Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


X74 -En fråga om boggier (Allmänt)

av Ville, onsdagen 12 november 2014, 18:37:30 @ bengt l

Torde snarare bli 150 km/h.
X2 kör 180 söder om Järna.


Linjeboken Katrineholm-Skövde anger 160/200 som största tillåtna hastighet på stora delar av den sträckan.
Hur fort får X74 köra där?
Vad är det för hastighetsberäkningar för olika tågtyper?


Beror på var X74 hamnar i B16. Nu är det väl bara X2 som har läge 6 på tumhjulet. En 6:a ger 30% och en 2:a 10% i högre kurvhastighet.

Edit: "På sträcka där hastighetsnedsättning med procentuellt överskridande förekommer anges två hastigheter, t ex 160/200. Den lägre hastigheten (i fetstil) anger den hastighet som gäller då ATC tumhjul för procentuellt överskridande är inställt på 0. Den högre anger den högsta hastighet som kan förekomma för tåg med procentuellt överskridande."


Enligt länken i tabell B16 så har Motorvagn litt X10, X12, X14, X31, X32, X40, X50, X51, X52,X53, X54, Y2,Y31,Y32,X61, X62 läge 2 vilket skulle innebära 10% över sth, alltså 175 km/h mellan Katrineholm-Skövde.

Det har varit antydan här på Postvagnen om stelbenthet i reglerna eftersom det är max 175 km/h med stela boggier även på raksträckor som det är mycket av på sträckan. Kan MTR få Trafikverket att höja hastigheten lite, eller är det även fortsatt detta SJ-vänliga regelverk?

Helt stela är de inte, då blir det ju 160km/h. Lite mjuka är de.
X2 har tydligen ännu mjukare boggier.  Arlandatåget X3 däremot väldigt stela boggier. Tumhjulsläge 0 på ATC-panelen.

Forumet är stängt för nya inlägg
  612 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum