Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

En timme i Istein (del 1, tolv bilder) (Bildvagnen)

av Hans Broman @, Enhörna, tisdagen 25 september 2012, 18:32:09
redigerad av Hans Broman, tisdagen 25 september 2012, 19:11:36

Förra tisdagen lovade jag att i dag visa en rejäl bunt bilder från en timme mellan två tåg i Istein. Denna ort ligger i sydvästra Tyskland, någon mil norr om Basel (som ju ligger i Schweiz). Järnvägen är Rheintalbahn, alltså den viktiga stambanan som tar upp den mesta av trafiken från Tyskland till större delen av Schweiz (samt förstås transitotrafik via Schweiz till Italien eller Frankrike). Vid Istein ligger ett berg, Isteiner Klotz, som tvingar järnvägen till tunnlar och framför allt skarpa kurvor, med sth 70 km/h bitvis.

Vid tidtabellsskiftet 9 dec 2012 kommer den nya, 9,4 km långa Katzenbergtunnel att tas i bruk. Snabb persontrafik och kanske några godståg kommer att ta tunneln i fortsättningen. Övriga tåg blir kvar på gamla banan. Länk till tyska Wikipedias artikel (på tyska) om Katzenbergtunnel.

Den 11 april 2007 var Marit och jag på väg från Basel till Freiburg, och steg av regionaltåget i Istein. Jag hade letat på kartor efter någon fotolämplig station på den sträckan, och Istein verkade ganska lovande, med stationen i kurva och tunnlar åt båda håll.

[image]
16.04 är klockan när vi stiger av tåg 31014 (Basel Bad - Offenburg). Som så många loktåg i dagens Tyskland är det ett manövervagnståg, som består av tvåvåningsvagnar och i aktern DB 146 114-4.

[image]
Till höger vårt tåg som lämnar stationen, till vänster SBB Cargos södergående godståg med loket 421 373-2, ombyggt och anpassat för trafik i Tyskland.

[image]
Bilar är lasten på detta godståg från Railion (som numera heter DB Schenker Rail), ett godstrafikbolag som DB är huvudägare av. Loket är 145 007-1. Klockan visar inte rätt.

[image]
Kalkverket i Istein ägs av HeidelbergCement och syns på många av bilderna. 2007 hade kalkverket fortfarande kvar det här växelloket (Deutz 56853 från 1958).

[image]
Railions 185 173-2 (tvåsystemlok) med ett norrgående godståg.

[image]
Kyrkan och andra delar av orten. Det illgröna till höger är bullerplank, samma som på de tidigare bilder där kyrkan är med.

[image]
RSB Logistics norrgående godståg med 185 526-1 i spetsen.

[image]
Sydgående regionaltåg 31105 (Offenburg – Basel Bad) med veteranen 111 048-5 (med ”pressvecksfront”) som dragare av envåningsvagnar.
EDIT: Marit tog bilden ovan.

[image]
Godståget ser ut att vara på väg norrut.

[image]
ICE 507 på väg från Köln Hbf till Basel SBB.

[image]
Ett 401-sätt som ICE 872 på väg från Basel SBB till Berlin Ost.

[image]
Ett sydgående godståg i SBB Cargos regi.

Det var den första halvtimmen av vårt besök i Istein. Den sista halvtimmen kommer jag att skildra nästa tisdagskväll.

Forumet är stängt för nya inlägg
  850 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta