Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

X9-finns det någon kvar ? (Allmänt)

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, lrdagen 16 maj 2015, 20:33:29 @ Jürgen Boldt

nästan 2 år senare så
[image]

Just detta var en väldigt trist historia. Det var en numera rätt gåtfull förening som heter Stambanans Wänner som köpte X6:an. På den tiden då det begav sig fick jag kontakt med den föreningen och de lovade dyrt och heligt att vagnarna i alla fall skulle ställas upp inomhus skyddade i något lokstall eller vagnhall eller liknande. Skyddat skulle det stå i alla fall, för det LOVADE man.

Tåget stod uppställt i Uddevalla. Enligt vissa var det redan då dödsdömt, medan andra trodde på att bevara det och åtminstone reparera det så det kunde stå uppställt någonstans i alla fall, som café eller liknande hörde jag rykten om.

Stambanans Wänner åtog sig att transportera tåget. Första försöket gick inte alls. Man kunde inte komma iväg. Bland anat skulle det användas extra långa slangar för att leda tryckluften genom fordon som saknade fungerande tryckluftledning. Till detta användes enligt berättelse jag hörde en brandslang, och sådana håller inte alls tätt för luft. Några dagar senare gjordes ett nytt försök, bland annat med riktig bromsslang. Denna gång gick det bra att komma iväg.

Men efter transporten blev det bara pannkaka av allting. Tåget ställdes upp obevakat utomhus och vandaliserades totalt :-tn

Finns Stambanans Wänner kvar idag? Det verkar finnas någonstans, men är en synnerligen gåtfull förening idag :-?| :-?|

---
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala :-EU

Forumet är stängt för nya inlägg
  1676 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta