Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Idag för 37 år sedan (Bildvagnen)

av Jan L ⌂ @, Stockholm, lrdagen 13 maj 2017, 07:53:22

Den 13 maj 1980 sken eftermiddagssolen över Östra station i Stockholm och Roslagsbanan hade fortfarande drag av en grön-brun museibana.

[image]

---
[image]
Jan Lindahl
Södermalm, Stockholm
http://www.janlindahl.se

1976 visningar

Idag för 37 år sedan

av Ulf Broman @, Kista, lrdagen 13 maj 2017, 08:40:29 @ Jan L

Snygg bild, som vanligt!

803 visningar

Idag för 37 år sedan

av Railmaster, lrdagen 13 maj 2017, 09:00:17 @ Ulf Broman

Snygg bild, som vanligt!

Ja! Och snygg "Tysk" kontaktledning utan bryggor!

718 visningar

Idag för 37 år sedan

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, lrdagen 13 maj 2017, 15:02:15 @ Railmaster

Snygg bild, som vanligt!

Ja! Och snygg "Tysk" kontaktledning utan bryggor!

Linbryggor? :-)

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

450 visningar

Idag för 37 år sedan

av Jan L ⌂ @, Stockholm, lrdagen 13 maj 2017, 10:54:47 @ Ulf Broman

Snygg bild, som vanligt!

Tackar!

---
[image]
Jan Lindahl
Södermalm, Stockholm

591 visningar

Idag för 37 år sedan

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, lrdagen 13 maj 2017, 09:06:18 @ Jan L

Den 13 maj 1980 sken eftermiddagssolen över Östra station i Stockholm och Roslagsbanan hade fortfarande drag av en grön-brun museibana.

[image]

Det var ytterst sällan under 1980-talet som jag besökte Roslagsbanan eller Stockholm Ö. Men några gånger var det ändå åren ca 1985-1990. Och visst såg det ut som museitåg. Men jag fick också en annan lustig känsla där. Det kändes inte svenskt. Det kändes som om man var i ett annat land. Grönfärgen på fordonen och flera "främmande" formspråk på fordonen gjorde att det inte kändes som Sverige. Dessutom var det något rent allmänt med stationsmiljöerna som inte heller alltid kändes svenskt heller, som linbryggor och annat.

Som om man var utomlands, men ändå mitt i Sveriges huvudstad :)

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

697 visningar

Idag för 37 år sedan

av Railmaster, lrdagen 13 maj 2017, 09:28:00 @ Niklas Bygdestam

[image]

Det var ytterst sällan under 1980-talet som jag besökte Roslagsbanan eller Stockholm Ö. Men några gånger var det ändå åren ca 1985-1990. Och visst såg det ut som museitåg. Men jag fick också en annan lustig känsla där. Det kändes inte svenskt. Det kändes som om man var i ett annat land. Grönfärgen på fordonen och flera "främmande" formspråk på fordonen gjorde att det inte kändes som Sverige. Dessutom var det något rent allmänt med stationsmiljöerna som inte heller alltid kändes svenskt heller, som linbryggor och annat.

Hela Tyskland kryllar av linbryggor, måste vara avsevärt billigare att bygga än våra balkbryggor och Sverige har sex gånger fler kontaktledningshaverier per tågkilometer on Tyskland så det verkar inte vara särskillt störningskänsligt heller!

634 visningar

Idag för 37 år sedan

av ErikZ, lrdagen 13 maj 2017, 15:04:57 @ Railmaster

[image]

Hela Tyskland kryllar av linbryggor, måste vara avsevärt billigare att bygga än våra balkbryggor och Sverige har sex gånger fler kontaktledningshaverier per tågkilometer on Tyskland så det verkar inte vara särskillt störningskänsligt heller!

På bangården fanns en del ganska märkliga kontraktledningsstolpar som var specialdesignade för sin placering på berget. Någon som har några bilder på dessa?

425 visningar

Idag för 37 år sedan

av Göran Kannerby ⌂ @, Växjö, lrdagen 13 maj 2017, 15:04:46 @ Niklas Bygdestam

Under några år på 1980-talet bodde jag på Lappkärrsberget, närmaste Roslagsbanehållplats var därmed Frescati. Det blev inte många turer på RB, främst för att jag oftast cyklade, men också för att T-banan gick direkt Cst-Universitetet. Minns dock särskilt sena cykelturer då det kommer en ensam trämotorvagn rullande på spåret, det kändes väldigt speciellt att se den.

---
: - )

Järnvägsgeneralist, kan ganska lite om väldigt mycket.

Läs gärna mellan raderna, men tänk på att det inte är jag som skrivit där. Själv läser jag oftast bara de skrivna raderna.

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

414 visningar

Idag för 37 år sedan

av Fryksdalingen, lrdagen 13 maj 2017, 14:47:36 @ Jan L

Härlig bild som alla andra du undfägnar oss med.:-) Visserligen ser jag klent på ålderns höst men något grönt upptäcker jag inte just i den här bilden.

445 visningar

Idag för 37 år sedan

av Jan L ⌂ @, Stockholm, lrdagen 13 maj 2017, 14:49:54 @ Fryksdalingen

Härlig bild som alla andra du undfägnar oss med.:-) Visserligen ser jag klent på ålderns höst men något grönt upptäcker jag inte just i den här bilden.

Tack. Men visst är motorvagnarna mörkt (smuts)gröna medan trävagnen i mitten är brun?

---
[image]
Jan Lindahl
Södermalm, Stockholm

454 visningar

Idag för 37 år sedan

av ErikZ, lrdagen 13 maj 2017, 15:03:13 @ Jan L

Tack. Men visst är motorvagnarna mörkt (smuts)gröna medan trävagnen i mitten är brun?

Mörkgrönt var snyggt när det var nymålat (och rent). RB hade väl ingen vagnstvätt på den tiden? Fick väl sin första i samband med att nuvarande fordon levererats?

Någon som vet varför SJ på sin tid bytte från rödbrunt till mörkgrönt på RB?

441 visningar

Idag för 37 år sedan

av H Lundén @, sndagen 14 maj 2017, 14:34:45 @ ErikZ

Den gröna färgen var väl en nymodighet på Roslagsbanan. Tidigare var väl alla lok och vagnar bruna.
Den enda tvättning jag minns var att någon gick runt med en piasavakvast och en hink vatten och tvättade fönster. Utan någon synbar effekt. Stängde fönstren och blötte ned dem med kvasten.

264 visningar

Idag för 37 år sedan

av H Lundén @, sndagen 14 maj 2017, 14:39:30 @ Jan L

Trävagnen är en av de ASEA-byggda vagnar, som enbart användes på Djursholmsbanorna. De saknade toilett och hade längsgående säten och takstroppar i ändarna. I rökavdelningen brukade någon skojfrisk greppa tag i stropparna och sätta fotavtryck i det mörkbruna taket så att det såg ut som om någon hade vandrat fram längs innertaket.

260 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta