Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Nykarleby Jernväg (33 bilder) (Bildvagnen)

av pgr @, onsdagen 22 februari 2012, 10:55:08

Tänkte visa ett antal bilder från 600 mm-museijärnvägen Nykarleby Jernväg i Kovjoki i Finland, samt banvallen som går från Kovjoki till Nykarleby och vidare till Andra sjöns hamn, som jag tagit förra året.

Den 1,9 km långa museijärnvägen, som går från Kovjoki station vid Österbottenbanan till riksväg 8:s bro i Kovjoki, har funnits på sin plats sedan 1989, och är byggd på samma banvall på vilken det tidigare gått två olika järnvägar. Först en 12 km lång 600 mm-bana Kovjoki-Nykarleby-Andra sjön (havet) från och med år 1902, ägd av Nykarleby stad. Denna bana var redan från början en ekonomisk katastrof för sin ägare, och såldes för rivning 1916.

Efter smalspårsbanan byggdes det 1949 en statlig bredspårig järnväg mellan Kovjoki och Nykarleby (8 km), men inte heller den var någon större framgång (Nykarleby är litet och det finns ingen tyngre industri på orten), och banan lades ned 1982.

[image]

Stationshuset i Kovjoki. Persontåg på Österbottenbanan stannade här 1886-1983. Godstrafiken är nedlagd sedan 1976, och bemanningen drogs in 1982.

[image]

En fd närtrafikvagn (litt. Ei) som fungerar som cafévagn vid stationen.

[image]

Ett smalspårståg har ankommit till Kovjoki och ångloket Emma (NJ 1) gör rundgång.

[image]

[image]

Emma. Loket är byggt av Lokomo Ab i Tammerfors 1937 och har 20 km/h som största tillåtna hastighet.

[image]

Lokstallet i Kovjoki. Längst fram ett Simplexlok byggt i England 1953.

[image]

Ångloket Laura (NJ 2, Lokomo 1937).

[image]

En passagerarvagn byggd 1901, som trafikerat den ursprungliga smalspåriga järnvägen mellan Kovjoki och Andra sjön.

[image]

Ett tåg avgår från Kovjoki till museibanans slutpunkt vid riksväg 8.

[image]

[image]

På väg ut från Kovjoki station. Skylten till vänster varnade mellan 1.12.1981 (ibruktagandet av elektrifieringen Seinäjoki-Karleby) och oktober 1983 (Nykarlebybanans rivning) tåg från Nykarleby för 25 kV i kontaktledningen.

[image]

Utfartskurvan från Kovjoki. De gröna passagerarvagnarna kommer från 1952 nedlagda Riihimäki-Loppi järnväg (RLR) och den röda konduktörsvagnen från Lahnus järnväg i Esbo.

[image]

Museijärnvägens enda mellanliggande trafikplats Mjökan.

På skylten står det Siklax som en rest från Finlands Svenska Televisions (FST) filminspelning här för några år sedan (Colorado Avenue).

[image]

Sidospåret i Mjökan med blandade godsvagnar.

[image]

Tåget på väg från Mjökan till riksväg 8 (Åttan). Video tagen då tåget passerar i andra riktningen:
http://www.youtube.com/watch?v=Lde7IR0jcwU

[image]

Smalspårsidyll med visslingsmärke mellan Mjökan och Åttan.

[image]

Banans slutpunkt i Åttan. Under den bredspåriga banans tid såg platsen ut så här:
http://vaunut.org/kuva/57826

[image]

Tåg ankommer till Åttan.

[image]

Rundgång.

[image]

Plattformen och sidospåret i Åttan.

[image]

Banvall mellan riksväg 8 och Nykarleby. På den här platsen låg den bredspåriga banans enda mellanliggande hållplats Lippjärv 1950-1956. Det går ingen väg till platsen förutom den som är anlagd på fd banvallen.

[image]

Lite före Nykarleby centrum skiljs bredspårsbanvallen och smalspårsbanvallen åt. Bredspåret vek av till höger till ett industriområde där stationen låg, medan smalspåret fortsatte till centrum (och vidare till Andra sjön) längs nuvarade Bangatan.

[image]

Det bredspåriga stationsområdet i Nykarleby. Nykarleby hade bredspårig persontrafik åren 1949-1956 (persontågen gick Nykarleby-Kovjoki-Bennäs-Jakobstad).

Bensindriven Hilding Carlsson-motorvagn i Nykarleby 1950

En antal bilder från tiden då spåren ännu låg på plats:
http://www.nykarlebyvyer.nu/sidor/jvgfors/0setjvg.htm

[image]

Stationshuset används idag av en lastbilsåkeri.

[image]

Fd smalspårsbangård på Bangatan. På platsen där smalspårets stationshus låg finns det idag ett daghem.

[image]

Bangatan. Spåret låg på vänstra sidan av gatan.

[image]

Bron över Lappo älv (Kyrkbron) med Nykarleby kyrka i bakgrunden. Smalspåret gick där var den vänstra trottoaren på bron finns idag:
http://www.nykarlebyvyer.nu/bilder/diverse/NJTAGBRO.JPG

[image]

Den enda kvarvarande resten från den ursprungliga smalspårsbanvallen (till höger) nära Stjärnhallen mellan Nykarleby och Andra sjön. I övrigt är banvallen mellan Nykarleby och Andra sjön ombyggd till gångväg.

[image]

Bergsskärning på bansträckningen mellan Nykarleby och Andra sjön.

[image]

Framme i Andra sjöns hamn.

[image]

Andra sjön. Den större rödbruna byggnaden är ett gammalt tullmagasin. Redan för hundra år sedan var hamnen för grund för större båtar, vilket var en av de största orsakerna bakom smalspårsbanans dåliga lönsamhet.

[image]

Byggnader i Andra sjön.

Forumet är stängt för nya inlägg
  3014 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum