Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


X74 vs X2 vs ICE (Allmänt)

av BD @, onsdagen 12 november 2014, 14:01:04 @ Jürgen Boldt

Tack för alla svar
visst är det kanske inte relevant att jämföra ett tågsätt som är byggt 89-98 med ett som är byggt 2014 .
Man kan kanske jämföra dessa 2 enheter med DB´s ICE1 med X2000 ( i princip lok och vagnar) och X74 med ICE3 - även här 25 års utveckling . Medan man i Tyskland väl har gått ifrån kompenserande boggi kurv anpassning .

I Tyskland finns inga elmotorvagnar med korglutning om det är det du menar. I övrigt är tyska boggier styva.

Så visst kan hastighetsangivelse för de 2 typer av boggi ifrågasättas 160/200 - även med hänsyn till slitage på fordon och räls .
En fråga som inte är belyst -start och stop tid -menar därmed vad händer om man t.ex. i Falköping lägger ett stadions stop på 2 minuter -hur mycket förlängs rese tiden - även där skulle jag tro att X74 kan uppvisar bättre data -än X2000 .
Så sammantaget menar jag att X74 är ett bättre koncept
mindre effektförbrukning per person/km

mindre slitage på rälsen (borde premieras )

Men nu misstar du dej. X74 har styva boggier medan X2 har mjuka. Alltså borde X2 premieras!

mindre dB värden (bra för boendemiljön )
Kanske något att tänka på när SJ skall ersätter X2000.
mvh
Jürgen(S) [/b]

Forumet är stängt för nya inlägg
  734 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum