Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Nykarleby Jernväg (33 bilder) (Bildvagnen)

av pgr @, onsdagen 22 februari 2012, 13:00:18 @ Granis

Intressanta bilder från en trevlig bygd och bana jag dessvärre aldrig besökt. Än i varje fall :-) Extra trevligt att banan också har en "genuin förebild" som 600 bana. Finns det f ö några utbyggnadsplaner för den? Närmare Nykarleby då; Ett Stort Hinder i form av en väg är ju redan fixat tack vare viadukten som tillkom på "bredspårstiden", men jag kan tänka mig det skulle ställa till problem om man ville bygga tillbaka banan i och framförallt genom Nykarleby: Riva hus och så är sällan realistiskt och uppskattat om man vill bygga en museibana (också). Så till Andra Sjön lär väl banan knappast kunna återuppbyggas? Eller?

Rent tekniskt skulle banan antagligen gå att återuppbygga ända fram till Andra sjön. På de svåraste ställena, korsningen mellan Sollefteågatan och Kyrkogatan och västra ändan av Kyrkobron/Brostugan, är husen desamma som för hundra år sedan. Fungerade det med de kurvradierna då så antar jag att det också skulle fungera idag.

Jag vet inte om det finns några utbyggnadsplaner för närvarande, men ett stort problem med sådana är i alla fall bristen på resurser. Föreningen som driver banan är liten, och det krävs ganska mycket personal (och pengar) för att bygga och driva exempelvis en 8 km lång järnväg till Nykarleby centrum.

Forumet är stängt för nya inlägg
  889 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta