Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Hur tätt mellan uppehåll på regionalbanor? (Trafikpolitik)

av Johan Olofsson @, Malmö, bland annat, fredagen 4 december 2009, 00:32:05 @ JDS

Men det var kanske det du egentligen menade?

Förhoppningsvis! ;-)

Jag är inte intresserad av att polemisera.
Jag försökte bara sammanfatta mina ringa kunskaper, delvis förvärvade därför att jag själv är intresserad, delvis genom att jag har en nära bekant som i egenskap av fritidspolitiker läser in handlingar som länstrafikbolaget presenterar för sina politiska överordnade. Dessa handlingar har vi då och då haft anledning att diskutera.

Aha! Ja, det är ett spännande samhälle vi lever i. Först framställer man fina kalkyler på vetenskapligt vis, sedan överlämnar man dem till ett gäng veritabla grottmänniskor som beslutar efter tycke och smak.

Christer Ljungberg har en utmärkt kommentar idag som berör just detta. Läs den!

Och för den som vill få en smakbit citerar jag:

Får mig att tänka på forskningsresultat av två statsvetare (Sager & Ravlum, 2005) om hur politiska beslut kring denna typ av frågor fattas:

[vår forskning…] “… bekräftar hypotesen att politiska beslutsfattare samlar information, men använder den inte; frågar efter mer information och struntar i den, tar beslut först och tittar efter relevant information efteråt, och, samlar och processar en mängd information som har liten eller ingen direkt relevans för beslutet”

Det finns idag dessutom forskningsresultat som pekar på att i utvecklade länder som Sverige så tillför inte en ökad mobilitet någon tillväxt. Marginalnyttan med ökad rörlighet är helt enkelt låg.

I högtidstalen som Reinfeldt håller värderas klimatet högt. I verkligheten struntar man i det.

Det verkar finnas ett förakt för forskningsresultat, eller är det som en av deltagare på vårt seminarium sa idag: Det är kanske mer brist på kunskap om de små stegens tyranni. Hur vi sakta men säkert, i tämligen små, men många, steg ökar utsläppen, bullret och markanspråken. Vart och ett av projekten tillför ju så lite...

Se gärna Uppdrag Granskning. Så många politikergrodor samlade på 58 minuter ser man sällan.

---
SJK, och kanske även också själva Postvagnen, hade verkligen behövt ett forum där SJK:s och Postvagnens angelägenheter kunnat diskuteras!

/sign. Uppkäftig Skitskrivare

Forumet är stängt för nya inlägg
  387 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta