon som vet mer om loket och varför det är/var målat grönt?
Om halvgammal tisdagsbild
På Google-Maps finns en bild på ett lok i skrotfärdigt skick. Någon som vet mer om loket och varför det är/var målat grönt?
Här skrivs det om loket - länk 2009. ÅKGSJ var där - länk 2015.
Postvagnen länk 2008 - "Lokomotorn är ASJF 755/1957, levererad till Kvarnsvedens Pappersbruk" - förklarar den gröna färgen kanske.
Om halvgammal tisdagsbild
Här skrivs det om loket - länk 2009. ÅKGSJ var där - länk 2015.
Postvagnen länk 2008 - "Lokomotorn är ASJF 755/1957, levererad till Kvarnsvedens Pappersbruk" - förklarar den gröna färgen kanske.
Tack för svaret! Intressant att lokomotorn stått uppställd där sedan 1997, dvs mer än 20 år... Tråkigt att lokomotorn förmodligen har förfallit bortom räddning...
Tillberga
Leksand ?
Tillberga
En halvgammal tisdagsbild - standard-stationshus?
Jag fick Åseda-vibbar av att se stationshuset, är det en form av standard-stationshus? Eller är det bara jag som associerar hejvilt?
(ber om ursäkt att jag "kidnappar" tråden, men jag vill ännu mer ogärna länka in din bild i en ny tråd)
---
: - )
Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.
Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.
En halvgammal tisdagsbild - standard-stationshus?
Jag fick Åseda-vibbar av att se stationshuset, är det en form av standard-stationshus? Eller är det bara jag som associerar hejvilt?
(ber om ursäkt att jag "kidnappar" tråden, men jag vill ännu mer ogärna länka in din bild i en ny tråd)
Tyckte också det först men en bildgoogling visade att det mest var färgen och proportionerna som är lika. Talen är annorlunda, likaså placering av fönster och dörrar (och därmed också troligt att runsdispositionen inomhus skiljer)
Var tog jag den här bilden av ett extratåg? (Stationsnamnet har jag suddat bort, ja till och med hela skylten.)
Sala