Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


X9-finns det någon kvar ? (Allmänt)

av H Lundén @, sndagen 17 maj 2015, 16:07:19 @ Staffan Sävenfjord

Och ingen motorvagn heller i egentlig mening. Visserligen satt det en motor under golvet och en fram/backomkopplare i en låda på golvet, men transformator och kontaktstativ fanns bara i A-vagnen. Motorn i B-vagnen matades alltså med reglerad spänning över högeffektdonen i vagnskopplen. En något ovanlig lösning, som var möjlig därför att motoreffekten var så låg. Och det dessutom var växelström. Hade det varit likström, hade nog kontakterna i donen försvunnit fort.

Det fanns naturligtvis hela tiden önskemål om och även krav på att höja motoreffekten, för att få bättre acceleration, men det kom aldrig fram något bra förslag. Det mest radikala hade varit att köpa nya A-vagnar, men det fanns ingen beslutskraft för det.

Det fanns en del fantastiska förslag också. En förslagsställare ansåg att det räckte att flytta ett kontaktbleck i transformatorn. En något mer realistisk ville sätta dieselmotorer i underredet på mellanvagnarna, motorer som bara skulle användas för att starta och accelerera tåget. Ett tredje var hydrostatdrivningen, hur den nu skulle användas.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1030 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum