Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Ellok med batterivagn, jämför tjeckiska CD? (Bildvagnen)

av Micke Carlsson @, torsdagen 14 april 2011, 14:28:23 @ MM

Ja, jag inser absolut att det inte passar i kvartalsekonomin...

Nä, inte där heller. Det spelar ingen roll om man tänker aldrig så långsiktigt om man inte vet säkert att man har lönsamt jobb åt grunkan under dess avskrivningsperiod. Enklast att fatta beslut blir det om valet står mellan grunka och elektrifiering för ett och samma bolags kassakista, då talar mycket för grunkan.


Det där med att låta godskunden ha en "besöks-tender" får mig att fundera på vilka större godskunder eller för den delen sammanslutningar av godskunder (t.ex. alla som är anslutna till industrispåren på en ort) som har egna växellok/lokomotorer?

Det finns visst ca 500 infraförvaltare men bara ca 100 trafikoperatörer. Det finns alltså bara egna växellok på max vart 5:e industrispår, i medeltal.
30 av dessa operatörer är för övrigt veterantågsföreningar. Att växla en vagn från A till B är värt ca 800 kr, Det behövs alltså bortåt en 300 vagnslaster om året minst för att motivera eget växellok med deltidsbemanning.

Forumet är stängt för nya inlägg
  530 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum