Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

SJ-radio (Allmänt)

av Torbjorn, Sundsvall, tisdagen 5 juli 2011, 01:19:56 @ chrisk
redigerad av Torbjorn, tisdagen 5 juli 2011, 01:20:43

Batteripaketet är den svaga punkten hos MX360 (liksom många andra äldre Motorola komradio). Originalbatterierna går inte att ta isär, men piratbatterier brukar gå att bryta upp för att byta celler. Piratbatterier brukar man kunna få tag i på eBay till relativt bra priser. Jag kan eventuellt ha några gamla batteripaket med oanvändbara celler någonstans, men det finns risk att de är levererade till återvinning.

Problemet är egentligen att originalladdaren är ganska bra på att ladda sönder NiCd-batterier. Det är en tvåstegsladdare som först snabbladdar batteriet och sedan går över till underhållsladdning. Tyvärr finns det ett konstruktionsfel i en del av laddarna som gör att den i vissa lägen kan gå över till snabbladdning igen fastän batteriet redan är fulladdat, och dessutom är underhållsladdströmmen onödigt hög. Det finns anvisningar för modifiering av laddarna, de brukar gå att hitta på nätet om man googlar på olika varianter av laddarens typbeteckning (vanligtvis stämplad på undersidan av laddaren). Om man kostar på nya batterier bör man bygga om laddarna också.
Om man måste använda en icke modifierad laddare bör man tänka på några saker:
1) Sätt inte ett batteri på laddning förrän det är helt urladdat.
2) Låt inte batteriet stå kvar länge på underhållsladdning, utan avbryt så snart laddaren indikerar att den har gått över från snabbladdning till underhållsladdning (ett par timmar på underhållsladdning gör inget, men låt den inte stå t ex över natten).
3) Om batteripaketet skulle ha en kortsluten cell så är det inte säkert att laddaren någonsin går över till underhållsladdning. I så fall blir batteriet mycket varmt, övriga celler tar skada och det kan till och med finnas risk för brand. Om man ska ladda ett batteri i okänt skick bör man ha det losstaget från radion så man kommer åt att mäta spänningen under laddning, spänningen bör gå upp över 10 V redan efter några minuters laddning om allt är som det ska.

I övrigt kan man notera att MX360 så vitt jag vet är en rent kristallstyrd radio. Om man vill använda den på andra kanaler än de som det redan finns kristaller för, så får man räkna med att det kostar några hundra kronor per kristall (de måste specialbeställas), och dessutom krävs en del intrimning och testning för att säkerställa att radion verkligen sänder och tar emot mitt på rätt frekvens för de "nya" kanalerna.

Jag har inte sett någon MX360 med knappsats förut, jag förmodar att radion har någon form av s k tonselektiv inbyggt och att man kan knappa in anropsnummer för att öppna selektivet i en annan radio eller en basstation/repeater. Med tanke på åldern så är det förmodligen s k CCIR-toner som används (alltså inte DTMF som på en telefon med tonval).

Forumet är stängt för nya inlägg
  464 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta