Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Gångbiljett – "Banvallsbiljett" ;-) (Allmänt)

av Leif B @, lrdagen 2 mars 2013, 08:57:35 @ Arne

I ett inlägg nämndes ordet Banbiljett.
Det var väl inte helt rätt. Det hette gångbiljett, och såldes i gamla tider,och berättigade innehavaren att begagna banan för att användas som gångväg.
En sådan såldes att gälla för en person eller att innehavaren hade rätt att medföra ett sällskap.
Den utställdes för viss tid att gälla mellan två stationer vanligtvis, och det ålåg sträckvakten (Bv) att kontrollera att den eller de som begagnade banan
för promenad innehade dylik biljett. I annat fall skulle personen ifråga rapporteras till närmsta befäl. Varefter han fick böta.
När systemet avskaffades vet jag inte, men högre tåghastigheter och bättre vägar
gjorde väl att det upphörde.:-) Sune


Frågan är om det inte funnits namnet 'banvallsbiljett' också! I det här inlägget från dåtida Postvagnen i augusti 2001 från Tydals sparade PV-arkiv förekommer uttrycket 'banvallsbiljett'.

Citat:
"Banvallsbiljett"

(Johan | 2001-08-12 21:43)
Enligt viss forskning, principen "gräv där du står" har visat att det förekom banvallsbiljetter på sträckan Kallhäll-Stäket i början på 1900-talet. Det var arbetare på Bolinders verkstäder som bodde i Stäket. De köpte en banvallsbiljett för åtta öre i månaden av stinsen och fick då gå på banvallen till Kallhäll eller omvänt. Dessa personer fick visa biljett både vid entre på banvallen och vid utgång från banvallen. Detta förkortade promenaden med ca fyra kilometer.
Fanns detta fenomen på annat håll i landet också??

________________________________________
PS. Det verkar ju som man i de flesta fall gick utmed banvallen. Men förekom det att man fick cykla också? Och då menar jag alltså inte cykla dressin utan att man på den smala remsan mark utanför spåret och sliprarna kunde framföra sin egen velociped? :-D

Nej, det är inte troligt. Just att folk går - eller cyklar - vid slipersändarna orsakar extra arbete för järnvägen. Då trampas gruset ner så att slipersändarna ligger fria, och då ökar risken att sliprarna och spåret rör sig i sidled, t ex solkurvor, så det ville man undvika. Se texten på baksidan av den gröna biljetten.

Dessa punkter handlar om just detta:
"att gå midt å banvallen och endast då tåg möter eller passerar gå utom spåren;
att ej onödigt nedtrampa doseringen"

/Leif

Forumet är stängt för nya inlägg
  530 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum