Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

SJ 1908 + 2016 (Allmänt)

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, onsdagen 11 maj 2016, 18:14:54

SJ 1908
En liten story – körde igår min gamla tant till Falköping – för att hon skulle med tåget till Stockholm – hon är 86 och det tar jo lite tid med både det ena och det andra – det var i vagn 1 som hon hade bokad plats …..
För mig är vagn 1 i färdriktningen den förste vagn ….
Numera finns det jo inte vagnslistorna på stationen –och helt riktig – tåget kom från Göteborg – och det var således den siste vagnen –som var vagn 1.
Tåget var redan 3 Minuter försenad – och det tar sin tid med en äldre dam går längs 5 vagnar.
Konduktören var visserligen vänlig men ändå lite irriterad ….
Dels tog det tid men damen och så stod 2 utlänningar vid dörren – kan vi köper biljett på tåget ….
Nej se ni skylten på dörren - det kostar 1000 kronor…
De två skakade bara på huvud –
Klart för avgången – damen han precis och sätter sig –
Dörren stängdes och tåget gick 7 minuter försenad mot Stockholm.
På andra spåret mot Göteborg i full fart MTR Express – inget signal eller högtalare som meddelade att så skulle ske .(att det fans lekande Barn < troligtvis inte svenska> gör saken inte bättre )
[image](bild inte från Falköping
Detta är Sverige 2016.
Jag hittade en biljett från min museums tid –biljetten är 108 år gammalt …
Ja –tänkte inte pratar om priset…
Men fans det på den tiden snälltåg på Bohusbanan.
[image]
Med vänlig hälsning
Jürgen (S)

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

1459 visningar

SJ 1908 + 2016

av Lennart Petersen @, onsdagen 11 maj 2016, 19:21:46 @ Jürgen Boldt

SJ 1908
En liten story – körde igår min gamla tant till Falköping – för att hon skulle med tåget till Stockholm – hon är 86 och det tar jo lite tid med både det ena och det andra – det var i vagn 1 som hon hade bokad plats …..
För mig är vagn 1 i färdriktningen den förste vagn ….
Numera finns det jo inte vagnslistorna på stationen –och helt riktig – tåget kom från Göteborg – och det var således den siste vagnen –som var vagn 1.
Tåget var redan 3 Minuter försenad – och det tar sin tid med en äldre dam går längs 5 vagnar.
Konduktören var visserligen vänlig men ändå lite irriterad ….
Dels tog det tid men damen och så stod 2 utlänningar vid dörren – kan vi köper biljett på tåget ….
Nej se ni skylten på dörren - det kostar 1000 kronor…
De två skakade bara på huvud –
Klart för avgången – damen han precis och sätter sig –
Dörren stängdes och tåget gick 7 minuter försenad mot Stockholm.
På andra spåret mot Göteborg i full fart MTR Express – inget signal eller högtalare som meddelade att så skulle ske .(att det fans lekande Barn < troligtvis inte svenska> gör saken inte bättre )
[image](bild inte från Falköping
Detta är Sverige 2016.
Jag hittade en biljett från min museums tid –biljetten är 108 år gammalt …
Ja –tänkte inte pratar om priset…
Men fans det på den tiden snälltåg på Bohusbanan.
[image]
Med vänlig hälsning
Jürgen (S)

I 1914 års tidtabell hittas inga snälltåg på Bohusbanan , inte heller i senare upplagor hittar jag några snälltåg men väl många persontåg som går direkt på vissa sträckor.
Texten på biljetten var nog något man alltid tryckte på liksom texten om uppehåll.
för nutiden så är det väl bara konstartera att information kan vara bedrövligt. Vill man att folk fort ska komma ombord vid uppehållen så får man ju se till att upplysa ordentligt om var vagnarna går. Helt orealistisk vorde det väl inte med skyltar på plattformarna där det anges för varje vagn var den stannar.

796 visningar

SJ 1908 + 2016

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, onsdagen 11 maj 2016, 20:05:17 @ Lennart Petersen

tack för svaret ...
var på perongen vagnerna finns ...
var väl inte länge sedan man kunde se detta .
förmodligen en besparing som man inte kan lasta SJ för .
mvh
Jürgen(S)

---

674 visningar

SJ 1908 + 2016

av Niclas, Upplands Väsby, onsdagen 11 maj 2016, 22:14:01 @ Jürgen Boldt

Om plattformsskyltarna i Falköping fungerade som de skulle, så brukar SJ lägga ut vagnsordningen på dom. Första vagnen längst till vänster osv. Det kan förstås hända att tågen går felvända och att omskyltningen då inte hinns med, men i det här fallet gick vagn 1 där den skulle, längst söderut.

Men visst - om den 86-åriga damen inte var helt van vid tågresande så ska vi kanske inte skuldbelägga henne för den ouppmärksamheten.
Bra för övrigt när SJ (eller kommunen som i Borlänge) har plattformsvärdar som går att fråga.

532 visningar

SJ 1908 + 2016

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, onsdagen 11 maj 2016, 22:41:51 @ Niclas

tack Niclas
visst i Stockholm hade hon "Ledsagare" både upp och ner -i Falköping försökte vi att hjälpa till ..
skylterna visade inget ...
men det gick bra denna gång .Det var väl bra att tåget var 3 + 2 dubbeldäckare och vi kan jo vara glad att det inte är som i tyskland 10-16 vagnar .
mvh
Jürgen(S)

---

528 visningar

SJ 1908 + 2016

av Fredagstomten, torsdagen 12 maj 2016, 05:10:05 @ Jürgen Boldt

tack Niclas
visst i Stockholm hade hon "Ledsagare" både upp och ner -i Falköping försökte vi att hjälpa till ..
skylterna visade inget ...
men det gick bra denna gång .Det var väl bra att tåget var 3 + 2 dubbeldäckare och vi kan jo vara glad att det inte är som i tyskland 10-16 vagnar .
mvh
Jürgen(S)

Se den gamla tråden "Visning i perrongskylt 2" 23/1 2015 23.00 (detta med länk inom vagnen fixar jag ej).
Och där sammantaget diverse, fakta om vagnsordning X40 finns tydligen när det rullar ut från ex-vis Hagalund --- men hittills finns det inget intresse att använda den, skylt visar oftast "vagn2 obokad platser...."

Precis som du skriver ovan händer det som måste hända. Tåget försenas ytterligare.
Ombordaren visar irritation. Bombardera sedan SJ med fakta, i stil med "ni är inte intresserade av tidhållning...för X40...torftig skyltning...Visst-detta är provokativt--men ska det hända något så måste resenären tjata.

464 visningar

SJ 1908 + 2016

av Robert @, Uppsala, torsdagen 12 maj 2016, 15:23:25 @ Jürgen Boldt

Den gamla damen kunde väl klivit på i närmaste vagn och sedan om damen inte kunde gå själv bett om ledsagning av ombordpersonal till sin plats? Hade damen för mycket bagage för att kunna bära själv ska nog damen inte ha så mycket bagage.

Barn ska ej leka på varken perrong eller annan plats i närheten av spårområdet.

356 visningar

SJ 1908 + 2016

av Bernt Talbrant @, Borås / Nässjö, torsdagen 12 maj 2016, 16:13:37 @ Robert

Den gamla damen kunde väl klivit på i närmaste vagn och sedan om damen inte kunde gå själv bett om ledsagning av ombordpersonal till sin plats? Hade damen för mycket bagage för att kunna bära själv ska nog damen inte ha så mycket bagage.

Barn ska ej leka på varken perrong eller annan plats i närheten av spårområdet.

Hon skulle ju först och främst till rätt tågsätt. Har man sedan eventuellt lite svårt att gå eller så är det nog inte så lätt att kanske tvingas gå igenom någon eller några vagnar i en X40.

366 visningar

SJ 1908 + 2016

av Lennart Petersen @, torsdagen 12 maj 2016, 16:27:08 @ Robert

Och om nu närmsta vagn troligen var i främsta tågsättet och hennes plats i vagn 1 var i det bakre tågsättet hur skullle hon komma över till det bakre tågsättet ? Det var ju uppenbarligen två X40

361 visningar

SJ 1908 + 2016

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, torsdagen 12 maj 2016, 20:04:31 @ Lennart Petersen

visst var det så
och vem se till att barnen inte leka -respektive säga till att barnen inte får leka här ?
hur som helst , damen ringde dagen efter -allt gick bra -utom att tåget var nästan 1 timmar sent till Stockholm .;-)
Tur att hon inte skulle med något anslutnings tåg .
mvh
Jürgen(S)

---

324 visningar

SJ 1908 + 2016

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, fredagen 20 maj 2016, 12:20:26 @ Jürgen Boldt

till detta ämne ..
fick en bild från min vän - (från min födelsestad Itzehoe )
visst finns det kvar hos DB - varför inte här i Landet ?
[image]
mvh
Jürgen(S)

---

232 visningar

SJ 1908 + 2016

av tidtabellen, fredagen 20 maj 2016, 12:22:48 @ Jürgen Boldt

till detta ämne ..
fick en bild från min vän - (från min födelsestad Itzehoe )
visst finns det kvar hos DB - varför inte här i Landet ?
[image]
mvh
Jürgen(S)

I Italien finns moderna prylar som dynamiskt visar vagnlägesinformation på monitorer. :-tu

I Sverige finns intet. :-tn

235 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta