Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ellok med batterivagn, problem med Rc (Bildvagnen)

av Åke K ⌂ @, Göteborg, torsdagen 14 april 2011, 14:58:59 @ MM

Nej, att driva ett Rc-lok från ett dieselaggregat är inte så lätt. Det finns flera problem. Här är några.
1. Motorernas magnetisering. Rc-motorernas magnetiseringslindning är gjord för 260 A medan rotorlindningen är gjord för 1820 A. Det hade varit mycket lättare om loken hade haft seriemotorer som T44 och Rb/El15.

Hur illa skulle det fungera om man paralellkopplar alla motorernas magnetiseringslindningar, och sedan seriekopplar allt det med rotorlindningarna? Det skulle ge 1040A i rotorlindning vid 260A i magnetiseringslindningen, förutsatt att paralellkopplingen kan göras så att strömmen jämnas ut mellan motorerna.

Omvänd fråga: är det helt otänkbart att istället se det ur ett spänningsperpektiv, d.v.s. att vid X volt på rotorlindningarna så har man normalt t.ex. X/2 eller X/4 volt på magnetiseringslindningarna?

2. Rc-loken saknar fältvändare för motorernas magnetiseringslindning.

Du menar "fram/back-omkopplare" så att säga? Om inte någon kringelektronik (glättnings/filterkondensatorer o.s.v.) tycker illa om det så kanske man kan lösa det genom att ha polvändning på generatorn(s magnetiseringslindning)?

3. Du behöver ungefär 100kW 50Hz trefas för hjälpkraften, därav ungefär 40 kW för motorkylningen.

Behövs så mycket även om man tänker sig att köra med klenare effekt?

Tåget på bilden har ju bara 1200-1400kW nånstans (osäker på exakt effekt på My, jag erkänner att jag inte orkar kolla på t.ex. jarnvag.net, jag tycker det räcker att veta att effekten är mellan hälften och en tredjedel av effekten hos en Rc.

Å andra sidan kanske inte motorkylningen ens startar om den inte får full effekt?

Det är kanske enklare att låta dieselaggregatet leverera kontaktledningsspänning och låta loket fixa resten. Ev koppla ur några motorer för att begränsa effektuttaget.

Forumet är stängt för nya inlägg
  535 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta