Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Sommarresa på Balkan del 5, Sargans åtta (Bildvagnen)

av Johan Wahlstedt @, Solna, sndagen 23 november 2008, 00:07:44
redigerad av Johan Wahlstedt, sndagen 23 november 2008, 00:10:03

[image]
Ytterligare några bilder från sommarens Balkanresa, tidigare delarna hittar man här:
Sommarresa på Balkan del 1, Belgrad
Sommarresa på Balkan del 2, sinobusspaning
Sommarresa på Balkan del 3, mer Belgrad
Sommarresa på Balkan del 4, kolgruvebesök

[image]
Efter det snabba kolkraftverk/-gruve besöket fortsatte vi med Ljubas Alfa söderut mot Mokra Gora. Riksvägen från Belgrad söderut mot kusten är smal, brant, krokig och vältrafikerad, fordonen framförs balkan-style med godtycklig mängd omkörningar på godtyckliga ställen. De lokala poliserna måste också tjäna sitt levebröd så i var och varannan buske stannas bilisterna för diverse kontroller. Men vi slapp stanna… Alla vägskyltar är föresten skrivna med både kyrilliska och latinska bokstäver vilket är en bra övning.

[image]
En bit söder om Uzice vek vi av på en än mindre och smalare, men nästan otrafikerad, väg mot Mokra Gora och Bosniska gränsen. Nu började det bli bråttom för att hinna med tåget, konsulten ansiktsfärg blev aningen blekare och Ljuba meddelade ”-sorry guys I can’t drive any faster!”

[image]
Till råga på allt var en tunnel strax norr om Mokra Gora stängd och trafiken omledd via den ursprungliga grusvägen över berget. Men med tre minuters marginal till tidtabellsenlig avgångstid kom vi till smalspårsstationen i Mokra Gora.

[image]
Tidtabellen verkade dock inte alltför noga, i lagom tempo växlades ytterligare vagnar in i tåget..

[image]
..och tågpersonalen han med en pratsund. Men sen bar det iväg genom, över och runt berget mot Sargan Vitasi.

[image]
Sargan Eight var ursprungligen en del av den smalspåriga (760mm) järnvägen Belgrad – Sarajevo och den svårbyggda biten genom åttan öppnades 1925. 1974 lades smalspåret ned, men bergssträckan revs inte upp förrän 1989.

Jugoslavisk tidtabellskarta från 1968 (smalspårsstationer understrukna) som jag hittade på denna engelska hemsida om de jugoslaviska smalspåren.

[image]
Banvallen genom åttan röjdes av först frivillig lokalbefolkning och sedan av armen 1997-98 och järnvägen återuppbyggdes mellan 1999 och 2003 av Železnice Srbije (Serbiska järnvägen) som turistjärnväg. Hur man fick fram pengar till det hela blev jag inte klok på, men vår vän var inblandad på något sätt…

[image]
Mokra Gora ligger alldeles vid Bosniska gränsen och banan håller på att förlängas till Visegrad (där det efter krigen mest bor Serber, innan dem mest Bosniaker) i Republika Srpska (= serbiska delen av Bosnien). Zlatibor, som Mokra Gora ligger i, är ett turistområde men jag antar att det även är annat än turistpolitik som legat bakom satsningen…

Länk till JATs (serbiska flygbolaget) hemsida om åttan.

[image]
Den återuppbyggda sträckan har 5 broar och 22 tunnlar, varav en är 1,7 km. För att övervinna höjdskillnaden på 354 meter slingrar sig banan i serpentiner, bland annat i formen av en åtta vilket gett banan des namn. Karta över sträckan. Står man på rätt ställe kan man se banan fem gånger över varandra på vägen upp. Tyska Wikipedia om Sargans åtta.

[image]
Halvvägs mellan Mokra Gora och Saragan Vitasi klänger Jatare station på bergssidan. Jatare var byggt som en ren mötesstation och det lär aldrig ska ha sålts en biljett hit. Utsikten över dalen är monumental och det finns en restaurang här i dag. Hit hade Ljuba tagit sig landsvägen betydligt fortare än oss och satt med en öl i handen och vinkade när vi åkte förbi.

[image]
Interiör i en av passvagnarna, lite småkitschigt… Belysning med batteridrivna LED lampor.

[image]
Ombyggd av GOSA 2003

[image]
I Sargan Vitasi har man byggt en lokverkstad som syns i bakgrunden. För den dagliga trafiken har man ett par..

[image]
..rumänska diesellok. Ånglok används vid speciella tillfällen och för chartertåg.

[image]
I väntan på avgång efter rundgång och urväxling av vagnar i Sargan Vitasi.

[image]
Och så bar det av nedåt mot Mokra Gora igen. Trevligt med öppna plattformar som man kan hänga ut från, men man får låta bli att trilla av på fel ställe för dikena är djupa på sina håll…

[image]
På vägen ned stannar tåget vid ett par hållplatser där..

[image]
..man kan gå av och..

[image]
..titta på utsikten. De som byggde den här modelljärnvägen verkar inte ha förstått at det inte är realistiskt att man ser banan flera gånger så här :-).

[image]
När vi kom till Jatare på nedvägen klev vi av och sate oss på restaurangen där vår vän väntade, så här åtta timmar efter frukost var det inte fel med en ordentlig braklunch...

[image]
Vid Bela Voda finns det också en kortare (2 km?) 600 mm bana..

[image]
..med skogsbanemateriel. Skogsbruk är en viktig näring i området och tidigare har det funnits 600mm skogsbanor, även om jag inte tror det funnits en just här.

[image]
600 banan går i en idyllisk dalgång längs porlande vatten upp till en picknickplats. Den vanliga bilden av Serbien? Det ÄR ett vackert land.

[image]
Invid Mokra Gora ligger också Drvengrad, eller Küstendorf..

[image]
..en ”stad” av hitflyttade traditionella hus från trakten.

[image]
Skapad och använd som inspelningsplats, museeum/utställningsplats och filmskola av filmregissören Emir Kusturica.

[image]
Kusturicas politiska gärning kan man kanske ha åsikter om men..

[image]
..han gör underfundigt roliga filmer i alla fall. En Trabi-limo är ganska talande…

[image]
Efter det korta besöket i Küstendorf blev det en balkan-bilfärd till Uzice som är närmsta större stad. Vi tog in på hotel Zlatibor, som jag nästan måsta visa några bilder ifrån nån gång, och tog farväl av Ljuba som hade ytterligare någon timmes bilresa hem till Kraljevo.

[image]
Dagen efter skulle det åkas modernare tåg över, runt och genom bergen. Men mer om det nästa gång.

Låst
  1457 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum