Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Halvbommar och högertrafikomläggningen (Allmänt)

av Gunnar E ⌂ @, torsdagen 30 juli 2015, 23:16:41 @ Göran Kannerby
redigerad av Gunnar E, torsdagen 30 juli 2015, 23:22:19

Pinsamt nog har jag glömt bort hur man gjorde med halvbommar. SJ-nytt hade dock redan i nummer 22 1964 ett reportage med rubriken "7000 korsningar rustas för Dagen H" och där kan man läsa bland annat

att omställningen av vägskyddsanläggningar till högertrafik kombineras med bytet till den nya typen av ljussignaler (med kastljus). Hela ändringen kostar SJ 25 miljoner, varav fem miljoner kr för sådant som enbart är nödvändigt pga högertrafiken

att SJ redan börjat sätta upp nya ljussignaler på höger sida. På vägar som är smalare än fem meter slopar man då signalen på vänster sida. Samma gäller korsningar med enbart ljudsignaler vid vägar med bredd under fem meter

att ljus- och ljudanläggningar vid vägar som är fem meter eller bredare redan under åren fram till omläggningen får signaler även till höger. Vänstersignalerna kan efter Dagen H antingen tas bort eller vara kvar. Som jag minns det hade många sådana plankorsningar kvar den gamla typen av ljussignal (med bara ett rött sken, alltså inte kastljus) på vänstersidan, och dessa signaler togs då bort efter den 3 september

att helbommarnas stativ i framtiden normalt placeras till höger

att man vid de 152 halvbomsanläggningarna "ämnar förbereda omläggningen så att stativen kommer att stå klara för en omedelbar omflyttning när Dagen H är inne". Vilket jag tolkar som att man satt upp stativ även på höger sida, och flyttade själva bommen under den tid kring trafikomläggningen som det mesta av biltrafik var förbjuden

Forumet är stängt för nya inlägg
  331 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta