Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Fiasko för nya tågväxlar (Allmänt)

av Daniel Engström @, Norrviken, fredagen 30 oktober 2015, 11:19:09 @ Jan Bengtsson

Det finns ju flera sedan länge etablerade leverantörer av växeldriv. Då finns det ingen anledning att hålla sig med en "hovleverantör" som av den anledningen tar ut ett högre pris för en likvärdig produkt.

Jag skulle vilja påstå att Bombardier och dess föregångare, som levererat växeldriv till SJ/Banverket/Trafikverket sedan 1910-talet är en etablerad leverantör av växeldriv.

Man vill inte använda flera olika typer av en sådan här komponent om det alls går att undvika, så även om man byter leverantör så innebär det bara att man får en ny hovleverantör.

De gamla växeldriven är inte heller särskilt dyra, priser gällande i dag:

JEA 73 spetsdriv exkl. motor kostar 73190 kr
JEA 73 mittdriv exkl. motor kostar 91260 kr
Motor BKE 2501 (DC) till JEA 7x kostar 17460 kr
Motor BKE 2512 (AC) till JEA 7x kostar 12800 kr

Easyswitch spetsdriv (samma pris för AC eller DC) kostar 157010 kr
Easyswitch mittdriv (samma pris för AC eller DC) kostar 142240 kr

Driven till en växel med två driv och DC motor kostar alltså 199370 kr med JEA eller 299250 kr med Vossloh Easyswitch.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1331 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum