Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Ellok med batterivagn, Diesellok med transformatorvagn (Bildvagnen)

av Måns Johannesson, fredagen 15 april 2011, 08:01:56 @ H Lundén

Vad som inte framgår av wikipedia artikeln är om 143 och 112 boggierna skiljer sig något, dvs. om det går enkelt att växla om loken till högre hastighet för persontåg. Däremot framgår att ytterligare en orsak till slopningen är att man har problem med sprickor i ramen. Det är mycket möjligt att man ogärna säljer dem till konkurrenter (föga förvånande med tanke på vem som äger dem) men faktum är att vi talar om lok med problem att få fram reservdelar, sprickor i ramen, för låg sth för persontåg och relativt låg effekt för godståg (jämfört med de flesta andra tillgängliga lok). Det hade säkert gått att åtgärda de flesta problem om man ville men frågan är om det är värt det med tanke på att loken faktiskt är mellan 20-30 år.

/Måns

Forumet är stängt för nya inlägg
  528 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum