Svenska Järnvägsklubben

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018

Åter till forumets huvudsida
Öppna tråden


Ellok med batterivagn, Diesellok med transformatorvagn (Bildvagnen)

av H Lundén @, torsdagen 14 april 2011, 10:39:52 @ BD

Se även länken
http://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_243

Där står bland annat att lok143/242 är ett lindningskopplarlok med enfas växelströms traktionsmotorer och med en tyristorstyrning, som utjämnar uppkopplingen mellan lindningskopplarstegen. Ungefär som ASEAs rumänska provlok EB alltså.

Hur som helst, den transformatorn med uppkopplingsreglering går inte att använda för att mata motorerna på ett diesellok med.

Dessutom står det att skrotningen beror på svårigheter att få fram reservdelar till elektroniken och på att lokens prestanda, sth 120, och låga effekt gör det svårt att hitta användning för dem.

Om loken skulle gå att använda i Sverige kan jag inte uttala mig om. Lindningskopplarlok brukar inte vara något större problem, men vad tyristorstyrningen skulle skapa för trassel är svårt att säga.

Forumet är stängt för nya inlägg
  600 visningar

Hela tråden:

 

Postvagnen har 6190 registrerade användare som har gjort 1165810 inlägg i 105592 trådar. Just nu är vi 0 inloggade och 3 gäster (totalt 3).
Kontakta
powered by my little forum