Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Ellok med batterivagn, Diesellok med transformatorvagn (Bildvagnen)

av Måns Johannesson, torsdagen 14 april 2011, 14:16:34 @ MM

Dessutom står det att skrotningen beror på svårigheter att få fram reservdelar till elektroniken och på att lokens prestanda, sth 120, och låga effekt gör det svårt att hitta användning för dem.


Det där med prestanda låter ju som svepskäl, effekten anges till 3500W och de snarlika 212/112 och 114 är växlade för 160 respektive 140km/h.

Frågan är hur löpverken ser ut på 143 jämfört med dess snabbare systrar, går det enkelt att höja sth med avseende på spårkrafter? Har inte 143 tasslager medan 112 har hålaxel?

120km/h och 3500W är ju i stort sett samma effekt som Rc och en hastighet som ligger mellan Rm och Rc1/2/4.

En viss användning skulle de nog kunna få men faktum är att prestandan är lite låg. Tänk på att det inte är helt ovanligt att godståg går lite snabbare på kontinenten (andra bromsföreskrifter) samt att det är rätt vanligt med långa godståg där (den svenska "standarden" med normalt 630 meter och ibland upp till 730 meter är rätt liten). När det gäller hastigheten är problemet att man tappar dragkraft med ökande hastighet vilket betyder att loket borde vara växlat för högre sth än vad tåget skall framföras i. som jämförelse får en Rc1/2/4 dra max 1600 ton på de flesta banor men det blir nog tufft att få upp ett så tungt tåg i 135 km/h.

Loken är dessutom multipelkörbara (osäker på max antal multade) och jag tror att de kan fjärrstyras via UIC-kabel (eller så har de där regionaltågvagnarna inkl manövervagnarna special-mult-kablar för dessa lok).

Tror bara det är vissa individer som kan styras via UIC-kabel.

Om man verkligen hade viljan (och inte snarast var rädd för att konkurrenter kommer över loken "för billigt") så skulle det säkert gå att åstadkomma helt ny ersättningselektronik för de grejer som är svåra att hitta reservdelar till. Jämför t.ex. att motorstyrningselektroniken på 80-tals-spårvagnen GS M21 byts ut mot nytt (de skickas till nåt företag i Tjeckien (eller var det Slovakien) och kommer tebax med utbytt elektronik. Givetvis borde det gälla allt som inte har med elektronik att göra också.

Nu vet inte jag i vilken omfattning man slopar och skrotar dessa lok men det kan ju vara rätt fördelaktigt att skrota ett antal lok för att få reservdelar till övriga lok istället för att bygga om samtliga.

/Måns

Forumet är stängt för nya inlägg
  559 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum