Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden

Ellok med batterivagn, Diesellok med transformatorvagn (Bildvagnen)

av MM ⌂ @, torsdagen 14 april 2011, 14:01:39 @ Micke Carlsson

Titta vilket slöseri. De där kan inte vara särskilt gamla även om de är från öst. Pågick inte leveranserna samtidigt som muren föll?

Jo, jag tror att man fortsatte köpa sådana lok några år efter muren föll, kanske delvis som stödåtgärd men också delvis för att det var väl okej lok med barnsjukdomarna botade och serieproduktionen igång...

Jodå, enklast vore väl att behålla hela lokkorgen, där är det bara ventilation och traktionsstyrning som inte behövs eller kan komma till användning. Eller så multar man med dieselloket på så vis att man använder ellokets traktionsstyrning för att styra diesellokets banmotorer. Mitrac kan lösa det där, eller något annat hembygge. Man vill ju kunna köra på el även från diesellokets hytt om så är.

Det man behöver är alltså 90% av ett lok. Lägger man till de där sista 10% så är det ett lok också. Då behöver man plötsligt inte bygga om något alls längre.

Det är klart att det går att bygga en hjälpande enhet, men är det värt det i förhållande till att låta loket förbli ett lok? Det kan jag tänka mig att det skiljer en del från fall till fall. Och ska det vara en hjälpande transformator eller en hjälpande dieselmotor för bäst resultat?

Det enda vettiga skälet till att bygga om ett såntdär lok till "elmatare för diesellok" skulle väl vara om det är stora problem med banmotorer, helt ruttna gångegenskaper eller liknande...

Det jag annars tänker på är att bygga en diesel-hjälp-mojäng som är klart klenare än elloket, ofta behöver man ju inte orka upp i samma hastigheter på dieselsträckorna som på elsträckorna...

Forumet är stängt för nya inlägg
  567 visningar

Hela tråden:

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta