Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Sommarresa på Balkan del 15, bland fornlämningar och spårvagnar (Reseberättelser)

av Johan Wahlstedt @, Solna, onsdagen 7 januari 2009, 03:01:35

[image]
Resan på Balkan har lett till Aten (4 milj. Inv.), som bland annat har en nybyggd (2004) spårväg.

Tidigare delar här:
Sommarresa på Balkan del 1, Belgrad
Sommarresa på Balkan del 2, sinobusspaning
Sommarresa på Balkan del 3, mer Belgrad
Sommarresa på Balkan del 4, kolgruvebesök
Sommarresa på Balkan del 5, Sargans åtta
Sommarresa på Balkan del 6, med Tara genom bergen
Sommarresa på Balkan del 7, Montenegro
Sommarresa på Balkan del 8, Kotor, Lovcen och Cetinje
Sommarresa på Balkan del 9, Barbesök
Sommarresa på Balkan del 10, Montenegro – Serbien - Makedonien
Sommarresa på Balkan del 11, Skopje
Sommarresa på Balkan del 12, Hellas Express
Sommarresa på Balkan del 13, från Makedonien till Makedonien
Sommarresa på Balkan del 14, genom Grekland

[image]
Aten är nedlusat med lämningar från antiken och framåt, naturligtvis börjades besöket i staden med Akropolis innan solen och värmen på den oskyddade kullen blivit alltför stark. Gott om turister vid Parthenon…

[image]
Redan de gamla grekerna byggde järnväg… :-).

[image]
Utsikten från Akropolis. Under antiken hade Aten 250 000 invånare, men när det moderna Grekland bröt sig loss från det Ottomanska väldet 1829 var Aten en by med 4000 invånare. Efter att ha blivit huvudstad i det nya landet 1834 ökade befolkningen och i samband med befolkningsbytet med Turkiet 1923 efter grek-turkiska kriget nästan dubblades befolkningen till 720 000. Efter andra världskriget industrialiserades området och växte snabbt, idag har Stor-Aten ungefär fyra miljoner invånare. Men ingen vet riktigt, folkräkningar är inte det grekerna är bra på…

[image]
Efter att ha fåt nog av Akropolisklippan knatar vi ned mot..

[image]
..centrum och Syntagmatorget..

[image]
..där Greklands parlament ligger.

[image]
Syntigmatorget är också den centrala ändhållplatsen för Atens nya spårväg. Den 27 km långa spårvägen har 48 hållplatser och byggdes till OS 2004. Tidigare hade Aten hästspårvagnar från 1882 och elektriska spårvagnar 1908 – 1977.

[image]
På det enda spåret vid ändhållplatsen vänder linje 4 till S.E.F. och linje 5 till Asklipo Voula. Båda linjerna gick i 17 minutstrafik (!), som mest är det kvartstrafik på respektive linje, medan linje 3 S.E.F. - Asklipo Voula som går mellan de båda grenarna har haltande 20 minutstrafik.
LinjekartaTRAM SA hemsida.
Tidtabell med färgkodning av giltighetsdagar…

[image]
Vagnarna är byggda av Ansaldo/Breda :-D. Aten har 35 Siriovagnar, 32 meter långa och 2,4 meter breda, sth 70 km/h.

[image]
100% låggolv (350 mm), stor andel ståplatser (56 sittande/200 stående), mestadels tvärsittning och bedrövliga gångegenskaper i hög fart…

[image]
Lämna plats för avstigande! Kanske ett piktogram att ta efter här hemma?

[image]
Från Syntigmatorget följer linjen Leoforos Vasilissis Amalias innan den bland en skog av stolpar och en trådbusskorsning svänger in på..

[image]
..Parodos Vasilissis Olgas.

[image]
Till väster om gatan ligger..

[image]
..Olympieon, guden Zeus tempel.

[image]
Hållplats Zappio som ligger vid entrén till Olympieon, en normalutrustad hållplats.

[image]
Men hållplatsen mot stan ligger runt hörnet. Aten är en backig stad och av topografiska skäl går gatan och spåret i respektive riktning på olika nivåer här, utgående spår ligger plant bakom hållplatsen. Med SLs norm på max 1% lutning vid plattform (vid nybyggnad) hade det nog inte blivit någon hållplats här…

[image]
Men vi hoppar på en vagn och tar en tur ut..

[image]
..till havet istället. Linjen går alldeles efter vattnet och..

[image]
..utanför är det badstrand… På redden ligger det åtskilliga militärfartyg, flottbesök?

[image]
Övergångsväxlar ligger det lite här och var, enkelt och smidigt anordnade som ”baklängesväxlar” utan behov av avancerad förregling och signalering (eftersom de vid normal körning alltid är medväxlar). Och eftersom man har tvåriktningsvagnar går det enkelt att vända vid eventuella störningar. Se och lär…

[image]
Prydlig hållplats.

[image]
Vi kliver åter på en vagn och fortsätter. Och nu är det bäst att hålla i sig för längs vattnet går det undan och trots att spårläget är nybyggt går det riktigt svajigt med Sirio vagnarna.

[image]
Den norra ändhållplatsen S.E.F., Stadio Irinis & Filias. Stadion ifråga kan anas till höger om den högra vagnen.

[image]
S.E.F. är som synes en fyrspårsstation. Spårvägen ska förlängas härifrån vidare till Pireus 2010.
Om man som vi går gångbron över motorvägen kommer man till..

[image]
..ISAPs Faliro station. ISAP ska uttydas ungefär som Elektriska Järnvägen Aten – Pireus, och..

[image]
..vi kliver på ett ISAP tåg till..

[image]
..just hamnstaden Pireus. Men mer om ISAP och Pireus nästa gång.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1080 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum