Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


X74 vs X2 vs ICE Radiellt styrda axlar? (Allmänt)

av Godsskada, onsdagen 12 november 2014, 18:17:51 @ Peter Flink

[image]

Svenske mjuke boggier er vel ikke noe verdensunikt?????????


Nej, de finns här och var i världen.

Har ikke omtrent alle nye togtyper radielt styrte aksler da? Norske BM70 fra 1990 har jo det i sine SIG boggier. Og for øvrig tillates det i Norge høyde hastigheter(+hastigheter)for alle person tog nå unntatt B3 som har MD boggier.
Bombardier har det i mange av sine lokserier boggitypen ble utviklet til DI 4 og ME og har lenge vært tilpasset 2 akslede boggier også.

MVh Erik


Exempelvis X40 och X60 har det inte. Vad SIG har för egenskaper har jag ingen aning om.

Di4 och danska ME, liksom IORE, T66 m fl har tyska s k "Flexifloat-boggier" med styrlänkar. Visserligen kan hårdheten i gummibussningarna variera men mjuka/styrda är de inte.


Jodå. T66 har radiellt styrda axlar via ett länksystem ungefär som El18, ett aktivt system, X2 kan man säga är ett passivt system med samma slutresultat.

HTCR-boggien på T66 är väl dessutom helt och hållet EMD:s egen konstruktion och har inget med Flexifloat-boggien att göra?

//Godsskada

Forumet är stängt för nya inlägg
  544 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum