Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Stambanans vänner (Allmänt)

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, sndagen 17 maj 2015, 16:51:09 @ Lennart Petersen

Föreningen red alltså på det goda förtroende som museiföreningarna i allmänhet har byggt upp hos järnvägsföretagen.

Det stämmer nog helt och hållet. Våra museiföreningar har under årens lopp (över 50år) skött sig oklanderligt när det gäller förhållanden utåt mot allmänhet och myndigheter och klarat sina åtaganden. Interna problem har man väl haft men det har skötts inom föreningen och ont om pengar har nästan alla haft. Några små har somnat in på ett fridfullt och ansvarsfullt sätt utan att lämna några spår(!) efter sig.

Nu säger jag kanske emot mig själv men det har funnits några små fläckar i form av icke helt seriösa järnvägsföreningar som köpt vagnar och inte betalat dem men väl ställt upp dem lite efter eget behag där de sedan fått förfalla. Det gäller dock föreningar som i princip styrts av en enda person och det är länge sedan nu.

De föreningar som är med i JHRF (och MRO) har så vitt jag vet skött sina inköp på ett seriöst sätt. Och de har följt gällande avtal när det gäller att inte använda loken för kommersiellt bruk. (Stambanans Vänner är inte medlemmar i JHRF.)

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

Forumet är stängt för nya inlägg
  1090 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta