Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En timme i Istein (del 2, elva bilder) (Bildvagnen)

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 2 oktober 2012, 18:51:01

Förra tisdagen visade jag första avsnittet av denna miniserie med bilder från ett timslångt besök i Istein (någon mil norr om Basel) den 11 april 2007:

[image]
Kalkwerk Istein hade två växellok när vi var där. Detta hade tillverkats av Orenstein & Koppel 1962.

[image]
Marit tog den här bilden av norrgående persontåg 31112 (Basel Bad – Offenburg), som inte stannar i Istein.

[image]
Sist i persontåget går loket, 111 050-1. Konsekvent går loket här i södra änden av manövervagnståg i båda riktningarna. På nerspåret ilar ett okänt godståg förbi.

[image]
Norrgående godståg med Railion 189 083-9 (Siemens EuroSprinter). Marit tog bilden.

[image]
Försenade ICE 75 Hamburg-Altona – Zürich HB.

[image]
Ännu ett godstrafikbolag, R4C, med 185 549-3 (Bombardier Traxx i norrgående tåg.

[image]
Lokindividen är densamma som jag 51 minuter tidigare hade fotograferat i ett södergående godståg (se del 1 av ”En timme i Istein”). 421-loken är modifierade för att gå i Tyskland. SBB Cargo byter alltså lok i Basel. Jag antar att det sker på gränsstationen Basel Bad. Där hade jag i varje fall sett uppställda BLS-godstågslok av den klassiska typen Ae 4/4 några timmar tidigare.

[image]
Åter ett norrgående tåg från SBB Cargo. Loket är modernare, typ 482, motsvarande DB 185. Jag tror att erfarna postvagnsresenärer kan ana vem det är som står till vänster i bilden med höjd kamera.

[image]
Persontåg 5173 (Offenburg – Basel SBB) består av 146-lok (Traxx) och tvåvåningsvagnar, naturligtvis med manövervagn i norränden. Marit tog denna bild.

[image]
Här nalkas norrgående persontåg 5166 (Basel SBB – Offenburg) med ett 146-lok sist.

[image]
Och det tåget stiger vi på för att åka vidare till Freiburg. (Foto: Marit Broman.)
Denna timme i Istein har varit späckad med härliga tågupplevelser.

Forumet är stängt för nya inlägg
  824 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta