Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Fråga om villkor för Resplusbiljett (Allmänt)

av Jan-Åke Karlsson, tisdagen 29 december 2015, 17:20:04
redigerad av Jan-Åke Karlsson, tisdagen 29 december 2015, 17:21:20

Behöver kunniga postvagnsläsares hjälp för att tolka resevillkoren för resplusbiljett då jag fått följande historia mig till livs genom en bekant.

Bakgrund: En resenär har resplusbiljett omfattande Jönköpings länstrafik Krösatåg 7632 till Nässjö och vidare resa med Snälltåget 3940 från Nässjö avgång klockan 11.31 till Stockholm.

Händelse: Tåg 7632 får fordonsfel och försenas så mycket att anslutningen i Nässjö bryts.

Kundomhändertagande: Jönköpings Länstrafik hänvisar resenären till nästa Snälltåget med avgång 18.31 från Nässjö (alltså 7 timmas väntetid). På förfrågan upplyses att vill resenären åka tidigare får denne på egen hand köpa ny biljett och sedan reklamera via JLT hemsida. JLT upplyser att man endast får åka vidare på ursprungsbiljetten med nästa förbindelse som körs av Snälltågen och att det alltså går först till kvällen.

Min kommentar:
När jag läser i villkoren för resplus på följande länk
http://www.samtrafiken.se/wp-content/uploads/2015/12/Resevillkor-for-Resplusresa.-Ver-20151214.pdf
så tycker jag det i punkt 15.1.2.1 b) ser ut som att JLT borde ha ordnat ny biljett till resenären med närmaste X2000-tåg och inte hänvisat resenären till att själv köpa ny biljett (á 1200-1300 kronor som var vad nya biljetter på X2000 kostade idag).

Fråga: Tolkar jag villkoren fel eller har JLT gjort fel? Vad borde skett med resenären i detta sammanhang? Tack på förhand för svar.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1153 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta