Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Ellok med batterivagn, problem med Rc (Bildvagnen)

av H Lundén @, torsdagen 14 april 2011, 15:55:02 @ MM

Hur illa skulle det fungera om man paralellkopplar alla motorernas magnetiseringslindningar, och sedan seriekopplar allt det med rotorlindningarna? Det skulle ge 1040A i rotorlindning vid 260A i magnetiseringslindningen, förutsatt att parallellkopplingen kan göras så att strömmen jämnas ut mellan motorerna.

Det sägs i ett annat inlägg att tåget är tungt att dra och då räcker troligen inte 1040 A rotorström till för att ge tillräcklig dragkraft.

Du menar "fram/back-omkopplare" så att säga? Om inte någon kringelektronik (glättnings/filterkondensatorer o.s.v.) tycker illa om det så kanske man kan lösa det genom att ha polvändning på generatorn(s magnetiseringslindning)?

Nej, det fungerar inte så. Även om du polvänder generatorspänningen så kommer motorn att gå åt samma håll. En likströms seriemotor fungerar så och motortypen kallas därför ofta allströmsmotor. Den går ju i princip att köra även på växelström.


Behövs så mycket även om man tänker sig att köra med klenare effekt?

Det är motorströmmen = dragkraften, och inte motoreffekten, som bestämmer kylbehovet.

Forumet är stängt för nya inlägg
  536 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum