Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Sommarresa på Balkan del 8, Kotor, Lovcen och Cetinje (Bildvagnen)

av Johan Wahlstedt @, Solna, mndagen 15 december 2008, 01:10:39

[image]
Resan fortsätter i Montenegro, eller Cerna Gora (=svarta bergen) som det heter på lokalt språk. Det blir inte så mycket tåg den här gången, men hoppas det intresserar någon ändå.

Tidigare delar här:
Sommarresa på Balkan del 1, Belgrad
Sommarresa på Balkan del 2, sinobusspaning
Sommarresa på Balkan del 3, mer Belgrad
Sommarresa på Balkan del 4, kolgruvebesök
Sommarresa på Balkan del 5, Sargans åtta
Sommarresa på Balkan del 6, med Tara genom bergen
Sommarresa på Balkan del 7, Montenegro

[image]
Kotor ligger längst in i Kotorbukten, kallat Sydeuropas största fjord, inträngt mellan bergen och vattnet i ett spektakulärt landskap.

[image]
Staden var länge en Venetiansk under namnet Cattaro medan bergen ovanför tillhörde Montenegro. Stadsmuren smälter väl in mot berget, men syns på snedden uppför berget.

[image]
Innanför murarna slingrar smala gränder..

[image]
..och ligger otaliga kyrkor, som i något fall delats av katoliker och ortodoxa. Stan är ganska turistifierad, men trevlig.

[image]
Segermonument i hamnen, som man tydligen ska hångla bakom när man när nykär…

[image]
Kotor har ingen reguljär båttrafik men mindre kryssningsbåtar, som denna linjesköna italienare, angör under medelhavskryssningar.

[image]
Kotor har naturligtvis ett nattliv, i gästhamnen till höger ligger italienska och tyska båtar i miljonklass som gjort en utflykt till Kotor. Uppe på berget till vänster syns den upplysta stadsmuren.

[image]
Så blev det kväll och dags för middag, och därtill en flaska eller två av 13 juli kombinatets utsökta vita Krstac, varvid skålen ”nästa år i Tirana” utbringades.

Krstac är en uråldrig druva som bara odlas i Montenegro och som det görs både rött och vitt vin på.

[image]
Dagen efter hyrde vi en bil för en utflykt i bergen. Anledningen till att däck och alla skador under stötfångarhöjd inte ingick i någon biluthyrares försäkring förstod vi senare.

[image]
Möte. Vi tog den gamla vägen över bergen mot Cetinje, en klassisk utflyktsväg.

Karta för den som vill försöka hänga med. På denna finns även det sedan länge nedlagda smalspåret med, sträckan Bar – Podgorica - Niksic breddades och finns kvar idag, mellan Bar och Shkodersjön byggdes en ny tunnelsträckning istället för över berget vilket kan anas som två linjer på kartan. Sträckan norr om Podgorica mot Uzice och Beograd nybyggdes normalspårig på -70 talet. Smalspåret från Sarajevo till Dubrovnik, Herzeg Novi och via Bileca till Niksic breddades aldrig utan lades ned på -70 talet. På kartan saknas dock banan från Podgorica till Shkoder och vidare i Albanien som byggdes på -80 talet.

[image]
Utsikten över Kotorbukten var slående, men statstjänstemannen fick god övning på att växla och fort vrida många varv på ratten…
En lite bilåkarfilm…

[image]
Första resmål för dagen var Njegos mausoleum på berget Lovcen, 1749 möh. Området runt berget är sedan -50 talet nationalpark och har ett rikt naturliv tack vare läget mellan havs- och inlandsklimat. Bilen parkerar man relativt högt, sedan går man uppför trapporna och in i tunneln.

[image]
Sedan går man många (461 totalt…) trappsteg upp i tunneln, och ytterligare ett antal trappsteg ovanför densamma, innan..

[image]
..man på darriga ben låter bli att trilla ned i de djupa dikena på vägen fram mot mausoleet.

[image]
Sedan slutet på 1600 talet är Njegos Kungaätten i Montenegro (fast de var länge ”Vladika”, biskop och prins i ett innan Montenegro sekulariserades). Tronen gick i arv till Vladikans yngre brors äldste son eftersom prins-biskopen skulle leva i celibat.

[image]
Petar II Petrovic Njegos var förutom den mest inflytelserika biskop-prinsen berömd poet och dog i tuberkulos 1851. Hans sista önskan var att bli begravd i ett litet kapell på Lovcen, så skedde också. Kapellet revs av de invaderande Habsburgarna men återuppbyggdes. Mycket symbolik. På 1970 talet revs kapellet och dagens sekulära monument byggdes av politiska skäl, trots stora protester.

[image]
Från Lovcen ser man i stort sett hela Montenegro, och vid klart väder italienska kusten. Enligt traditionen ska man ta en tre timmars promenad upp hit från Cetinje.
Lovcen är även det svarta berg (=skogsklätt) som get landet sitt namn.

[image]
Från Njegos mausoleum på Lovcen fortsatte ned till Cetinje, den före detta huvudstaden. Cetinje (20 000 inv.) var Montenegros huvudstad i fem hundra år innan landet gick upp i Serber, Kroater och Slovenernas konungadöme, dvs. det första Jugoslavien, 1918.

[image]
Montenegro erkändes som självständig stat vid Berlinkonferensen 1878 och landet byggde pampiga ambassader i London och Paris. Storbritannien och Frankrike behövde av diplomatiska skäl svara med att bygga pampiga ambassader i Cetinje…

[image]
Den franska ambassaden i morisk stil lär enligt historien varit tänkt för ett afrikanskt land, men eftersom man blandade ihop ritningarna blev den byggd här. Man ska aldrig förstöra en bra historia med fakta...
I dag är den ett pampigt kråkslott..

[image]
..medan andra, som den fd. ryska ambassaden, rustats upp och används som museer och konstskolor mm. Sådant finns det mycket av i Cetinje.

[image]
Stan är även nedlusad med fd. riksbank, fd. kungaslott och annat sånt som finns i en huvudstad, men som inte behövdes efter 1918. Allt känns väldigt nedlagt och före detta, fast för länge sedan. Presidentpalatset ovan används dock åter.

[image]
I övrigt består Cetinje av en- och tvåvåningshus, jag gissar att det inte var den populäraste ambassaden att få 1915 när Europas minsta huvudstad låg isolerad i bergen och hade 6 000 invånare.

[image]
Vägen mellan Podgorica och Budva vid kusten går nästan igenom Cetinje, så den tog vi ned mot havet.
För att hänga med i den lokala trafikrytmen är det tvunget att lyssna på balkanpop medan man kör. I bilen låg en CD med lämplig balkanpop som funkade bra, det enda ord av texten vi förstod var ”muslim”. Hoppas de inte sjöng något alltför elakt…

[image]
På vägen ned mot kusten fick vi span på denna borgruin som behövde utforskas. Från stora vägen fans det en brun vägskylt, men efter att ha rundat några hus så fick Jarisen agera terrängbil. Och eftersom det inte gick att vända och verkade jobbigt att backa var det bara att fortsätta…

[image]
Ballt ställe. Undra vad det använts till?

[image]
Utsikten från borgen var ganska slående, där nere anas Sveti Stefan.

[image]
Är man vid kusten måste man ju i alla fall ta ett snabbt dopp i havet…

[image]
Därefter via småvägar i skymningen tillbaks till Kotor där natten tillbringades.

Det var de tillåtna 1000 tecknen, fortsättning följer…

Låst
  1279 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum