Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


X74 fråga. Stelbent regelverk? (Allmänt)

av MM ⌂ @, fredagen 14 november 2014, 00:53:57 @ Magnus Backman

Torde snarare bli 150 km/h.
X2 kör 180 söder om Järna.


Linjeboken Katrineholm-Skövde anger 160/200 som största tillåtna hastighet på stora delar av den sträckan.
Hur fort får X74 köra där?
Vad är det för hastighetsberäkningar för olika tågtyper?


Beror på var X74 hamnar i B16. Nu är det väl bara X2 som har läge 6 på tumhjulet. En 6:a ger 30% och en 2:a 10% i högre kurvhastighet.

Edit: "På sträcka där hastighetsnedsättning med procentuellt överskridande förekommer anges två hastigheter, t ex 160/200. Den lägre hastigheten (i fetstil) anger den hastighet som gäller då ATC tumhjul för procentuellt överskridande är inställt på 0. Den högre anger den högsta hastighet som kan förekomma för tåg med procentuellt överskridande."


Enligt länken i tabell B16 så har Motorvagn litt X10, X12, X14, X31, X32, X40, X50, X51, X52,X53, X54, Y2,Y31,Y32,X61, X62 läge 2 vilket skulle innebära 10% över sth, alltså 175 km/h mellan Katrineholm-Skövde.

Det har varit antydan här på Postvagnen om stelbenthet i reglerna eftersom det är max 175 km/h med stela boggier även på raksträckor som det är mycket av på sträckan. Kan MTR få Trafikverket att höja hastigheten lite, eller är det även fortsatt detta SJ-vänliga regelverk?


Nej, det är inte frågan om stelbent reglelverk. Utifrån regelverket hade man lika gärna kunnat koda raksträckorna med 200 för alla tågkategorier. Nackdelen hade varit att då hade man behövt lägga ut balisgrupper vid början och slutet på alla kurvor, där det skulle växla från 200 till 160/200 och tillbaka till 200. Eller 200 till 180/200 till 200, om kurnav var lite större, eller .... etc etc. D v s det är lite av en "snålösning" man valde, som var fullt tillräcklig då, men som nu inte längre är riktigt bra. På senare byggda banor har man kodat kurvorna separat så där kan t ex Regionor utnyttja sin sth - eller t ex Ösresundståg som går 180 på Västkustbanan.


När vi diskuterade Haparandabanan i en annan tråd kollade jag linjeboken och ser att det är en väldig massa förändringar av hastigheten. Det är ERTMS där och kommunikation sker med radio, inte baliser. Då kan man sätta hastighet enligt mer eller mindre varje kurva. ERTMS är bra på något i alla fall.

Man borde väl kunna sätta 200 för alla mellan Skövde och Töreboda där det är spikrakt.
Man får intryck att när SJ var en enda organisation kunde man anpassa signaler efter tågen, och ha special för X2. Nu struntar Trafikverket i tågen.


Delar av sträckan Gårdsjö - Töreboda har sth 200 för B-tåg liksom nedspåret Töreboda - Skövde. Men linjeboken uppdateras inte trotts påstötningar.

Vad beror skillnaden mellan nedspår och uppspår på? Något med den gamla kontaktledningen eller?

Forumet är stängt för nya inlägg
  356 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum