Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Fiasko för nya tågväxlar (Allmänt)

av BG Vossloh, fredagen 30 oktober 2015, 22:28:30 @ Ulf Nyström

Det stämmer bra Ulf.
Om man håller sig till växeldrivet.
Själva spårväxeln (allt utom motorn) levereras som standard över hela landet. Den nya växelgenerationen fungerar bra men det har varit svårt att få leverans av bland annat växelvärme varför vissa levererade växlar varit driftskänsliga vintertid. Totalt skulle jag tro att det levererats cirka 250 spårväxlar av den nya typen (de första i Eslöv, på Arlandabanan och sedan i Cytunnelns ballastfria del).

Växeldrivet Easyswitch bygger på kända moduler som anpassats utifrån Trafikverkets kravställning.

I samband med de första serieleveranserna upptäcktes problem som inte hade visat sig under testperioden fram till produktens godkännande.
Därefter har de nya spårväxlarna fortsatt att levereras, dock försedda med den äldre typen av motor (JEA 73) i en ombyggd variant (slipersintegrerad).

Trafikverket har fattat beslut på att byta ut driven i 16 växlar på Södra Stambanan den 18 juni 2015. Bytet genomförs nu.
På så sätt vill man förebygga risken för störningar på en mycket trafikerad sträcka, i synnerhet inför den kommande vintern.

Forumet är stängt för nya inlägg
  861 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum