Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Olycka Krylbo - Fagersta (Allmänt)

av Bönan @, Fagersta, torsdagen 1 februari 2018, 08:32:33

Ett godståg har kolliderat med en timmerbil och det är totalstopp på sträckan. Ganska allvarlig urspårning låter det som. Hoppas verkligen att det bara är materiella skador.

http://www.fagersta-posten.se/vastmanland/norberg/krock-mellan-godstag-och-timmerbil

---
Mvh Björn
Tågklarerare, Fagersta C, Nora, Smedjebacken och Mora

  4451 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Forskaren, torsdagen 1 februari 2018, 09:10:42 @ Bönan

Inblandat tåg är 42057 (Real rail).

  3182 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Bönan @, Fagersta, torsdagen 1 februari 2018, 09:14:57 @ Forskaren

Lastbilsförare ska vara oskadd, lokf kastade sig ur loket före smällen och har oklara skador.

---
Mvh Björn
Tågklarerare, Fagersta C, Nora, Smedjebacken och Mora

  3073 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av tidtabellen, torsdagen 1 februari 2018, 09:37:22 @ Bönan

Lastbilsförare ska vara oskadd, lokf kastade sig ur loket före smällen och har oklara skador.

Shit! Nu har det börjat komma bilder från händelsen. Det var det mest mosade lok jag har sett på länge. :-( Kan det vara snö och halka som har fått timmerbilen att fastna på övergången?

  2985 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, torsdagen 1 februari 2018, 10:03:36 @ tidtabellen

Ja, det såg verkligen inte bra ut. Bilder finns bland annat här
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KvzvRG/krock-mellan-godstag-och-timmerbil

Enligt radionyheterna 10.00 är det ett 20-tal vagnar som spårat ur och rälsen är uppriven på lång strejk. Det uppgavs också att timmerbilsföraren och hans medhjälpare samt lokföraren har klarat sig utan allvarligare. Alla tre skall ha kastat sig ur respektive fordon.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

  2957 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Henke, torsdagen 1 februari 2018, 10:10:39 @ Staffan Sävenfjord

Vi ska nog vara väldigt tacksamma att det var ett godståg som kom denna gången och inte en modern motorvagn med massor av passagerare..... En lastad timmerbil måste ju vara ett av det värsta hinder som finns

  2719 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Lennart Fransson, torsdagen 1 februari 2018, 10:26:27 @ Henke

Vi ska nog vara väldigt tacksamma att det var ett godståg som kom denna gången och inte en modern motorvagn med massor av passagerare..... En lastad timmerbil måste ju vara ett av det värsta hinder som finns

Hellre en modern motorvagn än en omodern.

  2723 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Lars Kongoh @, torsdagen 1 februari 2018, 10:44:07 @ Lennart Fransson

Klassisk pv-kommentar. Framgår klart och tydligt vad som menas men alltid måste någon haka upp sig på helt oväsentliga detaljer.

  2503 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Lennart Fransson, torsdagen 1 februari 2018, 10:54:47 @ Lars Kongoh

Klassisk pv-kommentar. Framgår klart och tydligt vad som menas men alltid måste någon haka upp sig på helt oväsentliga detaljer.

Ja, jag ber om ursäkt, men jag har så många gånger läst att "moderna tåg är bara plast", men i själva verket är det ju en stålkonstruktion som (ofta) är delvis plastinklädd och som är betydligt starkare vid sådana här olyckor än vad som byggdes för 40-50 år sedan eller mer.

  2387 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av ztenlund, torsdagen 1 februari 2018, 11:06:50 @ Lennart Fransson

Klassisk pv-kommentar. Framgår klart och tydligt vad som menas men alltid måste någon haka upp sig på helt oväsentliga detaljer.


Ja, jag ber om ursäkt, men jag har så många gånger läst att "moderna tåg är bara plast", men i själva verket är det ju en stålkonstruktion som (ofta) är delvis plastinklädd och som är betydligt starkare vid sådana här olyckor än vad som byggdes för 40-50 år sedan eller mer.

Det var också så jag tolkade ditt inlägg.

  2313 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Bönan @, Fagersta, torsdagen 1 februari 2018, 11:24:34 @ ztenlund

Är nog oavsett att föredra att ha 80 ton lok emellan. 8116 (X50) skulle passera 20 minuter senare, vill inte veta hur det hade gått om det varit olyckståget.

---
Mvh Björn
Tågklarerare, Fagersta C, Nora, Smedjebacken och Mora

  2182 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Harald Nordius @, torsdagen 1 februari 2018, 11:49:48 @ Bönan

Är nog oavsett att föredra att ha 80 ton lok emellan. 8116 (X50) skulle passera 20 minuter senare, vill inte veta hur det hade gått om det varit olyckståget.

Har man bara ett 80 tons lok kanske det går bra, men har man 1000 ton vagnar bakom som trycker på, så blir det som på bilderna.

  2026 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Leif D ⌂, Peking, torsdagen 1 februari 2018, 12:12:43 @ Harald Nordius

Är nog oavsett att föredra att ha 80 ton lok emellan. 8116 (X50) skulle passera 20 minuter senare, vill inte veta hur det hade gått om det varit olyckståget.


Har man bara ett 80 tons lok kanske det går bra, men har man 1000 ton vagnar bakom som trycker på, så blir det som på bilderna.

Vi vet ju hur det gick med Reginan som körde på en lastad gödselspridare.
Skulle nog inte tro att skillnaden på en gödselspridare och en timmerbil är allt för stor. Stora skador på fordonet blev det, men stålburen klarade smällen.
Bild på den här... Gödslad Regina

  2051 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Ohlzzon, torsdagen 1 februari 2018, 20:34:27 @ Leif D

Minns jag inte fel var väl reptiden på den där maskinen ett par år ?

  829 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Leif D ⌂, Peking, torsdagen 1 februari 2018, 21:21:35 @ Ohlzzon

Minns jag inte fel var väl reptiden på den där maskinen ett par år ?

Säkert så, men frågan är hur lång tid det tog för försäkringsbolagen att komma till skott. Brukar vara duktiga på att ta tid på sig.

  779 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Ville, torsdagen 1 februari 2018, 10:21:59 @ tidtabellen
redigerad av Ville, torsdagen 1 februari 2018, 11:09:27

Lastbilsförare ska vara oskadd, lokf kastade sig ur loket före smällen och har oklara skador.


Shit! Nu har det börjat komma bilder från händelsen. Det var det mest mosade lok jag har sett på länge. :-( Kan det vara snö och halka som har fått timmerbilen att fastna på övergången?

Fagersta-Postens bilder HÄR.  (Plus-länk, men just nu läsbar.)  Edit: Nu låst för mig.
Lastbilshytten ligger på andra sidan. Finns en bild här.

plankorsningen

  2762 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av herrolsson @, Malmö, torsdagen 1 februari 2018, 10:41:47 @ Ville

Tack för bra länkar!

---
Kolla gärna på mina järnvägsfilmer från ovan
https://www.youtube.com/watch?v=b7QHaeKh9ko&list=PLBB7zHqEOGFQry0eJ_kHUtipoGw9iAyct

  2378 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Railmaster, torsdagen 1 februari 2018, 11:17:59 @ Bönan

Det borde rimligtvis gå att ordna så att förare av dessa tunga fordon får en larmfunktion till tågtrafikledningen, antingen ett larmnummer där de uppger ett korsningens id nummer som i så fall finns väl synligt på skyltar vid korsningen eller en larmknapp med GPS positionering.

Går säkert att öka säkerheten i dessa sammanhang för ofta har lastbilarna stått flera minuter på spåret innan tåget kommer!

Och så borde det gå att utbilda bort det märkliga beteendet att inte köra igenom bommarna när man fastnat mellan dem.

Dock har dessa tyngre transporter ofta kört fast på vägen och kan inte ta sig där ifrån!

Sådärja! Då är det bara att börja sabla ner mitt förslag!

  2236 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Henke, torsdagen 1 februari 2018, 11:44:47 @ Railmaster
redigerad av Henke, torsdagen 1 februari 2018, 11:46:25

Vi kanske framföra allt inte skulle ha så långa och tunga fordon på vägarna? Det är ju vid sådant här väglag som det gör skillnad på 40 eller 64 ton för hur man än vänder på det så är det bara 1-2 drivande axlar oavsett vikt. Och då måste det gå betydligt lättare att få fäste för 30% mindre vikt...
Vad gäller järnvägsfordonens hållfasthet så skulle jag ju först och främst vilja åka i ett loktåg vid sådan här olycka. I andra hand tror jag faktiskt att motorvagnarna ur X10-14 serien är de mest hållbara utan konkurrens!

  2043 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Åke K ⌂ @, Göteborg, torsdagen 1 februari 2018, 11:59:57 @ Henke

Hade timmerbilen fastnat på korsningen eller är det spekulationer?

  1896 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Peter i Klippan, torsdagen 1 februari 2018, 12:13:33 @ Åke K

Föraren av timmerbilen intervjuas av Fagerstaposten TV. (Blir +artikel snart).
Där säger killen själv att han och medåkare kollega kommer fram mot bommarna.
Det är glashalt och i det läget bär det sig inte bättre än att släpet trycker på när han bromsar.

Sen satt dem där dem satt, bilen kom över korsningen, dragstången till släpet var det som var mitt i spåret.

Då hoppar grabbarna ur bilen och strax efter aktiveras vägskyddet, grabbarna inser då att det är bara en sak att göra. SPRING !!!!!!!

Dem hinner uppskattningsvis ca 20-30 m innan tåget kommer och det blir en 7-h_lvetes smäll.

Grabbarna hittar sedan lokföraren ca 30 m från korsningen, medtagen men fullt talbar.
Så han får deras jackor över sig för att hålla värmen.

(En kort resumé av tv inslaget)

Peter

  1874 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Åke K ⌂ @, Göteborg, torsdagen 1 februari 2018, 13:00:40 @ Peter i Klippan

Föraren av timmerbilen intervjuas av Fagerstaposten TV. (Blir +artikel snart).
Där säger killen själv att han och medåkare kollega kommer fram mot bommarna.
Det är glashalt och i det läget bär det sig inte bättre än att släpet trycker på när han bromsar.

Sen satt dem där dem satt, bilen kom över korsningen, dragstången till släpet var det som var mitt i spåret.

Då hoppar grabbarna ur bilen och strax efter aktiveras vägskyddet, grabbarna inser då att det är bara en sak att göra. SPRING !!!!!!!

Dem hinner uppskattningsvis ca 20-30 m innan tåget kommer och det blir en 7-h_lvetes smäll.

Grabbarna hittar sedan lokföraren ca 30 m från korsningen, medtagen men fullt talbar.
Så han får deras jackor över sig för att hålla värmen.

(En kort resumé av tv inslaget)

Peter

Det lämnar ett par frågor men det är nog inget du har kännedom om.

  1656 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Kulå Tycka, torsdagen 1 februari 2018, 12:48:30 @ Henke

Nja, enligt föraren av lastbilen uppstod problemen vid bromsning, nåt som är vanligt just i den här typen av olyckor i halka. ABS är ingen garanti för att inte få sladd i sån här halka. Därmed faller argumentet om fordonets vikt, snarare är lastade fordon bättre än tomma och halvlastade, då däck med högt lufttryck/hård gummiblandning sägs ge sämre friktion på halt underlag. Och vid lite last blir ju gummit relativt sett hårt och lufttrycket högt.
Sen är det också känt, att det vanligaste EU-ekipaget, dragbil med kort hjulbas + trailer, beter sig synnerligen lömskt vid svår halka. Dock används, tack och lov, sådana sällan på mindre vägar, de går mest längs E4 och andra saltade vägar....Har stått om det i Ny Teknik bl.a., har dock ingen länk...Däremot kan man konstatera, att kurvor på vägen före, efter och i järnvägskorsningar inte är bra på vintern i kombination med tunga lastbilar, de reducerar visserligen fordonens fart före och över korsningen på sommarväglag, vilket är bra, men kurvorna ökar också risken att tunga fordon fastnar över spåret under vintern....

  1691 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Ulf Nyström @, Göteborg, torsdagen 1 februari 2018, 12:53:26 @ Kulå Tycka
redigerad av Ulf Nyström, torsdagen 1 februari 2018, 12:54:30

Nja, enligt föraren av lastbilen uppstod problemen vid bromsning, nåt som är vanligt just i den här typen av olyckor i halka. ABS är ingen garanti för att inte få sladd i sån här halka. Därmed faller argumentet om fordonets vikt, snarare är lastade fordon bättre än tomma och halvlastade, då däck med högt lufttryck/hård gummiblandning sägs ge sämre friktion på halt underlag. Och vid lite last blir ju gummit relativt sett hårt och lufttrycket högt.
Sen är det också känt, att det vanligaste EU-ekipaget, dragbil med kort hjulbas + trailer, beter sig synnerligen lömskt vid svår halka. Dock används, tack och lov, sådana sällan på mindre vägar, de går mest längs E4 och andra saltade vägar....Har stått om det i Ny Teknik bl.a., har dock ingen länk...Däremot kan man konstatera, att kurvor på vägen före, efter och i järnvägskorsningar inte är bra på vintern i kombination med tunga lastbilar, de reducerar visserligen fordonens fart före och över korsningen på sommarväglag, vilket är bra, men kurvorna ökar också risken att tunga fordon fastnar över spåret under vintern....

Har omtalats bland annat här:

https://www.nyteknik.se/fordon/darfor-kraschar-eu-tradarna-pa-svensk-vintervag-6810122

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/farligt-nar-lastbilar-viker-sig-som-fallknivar

  1701 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av tidtabellen, torsdagen 1 februari 2018, 12:16:23 @ Railmaster

Det borde rimligtvis gå att ordna så att förare av dessa tunga fordon får en larmfunktion till tågtrafikledningen, antingen ett larmnummer där de uppger ett korsningens id nummer som i så fall finns väl synligt på skyltar vid korsningen eller en larmknapp med GPS positionering.

Utrymningsdetektering kopplad till signalsystemet är väl en beprövad teknik?

Går säkert att öka säkerheten i dessa sammanhang för ofta har lastbilarna stått flera minuter på spåret innan tåget kommer!

Och så borde det gå att utbilda bort det märkliga beteendet att inte köra igenom bommarna när man fastnat mellan dem.

Dock har dessa tyngre transporter ofta kört fast på vägen och kan inte ta sig där ifrån!

Sådärja! Då är det bara att börja sabla ner mitt förslag!

  1795 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Ulf Broman @, Kista, torsdagen 1 februari 2018, 19:35:59 @ tidtabellen

Det borde rimligtvis gå att ordna så att förare av dessa tunga fordon får en larmfunktion till tågtrafikledningen, antingen ett larmnummer där de uppger ett korsningens id nummer som i så fall finns väl synligt på skyltar vid korsningen eller en larmknapp med GPS positionering.


Utrymningsdetektering kopplad till signalsystemet är väl en beprövad teknik?

Återigen ett förslag där järnvägen skall göra stora investeringar för att lösa problem som biltrafiken skapar (i dåligt väder dessutom, dvs om lastbilsförarna hade väntat tills halkan var över hade det inte inträffat).

  883 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av BussLarsson @, Baltak, Skaraborg, torsdagen 1 februari 2018, 20:09:42 @ Ulf Broman

Det där är ju alldeles riktigt. Jag tycker dessutom att det är litet märkligt att man verkar ha övningskört i det här väglaget. Olyckan inträffade på grund av att föraren bromsade, en mer erfaren förare hade planerat körningen så att man sluppit bromsa på sämsta tänkbara ställe.

  848 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta Mer bilder

av Ek @, Västerås, torsdagen 1 februari 2018, 11:23:04 @ Bönan

Olycka Krylbo - Fagersta

av cyberfriend, torsdagen 1 februari 2018, 12:10:26 @ Bönan
redigerad av cyberfriend, torsdagen 1 februari 2018, 12:24:26

Intervju med föraren av timmerbilen. Kan ses till kl 12.28
http://www.dt.se/vastmanland/tv-foraren-skakad-efter-olyckan-sant-har-hander-bara-pa-film

Han berättar att han är praktikant, och att vägen var hal. I böjen vid järnvägen tryckte släpet på dragbilen, så ekipaget vek sig och fastnade på övergången. Han tryckte igång sandningen för drivhjulen, men det hjälpte inte. Han och handledaren klev ur för att kolla hur de skulle kunna lösa situationen. Då hörde de bommarna.
Det var dragstången till släpet som stod över järnvägen, lastbilen var över. De hann springa 20-30 meter före kollisionen.

Lokföraren hann hoppa ut och låg 30 meter före övergången. Han klagade på ryggont och fick tröjor att värma sig med.
----

  1868 visningar

Olyckan: Ögonvittne berättar

av Ville, torsdagen 1 februari 2018, 12:27:00 @ Bönan

Ögonvittne såg hela händelsen när han var ute och skottade.
http://www.dt.se/vastmanland/norberg/tv-taget-voltade-precis-framfor-tomas-hor-hans-dramatiska-berattelse
Läsbar till 13:14!

  2034 visningar

Olyckan: Ögonvittne berättar

av Ville, torsdagen 1 februari 2018, 13:31:24 @ Ville

Ögonvittne såg hela händelsen när han var ute och skottade.
http://www.dt.se/vastmanland/norberg/tv-taget-voltade-precis-framfor-tomas-hor-hans-dramatiska-berattelse
Läsbar till 13:14!

Sådärja. Slutläst.. men Tomas berättar för alla i Svt Västmanland. :-)

  1695 visningar

Olyckan: Ögonvittne berättar

av Björn Jacobsson, torsdagen 1 februari 2018, 13:52:28 @ Ville

Ögonvittne såg hela händelsen när han var ute och skottade.
http://www.dt.se/vastmanland/norberg/tv-taget-voltade-precis-framfor-tomas-hor-hans-dramatiska-berattelse
Läsbar till 13:14!


Sådärja. Slutläst.. men Tomas berättar för alla i Svt Västmanland. :-)

Vilken sansad lirare! Han tog det lugnt och gjorde allting helt rätt.

---
"Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket"
Gustav Möller - social- och handelsminister 1924-1951.

  1707 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Ohlzzon, torsdagen 1 februari 2018, 19:21:43 @ Bönan

Som alltid oerhört tråkigt. Dock skönt att det gick så bra som det gick. Att hoppa från ett lok har normalt ganska dåliga odds, men kanske fick föraren lite hjälp av snön. Det skrivs dock ändå om flera frakturer.

Det spekuleras i tråden om vad som hänt om det varit en motorvagn. Finns autentiskt och fruktansvärt tråkigt exempel i form av Nosaby-olyckan.

En första prognos talar om 12 februari. Kommer säkert att ändras framåt eller bakåt. Verkar vara både omfattande bärgning och rep av infrastruktur.

  1014 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Ville, torsdagen 1 februari 2018, 20:57:22 @ Ohlzzon
redigerad av Ville, torsdagen 1 februari 2018, 21:02:00

Som alltid oerhört tråkigt. Dock skönt att det gick så bra som det gick. Att hoppa från ett lok har normalt ganska dåliga odds, men kanske fick föraren lite hjälp av snön. Det skrivs dock ändå om flera frakturer.

Det spekuleras i tråden om vad som hänt om det varit en motorvagn. Finns autentiskt och fruktansvärt tråkigt exempel i form av Nosaby-olyckan.

En första prognos talar om 12 februari. Kommer säkert att ändras framåt eller bakåt. Verkar vara både omfattande bärgning och rep av infrastruktur.

Kanske hade en motorvagn hunnit stanna innan just här i Hökmora. Ser i linjeboken att det är 1019 meter från infartssignal till vägen. Finns V-försignal? Hastighet visas som 110/115. Med bättre bromsförmågan än tungt godståg kanske. Å andra sidan ger även en krock i lägre fart med timmerbil stora skador.

linjebok

  854 visningar

Olycka Krylbo - Fagersta

av Leif D ⌂, Peking, torsdagen 1 februari 2018, 21:24:39 @ Ville

Som alltid oerhört tråkigt. Dock skönt att det gick så bra som det gick. Att hoppa från ett lok har normalt ganska dåliga odds, men kanske fick föraren lite hjälp av snön. Det skrivs dock ändå om flera frakturer.

Det spekuleras i tråden om vad som hänt om det varit en motorvagn. Finns autentiskt och fruktansvärt tråkigt exempel i form av Nosaby-olyckan.

En första prognos talar om 12 februari. Kommer säkert att ändras framåt eller bakåt. Verkar vara både omfattande bärgning och rep av infrastruktur.


Kanske hade en motorvagn hunnit stanna innan just här i Hökmora. Ser i linjeboken att det är 1019 meter från infartssignal till vägen. Finns V-försignal? Hastighet visas som 110/115. Med bättre bromsförmågan än tungt godståg kanske. Å andra sidan ger även en krock i lägre fart med timmerbil stora skador.

linjebok

Mja, med V-signal och magnetskenbroms hade det möjligen gått att få stopp. Inte helt säkert dock...

  867 visningar

Olyckan i Hökmora

av Ville, sndagen 4 februari 2018, 01:06:47 @ Bönan

Lägger till en översiktsbild - Hökmora från luften

Trafikverket
"Trafiken beräknas kunna återupptas tidigast under vecka 7."
- Tidigast alltså 12 februari.

  449 visningar

Olyckan i Hökmora

av Åke K ⌂ @, Göteborg, sndagen 4 februari 2018, 07:31:26 @ Ville

Lägger till en översiktsbild - Hökmora från luften

Trafikverket
"Trafiken beräknas kunna återupptas tidigast under vecka 7."
- Tidigast alltså 12 februari.

Intressant att se om loket repareras. Det ser rejält skadat ut men allt går att laga. Det är kostnaden som avgör.

  362 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum