Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Jämförelse Västerdalbanan vs Fryksdalsbanan (Allmänt)

av Staffan Sävenfjord ⌂, Borås, tisdagen 14 juni 2011, 13:15:13 @ Nordanvinden81

Hållplatserna längs Fryksdalsbanan förefaller ligga mera centralt i de orter den betjänar.
När tågen stannar i Äppelbo och Dala Floda ser man bara något enstaka hus, och i Nås en handfull.
I Björbo ligger större delen av samhället på andra sidan älven, och i Mockfjärd hälften.
När jag åkt buss på riksväg 71 är det väsentligt fler som stigit av och på i småbyar längs vägen än i Dala Floda, Nås och Äppelbo när jag åkt tåg.


Om man i teorin tänker sig att man upprustar banan och tar en annan dragning på den är det då troligt att fler åker med den?

Det är klart att det skulle bli fler resande i sådant fall men med all sannolikhet inte så många fler att det motiverar kostnaden för en ny linjedragning. Det är dessutom milt sagt komplicerat att bygga järnväg i områden där det redan finns en tät bebyggelse. De som bor där tycker med viss rätt att det går bra med järnvägen en bit utanför samhället, alltså precis som det är nu.

Det är lättare i samhällen där man byggt upp kring järnvägen redan från början.

---
Staffan Sävenfjord, folkpensionär, fd frilansskribent, fd konsult i tågfrågor och kollektivtrafikdebattör. Jag bloggar på http://savenfjord.blogspot.com/

Forumet är stängt för nya inlägg
  132 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum