Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Ellok med batterivagn, jämför tjeckiska CD? (Bildvagnen)

av MM ⌂ @, torsdagen 14 april 2011, 13:29:59 @ Micke Carlsson

Nackdelen är att stödkraftenheten ändå är så avancerad att den nästan är ett lok. Det som gör att den inte är ett lok leder till att du har 1½ lok men kan aldrig få ut mer arbete än vad 1 lok kan ge. Att som Tågab dra med sig 2 lok innebär att de äger/hyr och underhåller två enheter som vid behov och tillfälle kan utföra arbete åtskilda från varandra. När det halva "loket" inte behövs för att det hela loket ska kunna jobba, så blir det halva loket stående improduktivt. Det halva riskerar alltså att i perioder ha väldigt låg beläggning.

Ja, jag köper resonemanget om stödenheten dels har mer än en liten del av effekten hos det stora loket och dels om det är en dieselenhet.

Däremot kanske en batterivagn inte behöver bli så jättedyr, jämfört med vad ett helt lok kostar alltså?

Å tredje sidan behöver en sån vagn antagligen stå sig konkurrensmässigt mot ett 50 år gammalt danskdiesellok...

I vissa fall kan det kanske vara ett problem att ett medsläpat diesellok sänker tågets totala STH, fast det är antagligen inget problem för just dessa tåg?

Forumet är stängt för nya inlägg
  553 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum