Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Sommarresa på Balkan del 12, Hellas Express (Reseberättelser)

av Johan Wahlstedt @, Solna, lrdagen 27 december 2008, 02:29:24

[image]
Fortsätter med ännu en del av reseberättelsen från sommarens tågluffande på Balkan.

Tidigare delar återfinns här:
Sommarresa på Balkan del 1, Belgrad
Sommarresa på Balkan del 2, sinobusspaning
Sommarresa på Balkan del 3, mer Belgrad
Sommarresa på Balkan del 4, kolgruvebesök
Sommarresa på Balkan del 5, Sargans åtta
Sommarresa på Balkan del 6, med Tara genom bergen
Sommarresa på Balkan del 7, Montenegro
Sommarresa på Balkan del 8, Kotor, Lovcen och Cetinje
Sommarresa på Balkan del 9, Barbesök
Sommarresa på Balkan del 10, Montenegro – Serbien - Makedonien
Sommarresa på Balkan del 11, Skopje

[image]
Vi skulle åka vidare med B335 ”Hellas Express” Beograd – Thessaloniki, som har ankomsttid 07.30 och avgångs 08.00 från Skopje.
”–Tåget är alltid minst två timmar försenat, men var här i tid” sa biljettförsäljerskan när vi köpte biljetter dagen innan. Eftersom det är dagens enda tåg på sträckan som var vi på plats kvart i åtta. Dagsnoteringen var tre och en halv timmes försening enligt monitorn, så vi gick runt hörnet och käkade lite burek som frukost.

[image]
Därefter fanns det gott om tid att digga de tåg som kom och gick. Här ankommande motorvagnståg 6901 från Kicevo.

Karta på trainspotting Bukkes, linjen till Kocani anges endast ha godstrafik, men enligt monitorn ovan ankommer ett tåg därifrån 08.53. Linjen till Kicevo har fö. varit nedlagd men återöppnats.

[image]
Tre tredelade dieselmotorvagnståg littera 712, byggda i början av -80 talet i Kroatien på licens från Macosa i Spanien är de enda motorvagnståg MZ har.

[image]
Ett rumänskbyggt 461 lok i ursprunglig (fast de blåa fälten på sida är väll något nytt makedonskt?) färgsättning. MZ har tre 461 lok, det verkar lite som respektive järnvägsförvaltning fick de fordon som råkade finnas i respektive land vid självständighetsförklaringen… Någon som vet hur de fördelades?

[image]
Medan järnvägsingenjören stod i ett gathörn och tittade på bussar..

[image]
..diggade vi andra det ankommande tåget från Pristina (Kosovo). För en gång skull var tågpersonalen inte så förtjust i att vara med på bild, antar att Kosovofrågan är lite känslig.

[image]
Det glest besatta tåget bestod av makedonskt lok (antar att man bytt lok vid gränsen), en makedonsk och en kosovansk vagn. Den kosovanska vagnen är en fd. SJ B1 som skänkts dit.

En dålig film från undanväxlingen av tåget.

[image]
Växlingslagen utnyttjade banhallens skugga och körde upp hit för en fika från kiosken. Banhallen förvandlades till ett dieselloksmullerdiggarrum…
I kiosken på plattformen försökte vi spendera de sista makedonska dinarerna på sådant som kunde vara trevligt på dagens resa, men några blev över...

[image]
Ett lok kom glidande med en förkommen grekisk förstaklassvagn och en makedonsk sovvagn, ett tecken på att tåget mot Thessaloniki var i antågande?

[image]
10.31, tre timmar föresenat, rullade till slut tåget från Belgrad in.

[image]
Nu blev det liv och rörelse, från alla möjliga håll dök det upp människor som skulle med tåget eller möta dem som kom med detsamma.

[image]
Vi armbågade oss ombord efter bästa förmåga och hittade en halvtom kupé en bra bit bak i tåget.

[image]
Sen hände exakt ingenting. De järnvägsanställda verkade ha konferens i skuggan.

[image]
Kupégrannarna fyllde vattenflaskorna i godan ro.

[image]
Sen gick alla som förstod makedonska av, och lite senare alla vilsekomna utlänningar. Sedan alla blivit avkörda växlades sittvagnarna och några ligg-/sovvagnar ur och bort med god fart... Film på växlingen.

[image]
Efter en kvarts väntan kördes denna motorvagn fram på andra sidan plattformen. Var detta vårt nya tågsätt?
Film på framkörningen.
Nej, det visade sig som tur vara lokaltåget till Titov Veles…

[image]
Efter att tåget till Titov Veles gått, och ytterligare en stunds väntan växlades två nya sittvagnar fram och den grekiska förstaklassvagnen kopplades sist i tåget. 11.30, tre och en halv timme försenade, kom vi iväg söderut.

[image]
Den makedonske konduktören viserar biljetterna.

[image]
Och så kunde man fira avgången med en kall stoppsko från plattformskiosken i Skopje…
Den fåniga sommarpresenten i form av en Ramböllmärkt kylryggsäck som Järnvägsingenjören, Konsulten och Den Folkvalde fått av sin arbetsgivare visade sig faktiskt vara riktigt praktisk…

[image]
Sist i tåget gick denna grekiska vagn med AC och minimalt öppningsbara fönster. Här satte sig greker, och ett tag även de som inte förstod bättre. Tokäckelvarm bastu blev det fort i denna vagn, och hur det funkar med en vagn som har vakumtoaletter i ett land där man inte kopplar tågvärme kan man lista ut med en mindre ädel kroppsdel eller se här.

[image]
Framför den grekiska vagnen gick två makedonska kupévagnar av standardmodell. Här slog vi oss ned.

[image]
Hyfsat fräscha med förstaklassinredning och ordentligt öppningsbara fönster.

[image]
Framför dem gick en serbisk liggvagn Beograd – Thessaloniki, en slovakisk Bratislava – Thessaloniki, en tjeckisk Prag – Thessaloniki och en ungersk Budapest – Thessaloniki. En dag i veckan går det också en sovvagn Moskva – Thessaloniki samt Kiev – Thessaloniki under säsong, men det var inte en dag i veckan denna dag. Här ser vi tidtabellen anslagen i den tjeckiska vagnen, en ordentlig resa...

[image]
Respektive vagn har en tillhörande sovvagnskonduktör som står för den enda servering som finns ombord, så det fick bli slovakiskt kaffe eftersom den serbiske konduktören sov…

[image]
Med Hellas Express fortsatte vi ner till Grekland, men mer om det nästa gång.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1440 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum