Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Ellok med batterivagn, Diesellok med transformatorvagn (Bildvagnen)

av MM ⌂ @, torsdagen 14 april 2011, 13:42:35 @ H Lundén

Se även länken
http://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_243

Där står bland annat att lok143/242 är ett lindningskopplarlok med enfas växelströms traktionsmotorer och med en tyristorstyrning, som utjämnar uppkopplingen mellan lindningskopplarstegen. Ungefär som ASEAs rumänska provlok EB alltså.

Hur som helst, den transformatorn med uppkopplingsreglering går inte att använda för att mata motorerna på ett diesellok med.

Inte ens om man bara helt fräckt hänger på en tillräckligt stark likriktarbrygga?

Dessutom står det att skrotningen beror på svårigheter att få fram reservdelar till elektroniken och på att lokens prestanda, sth 120, och låga effekt gör det svårt att hitta användning för dem.

Det där med prestanda låter ju som svepskäl, effekten anges till 3500W och de snarlika 212/112 och 114 är växlade för 160 respektive 140km/h.

120km/h och 3500W är ju i stort sett samma effekt som Rc och en hastighet som ligger mellan Rm och Rc1/2/4.

Loken är dessutom multipelkörbara (osäker på max antal multade) och jag tror att de kan fjärrstyras via UIC-kabel (eller så har de där regionaltågvagnarna inkl manövervagnarna special-mult-kablar för dessa lok).

Om man verkligen hade viljan (och inte snarast var rädd för att konkurrenter kommer över loken "för billigt") så skulle det säkert gå att åstadkomma helt ny ersättningselektronik för de grejer som är svåra att hitta reservdelar till. Jämför t.ex. att motorstyrningselektroniken på 80-tals-spårvagnen GS M21 byts ut mot nytt (de skickas till nåt företag i Tjeckien (eller var det Slovakien) och kommer tebax med utbytt elektronik. Givetvis borde det gälla allt som inte har med elektronik att göra också.

Om loken skulle gå att använda i Sverige kan jag inte uttala mig om. Lindningskopplarlok brukar inte vara något större problem, men vad tyristorstyrningen skulle skapa för trassel är svårt att säga.

Frågan är hur få uppkopplingssteg de har, d.v.s om de blir okörbara utan thyristorelektroniken?

Forumet är stängt för nya inlägg
  563 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum