Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Arboga stn förr? - 5-6 stationshus har funnits genom tiderna (Allmänt)

av Hans Broman @, Enhörna, onsdagen 27 augusti 2008, 20:41:36 @ Hans Broman

Alla Arbogas tre stationer har legat på olika platser och husen finns därför kvar. Äldsta stationshuset, som användes fram till 60/70-talet nån gång, ligger längst österut. Ett stort gult hus till höger i slutet på raksträckan när man kommer från Köping.

Den mellangamla stationen, som användes fram till 95/96-nån gång då nuvarande station öppnade, ligger på vänster sida när man kommer från Köping. Ett lågt, envåningstegelhus, i kurvan strax före en asfaltsplan som var dåvarande busstation och en stor silo från Lantmännen, eller "Örebro Lantmän" som det stod i stora bokstäver den dagen kungen kom på besök.

Jag har en bild på det äldsta stationshuset och en på det mellangamla. Jag kan i mån av tid skanna in dem i kväll eller i morgon, och lägga ut dem i Postvagnen.

Nu har jag letat fram min morbror Gösta Hellgrens artikel "Arboga järnvägsstationer" i TÅG 8/77. Det visade sig där att det stationshus som i de båda inläggen ovan kallas det äldsta byggdes så sent som 1897. Innan dess fanns det två eller tre stationshus, beroende på hur man räknar. Därmed är dagens stationshus det sjätte i Arboga, men om bara ett stationshus i taget räknas så blir det det femte.

Från 1857, då KHJ:s del Örebro - Arboga invigdes, och cirka tio år framåt, fanns ett stationshus vid Arboga hamn och ett vid den övre bangården, Arboga norra. 1867 öppnades bandelen Arboga - Köping, och det var enligt Gösta Hellgren sannolikt det året som ett nytt stationshus togs i bruk, samtidigt som hamnstationen blev hamnkontor och norra stationen degraderades till fraktgodshus.

Nästa stationshus var färdigt 1897 och blev alltså det fjärde i Arboga. Eric Henriksson har visat bilder av det och även av vad som efterträdde det 1962.

Så här såg 1867 års stationshus ut omkring 1880:

[image]
Till vänster syns S:t Nikolai kyrka, vars kyrktorn blåste av vid en cyklon år 1889. Foto ur Gösta Hellgrens samling.

Låst
  895 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta