Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Ellok med batterivagn, jämför tjeckiska CD? (Bildvagnen)

av MM ⌂ @, torsdagen 14 april 2011, 14:10:58 @ Micke Carlsson

Om man kunde bygga ett "energipack" som kan lastas på en godsvagn så att man slipper hela typgodkännadesnurran för ett separat fordon så är det lite bättre. Men ett gammalt dansklok kostar inte många miljoner, vilket kanske konstruktion och byggnation av en energipacke kan göra. Så länge det finns billiga gammellok med för godståg acceptabel sth så är nog ekonomin till gammellokets fördel.

Marknadsuppdragen har också för korta avtalstider för att det ska kännas tryggt att bygga speciallösningar med lång avskrivning, det är ju fullt möjligt att de körningar ett bolag har nästa år inte går till platser i the twilight zone. Forn-SJ, IBAB och liknande där ett tydligare samband finns mellan bana och trafik är de som kan dra mest nytta av specialare, då kan de ju väga den kostnaden mot t ex elektrifiering och få helt andra motiv för införande. Ett annat alternativ vore om godskunden med industrispåret fick ett kostnadsutjämnande lägre fraktpris (ett lok i st f två i tåget) genom att ha en batteritender att tillgå för de som hälsar på. Både lokantalet och sparade onyttga tonkilometrar borde väl ge någon skärv över att köpa ny teknik för, antingen för operatör eller godsmottagare. Grejen är, blir det långsiktigt billigare och minst lika driftsäkert?

Det är alltså inget fel på idén, det är inpassningen mot affärsdelen som gör att det finns få befintliga, lönsamma tillämpningar. Det är inte bara själva tekniken som behöver uppfinnas, någon måste uppfinna en lönsam tillämpningssituation också för att kunna sälja in den. Korkat nog gav jag just bort en sådan.

Ja, jag inser absolut att det inte passar i kvartalsekonomin...

Det där med att låta godskunden ha en "besöks-tender" får mig att fundera på vilka större godskunder eller för den delen sammanslutningar av godskunder (t.ex. alla som är anslutna till industrispåren på en ort) som har egna växellok/lokomotorer?

Sen kan man ju göra på det klassiska sättet, elektrifiera industrispåren. Jag inser att det antagligen blir både dyrt och dumt att t.ex. dra in elledning ända in på varje industri, men det problemet kan man kanske lösa genom att ha en klase halvdåliga godsvagnar som "koppelvagnar" för att nå tillräckligt långt från eltråden, och/eller sköta växlingen inne på respektive industri, fram till anslutande växel, med nån slags "tung-vägfordon-maskin" (vad de nu kallas, skriver jag grävskopa får jag nog nåt hårt i huvudet ;-) )

Forumet är stängt för nya inlägg
  538 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum