Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

X9-finns det någon kvar ? (Allmänt)

av Bernt Talbrant @, Borås / Nässjö, sndagen 17 maj 2015, 21:44:39 @ Staffan Sävenfjord

Ett gott tips för att åka bekvämt med X9 var att åka andra klass. Förstaklass mellanvagnen var alldeles för lätt för att gå bra. Det bästa var att åka i en ändvagn, men den större av dessa var tyvärr rökare.

Jag har den djupaste respekt för dina kunskaper som du delar med dig till oss PV-amatörer, men här undrar jag om du inte har fel. Fanns det inte någon typ av stabilisator som gjorde att mellanvagnarna gick lugnare än ändvagnarna?
Reste ofta med Dalpilen/Siljan och så säger mitt minne.:-)

Från en som skött ambulerande servering på X9 måste jag ge Håkan rätt. Stadigast gick motorvagnen och sedan manövervagnen. Andra klass mellanvagn gick också stadigare än förstaklassvagnen.

Jag misstänker att du med manövervagnen avser X9B som ju också var en motorvagn. ;-)

Jo, det är korrekt alltsammans. Det var alltså inte en manövervagn i egentlig mening men den gick ändå ofta under det namnet. Det fanns heller ingen strömavtagare på B-vagnen.

Jag tänkte mest på att X9B gick bättre i spåret än mellanvagnarna eftersom den var tyngre.

Forumet är stängt för nya inlägg
  932 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta