Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Fiasko för nya tågväxlar (Allmänt)

av Leif D ⌂, Peking, fredagen 30 oktober 2015, 07:51:05 @ Ola Zackrisson

Det är inte 1 april. Är det verkligen sant? Om det är sant så styrker det mig i min uppfattning att järnvägen är sin egen fiende.

Jag är fullt medveten om den komplexa (och dyra) infrastrukturen och har all respekt för de som dagligen i olika yrkesroller sköter den. Ingen skugga över dem.

Jaja, men vad var de vi sa... vi som faktiskt jobbat med växlar ute i spåren.
Ger man sej på något som faktiskt fungerar bra och försöker ersätta det med något nytt, som fungerar sämre och inte ens (som det sedan visar sig) inte ens innehåller alla de nödvändiga funktionerna. Då kan de bara bli skit, lixom.

De har väl aldrig varit så särskilt mycket problem med de gamla konsytuktionerna av växeldriv (härstammar frän LM Ericsson), utan snara så att någon tror att felen ligger där. Så är de ju inte alltså, problemet ligger mer i att grejerna inte sköt och får det lilla underhåll de ändå behöver.

Här ersätter man istället ett bra växeldriv, med ett växeldriv utan backgångsspärr och med en slags hydraulisk omläggning som inte vill fungera så bra i vårt klimat. Efteråt har man kompletterat med yttre backgångssprrar, för att få de fungera något sånär. Nu tar man till slut konsekvensen av allt och byter ut mot grejer av konventionellt utförande (dvs de gamla Ericsson-driven). Fast de blir ju helt nya driv såklart, läser man tidningsartikeln, så kan man tro att de blir gamla begagnade växeldriv, fast även det, skulle förmodligen fungera bättre. Men naturligtvis är de nya växeldriv som kommer att monteras.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1816 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum