Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Linjär

Urspårning söder Munkedal (Allmänt)

av SE Hda ⌂ @, onsdagen 16 mars 2016, 15:46:28

Kvaliten beror på att jag fotat från en buss på E6.
Har glömt vilket år.
Rc och fyra vagnar på väg till Strömstad.
Själva solkurvan syns på första bilden.

[image]

[image]

[image]

2097 visningar

Urspårning söder Munkedal

av Göran Liljedahl, onsdagen 16 mars 2016, 16:21:02 @ SE Hda

Är det ett museietåg? I så fall vilken förening?

1306 visningar

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, onsdagen 16 mars 2016, 16:26:56 @ Göran Liljedahl

Det var ett ordinarie tåg Göteborg-Strömstad som spårade ur i mitten av 1980-talet vid Skredsvik. Bilderna verkar stämma bra med hur ett sådant tåg var sammansatt på den tiden.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

1313 visningar

av Alex, onsdagen 16 mars 2016, 18:09:51 @ Staffan Sävenfjord

Noterar då att Rc-loken också dykt upp i tågen. Det var väl en brytningstid mellan 60-70 talens D-lok av olika varianter + H-lok av olika varianter då man också använde Ma-lok relativt frekvent upp till Strömstad eller varierade man Rc och Ma under en tid? Mvh/Alex

958 visningar

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, onsdagen 16 mars 2016, 18:17:43 @ Alex

Noterar då att Rc-loken också dykt upp i tågen. Det var väl en brytningstid mellan 60-70 talens D-lok av olika varianter + H-lok av olika varianter då man också använde Ma-lok relativt frekvent upp till Strömstad eller varierade man Rc och Ma under en tid? Mvh/Alex

Det var nog rätt blandat på den här tiden: Du, Dk, Ma och Rc. H-lok var vanliga på Lysekil men inte på Strömstad.

Rc-loken hade en del utjämningsturer så det kan till och med ha varit planlagd användning. Å andra sidan: även om det var planerat Rc-lok var det ofta att detta behövdes för att ersätta en Rc som behövde in på verkstad och skulle gå en längre sträcka.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

966 visningar

av s svensson, onsdagen 16 mars 2016, 21:31:17 @ Staffan Sävenfjord

Om jag är rätt underrättad så torde det röra sig om en olycka som inträffade ca 1985. En bekant skulle åka på sin födelsedag till Strömstad. Fick sin fribiljett. Det var ju gratis att åka på sin födelsedag denna tid. Beskrivningen på hur olyckan gick till är ganska hemsk. Det var svårt att hålla sig.
Tyvärr har jag inte exakt datum för olyckan tillgänglig. Solkurvor är dock vanliga då det börjar bli varmt och solsken. Speciellt om solen skiner på enbart ena sidan och det blir olika påverkan på rälerna så kan det bli problem.

671 visningar

av Per N, onsdagen 16 mars 2016, 22:15:02 @ s svensson

Hej

Har inte tillgång just nu till mina gamla TÅG-nr och tidtabeller men det stämmer bra med mitten av 80-talet. Det var "skoltåget" som avgick från Göteborg vid 14-tiden och i Uddevalla plockade upp ungdomar mot norra Bohuslän. Det skedde precis innan växeln mot "hemliga bränsledepån". Det var mest B8 i tåget och har för mig det var mer än 4 p-vagnar. Ingen blev allvarligt skadad om jag minns rätt.

RC kom sent till Bohusbanan - bla pga sp-fall - de första i reguljär trafik var i början av 80-talet. Det var mest DU2 och MA i persontågen - Sth var ju 100 förutom första ca 3 milen från Göteborg.

MVH

Per N

641 visningar

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, onsdagen 16 mars 2016, 23:45:44 @ Per N

"hemliga bränsledepån"
Tja så hemlig var den väl inte eftersom det bl.a. var ryska Tankbåtar som lämnade olja i Saltkällan .
Lika anmärkningsvärt -trots att Eu betalade en del för att bevara ""hemliga bränsledepån" - efter Smårödraset så sänktes nivån på Motorvägen -så det lär väl inte gå att köra in med tankvagnar idag.

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

588 visningar

av Anders.k. @, Göteborg, Sävenäs, torsdagen 17 mars 2016, 08:25:17 @ Jürgen Boldt

"hemliga bränsledepån"
Tja så hemlig var den väl inte eftersom det bl.a. var ryska Tankbåtar som lämnade olja i Saltkällan .
Lika anmärkningsvärt -trots att Eu betalade en del för att bevara ""hemliga bränsledepån" - efter Smårödraset så sänktes nivån på Motorvägen -så det lär väl inte gå att köra in med tankvagnar idag.

Ja för mig att det var ganska regelbunden (daglig) järnvägstrafik till depån, vilket normalt var ganska ovanligt på dessa platser.
Så av alla depåer som fanns var nog denna minst hemlig.

M.V.H Anders.k.

516 visningar

av SE Hda ⌂ @, onsdagen 16 mars 2016, 19:08:10 @ Staffan Sävenfjord

Det var väl så att den välta vagnen hindrades från att välta ännu mer av att den stannade mot en kontaktledningsstolpe.
Som synes har hela tåget passerat själva solkurvan. Den uppstod väl när tågets lok passerade och sedan har tredje vagnen vält av det svaj som blev när den passerade solkurvan. Relativt typiskt tror jag.
Slutet på maj eller nån av de första dagarna i juni.

800 visningar

av tidtabellen, onsdagen 16 mars 2016, 16:27:41 @ Göran Liljedahl

Att döma av bilmodellerna är det rätt länge sedan och ganska säkert ett reguljärt tåg.

1115 visningar

av Jürgen Boldt ⌂ @, Floby, onsdagen 16 mars 2016, 17:35:03 @ SE Hda

Det var mellan Hensbacka och Småröd - en solkurva var anledningen .Just här hade CSM godkänt HPL för museet -men VV satte stop för planerna -man ville inte har folk på vägen (200m till infarten till museet )
[image]

---
Järnväg som hobby -helst i skala 1:45

967 visningar

av Per-Olov Brännlund, torsdagen 17 mars 2016, 08:21:03 @ SE Hda

Olyckan skedde den 2 maj 1985 och tåget var 1756.

545 visningar

Urspårning söder Munkedal 1985 pga solkurva

av Fabian, torsdagen 17 mars 2016, 16:09:25 @ SE Hda

Kvaliten beror på att jag fotat från en buss på E6.
Har glömt vilket år.
Rc och fyra vagnar på väg till Strömstad.
Själva solkurvan syns på första bilden.

[image]

Vart det speciella omständigheter som gjorde att spåret fick en sådan häftig solkurva?

467 visningar

Urspårning söder Munkedal 1985 pga solkurva

av s svensson, torsdagen 17 mars 2016, 22:09:27 @ Fabian

Vad skall man skriva. Speciella omständigheter, ja vilka då. Spårstandarden var nog inte så bra. Men om Du ser på bilden så ses att solen är stark västerifrån.
Det blir en uppvärmning på ena sidan av rälerna.
Fortfarande har det hänt solkurvor även om det inte varit någon urspårning. Möjligen är det skärpt bevakning vissa dagar som gör att tågen går kvar. Även regnväder kan orsaka tågurspårningar. 2014 var det flera översvämningar i området kring Munkedal. Någon dag med regn så fick trafik mot Uddevalla ledas om till Lysekils närhet och ledas över färjan Finnsbo-Skår.

Om jag inte missminner mig så kördes flygfotogen från Skredsvik till olika flygflottiljer. Jag vet inte om framställning av sådant har upphört vid Munkedal. Enligt tidningsuppgifter så var några bergrum plomberade.

393 visningar
Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta