Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Yrkesförarprov för lokförare (Allmänt)

av Micke Carlsson @, torsdagen 27 februari 2014, 22:06:07 @ JM
redigerad av Micke Carlsson, torsdagen 27 februari 2014, 22:36:41

Hej hopp,
har fått brev av Transportstyrelsen om att jag för att få ut mitt "lokförarkörkort" även måste skriva ett prov för dom som heter "prov för lokförarbevis".
Det var däremot lite svårt att få reda på vad provet handlar om och jag har lite svårt att förstå den fulla nyttan med det då jag har godkända utbildningar i allt som krävs samt godkänd JTF.
Finns det någon här som gjort det här provet hos Trafikverket och kan avslöja lite vad det handlar om? Vagnssyning och lastsäkring? JTF frågor rörande signaler och uträkning av bromsprocent? Frågor rörande tågfärd? Med tanke på att jag bara är förare spärrfärd så undrar man ju om dom har flera olika prov för olika nivåer av förare.

Är du nyligen grundutbildad? Om du påbörjat grundutbildningen efter den 29/10 2011 så stämmer det att du ska skriva ett prov hos Trafikverket. Du ska ha fått ett intyg, inte betyg, av den som utbildat dig som visar att du är klar att göra provet hos Trafikverket. Provet i sig är på en ganska låg nivå, 90% här på Postvagnen skulle nog klara det utan att plugga först. Förarbeviset är inget kompetensintyg utan ett bevis om lämplighet för yrket, som Transportstyrelsen håller i. Ditt intyg från utbildningen är det som berättar vad du kan. Det är samma prov hos Trafikverket för alla oavsett vilken typ av färd man ska framföra.

Om du är grundutbildad eller har påbörjat utbildning före den 29/10 2011 har myndigheten virrat till det. Det händer. Du ska isåfall bara lämna in ditt grundutbildningsintyg och ditt läkarintyg, och så ska Förarbeviset komma.
Om du redan lämnat in det och ärendet har fastnat efter det, så ifrågasätt om de gjort rätt eftersom du är examinerad innan den 29/10 2011, eller har påbörjat din förarutbildning innan det datumet.

Forumet är stängt för nya inlägg
  1058 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta